Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det man kan säga är väl att bollen i sig inte gör någon spelare sämre eller bättre. Det handlar bara om att välja ut rätt boll inom det man har att tillgå och sen spela in sig på den.
Alla tour-bollar är optimerade för likvärdig spinn med järn/wedgar och sen skiljer det några hundra varv och någon grad i l-a i det långa spelet.
Valet spelarna gör handlar alltså enkom om ”driver” och puttning. Resten är same same oavsett märke.

Vi som spelar golf på hobbynivå kan få mycket mer hjälp av en spinnig boll med korta järn/wedgar. För många proffs är det ett litet helvete.
Tiger är den spelare, i modern tid, som hanterar wedge-spin på ett sätt som många proffs inte kan. När han är/var på sin topp ser man honom stoppa bollen med lagom spinn till en back pin där andra spelare går fullständigt bet och drar tillbaka bollen 10-15m.
Mickelson är en fena åt andra hållet. Det läge där han inte kan få 10 000-tals varv i spinn med en wedge, finns inte.

Så... Nej, titleist kommer inte tappa sin dominans helt och hållet... men det beror inte på att de är överlägsna i prestanda.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 02 nov 2020, 18:18Vilken hade de valt då?
Troligtvis Titleist.

Förresten, finns det någon toppspelare som lirar AVX?
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 03 nov 2020, 08:54
AndyK skrev: 02 nov 2020, 18:18Vilken hade de valt då?
Troligtvis Titleist.

Förresten, finns det någon toppspelare som lirar AVX?
Nej inte vad jag vet. För lite spinn runt green skulle jag tippa på, mjuk boll men det där bettet finns inte där på småchippar.
Provade den förra sommaren och järnen gick nästan en klubba längre för mig. Fick ner bollbanan och bollen flög med frammåt än uppåt. Men svårt att få den att stanna på green.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 02 nov 2020, 18:18Vilken hade de valt då?
Troligtvis Titleist.
Du har verkligen svårt att tro att någon kan tycka bättre om ett annat märken än om Titleist...

But I rest my case now...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 03 nov 2020, 09:56Du har verkligen svårt att tro att någon kan tycka bättre om ett annat märken än om Titleist...
Du har verkligen svårt att tro att någon kan spela på en boll för att de får betalt för det...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 03 nov 2020, 09:56Du har verkligen svårt att tro att någon kan tycka bättre om ett annat märken än om Titleist...
Du har verkligen svårt att tro att någon kan spela på en boll för att de får betalt för det...
Nä, det har jag inga problem att tro. Givetvis finns de spelarna.
Men jag kan även tro att man spelar på en boll för att man gillar den, trots att det inte står Titleist på den.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

get a room guys
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 03 nov 2020, 15:06Men jag kan även tro att man spelar på en boll för att man gillar den, trots att det inte står Titleist på den.
Tror det ligger en hel del psykologi i det också. Varför spela något annat än den boll som vunnit mest om valet är fritt?
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Så här ser de ut när icke betalda/sponsrade spelare vinner och dom inte får använda personen i deras marknadsföring.

https://twitter.com/odysseygolf/status/ ... 07077?s=21
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

Tiger och Bryson förlänger med Bridgestone

https://twitter.com/jonathanrwall/statu ... 59809?s=21

https://twitter.com/tigerwoods/status/1 ... 37059?s=21

Är de någon som inte går till en boll för pengar så är de ju Bryson, han vill ha siffror i annan utmärkelse.
Skriv svar