Har Titleist tappat sin bolldominans?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

I min jakt efter den optimala bollen för mig kom jag att fundera över vad proffsen spelar på.
Tänkte direkt att nästan alla spelar ProV1(x). Men när jag började gräva lite mer i ämnet, så är det inte alls fallet.
Tiger spelar Bridgestone Tour B XS (det visste jag iofs), så gör även Bryson, Kuchar (Tour B X) och Couples (Tour B RXS).
McIlroy spelar TaylorMade TP5, DJ och Fowler spelar TP5x.
Mickelson kör på Callaway Chrome Soft X, etc...
Givetvis är det fortfarande många som kör Titleist, men var inte Titleists dominans större förr, eller har jag fel?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Titleist har väll fortfarande över 80% på tourerna samt att ingen är i närheten av lika många vinster. Så det lär ju klassas som dominans även om vissa stora sålt sin själ till Taylornej.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hittade ingen vettig info efter mars 2019 men såhär såg starten ut på pga touren för säsongen 2018/2019

Bild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 22 okt 2020, 08:55 Så de hade ca 50% vinster förra säsongen. Och det är väl iofs fortfarande dominans.
Det jag är nyfiken på är hur den skiljer sig mot för 5, 10, 15 år sedan. Känns som att de hade 80-90% förr och att de andra knaprar in...
Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev: 22 okt 2020, 12:45 Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Det får han säkert. Å andra sidan, så hade han nog valt ett annat märke om han hade tyckt att de hade bollar som passat honom bättre. Hos Bridgestone får han vara med under produktuvecklingen och påverka vilka egenskaper han vill ha på bollen.

Jag har haft ett golfuppehåll på ca 20 år, så därför provar jag mig runt för att hitta boll som passar mig. När jag spelade i slutet av förra melleniumet, så var det Titleist som dominerade totalt när det gällde "premiumbollar". Därför undrade jag nu om de andra märkena kommit ikapp lite, eftersom jag upplever att det finns mycket fler märken och modeller att välja på i "premiumsegmentet" nuförtiden.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

AndyK skrev:
Sandstream skrev: 22 okt 2020, 12:45 Nu var jag inte med vi millennieskiftet men då kom ju Pro V1 som revolutionerade bollarna.
I princip alla gick över till Pro V1 och det hängde nog i rätt länge, tills de andra tillverkarna kom ikapp.

Tror att de stora namnen spelar den boll som ger dem bäst betalt.
Tiger får nog en bra slant för att lira Bridgestone :)
Det får han säkert. Å andra sidan, så hade han nog valt ett annat märke om han hade tyckt att de hade bollar som passat honom bättre. Hos Bridgestone får han vara med under produktuvecklingen och påverka vilka egenskaper han vill ha på bollen.

Jag har haft ett golfuppehåll på ca 20 år, så därför provar jag mig runt för att hitta boll som passar mig. När jag spelade i slutet av förra melleniumet, så var det Titleist som dominerade totalt när det gällde "premiumbollar". Därför undrade jag nu om de andra märkena kommit ikapp lite, eftersom jag upplever att det finns mycket fler märken och modeller att välja på i "premiumsegmentet" nuförtiden.
Beror helt på vad du söker, finns inga som har så hårda krav på sina bollar som titleist. Bevisat vid flera tillfällen att deras bollar håller och är likvärdiga.

Andra märken har ju problem med en sån enkel sak som centrerad kärna.

Men prova och se vilken boll du trivs bäst med.
5-dels bollar är ju populära men få använder alla delar. V1 har väll 3-delar.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

stevvee skrev: 22 okt 2020, 13:19 Beror helt på vad du söker, finns inga som har så hårda krav på sina bollar som titleist. Bevisat vid flera tillfällen att deras bollar håller och är likvärdiga.

Andra märken har ju problem med en sån enkel sak som centrerad kärna.

Men prova och se vilken boll du trivs bäst med.
5-dels bollar är ju populära men få använder alla delar. V1 har väll 3-delar.
Just nu står det mellan Titleist ProV1 och Bridgestone Tour B XS (båda är 3-delarsbollar). Det är även Titleist och Bridgestone som, enligt MyGolfSpy, har best kontroll på sin tillverkning.
Gillade inte riktigt TP5, känns lite stumma. Callaway och Srixon har problem med just centreringen av kärnan, så de går bort.

Jag blev mest nyfiken på hur bollmarknaden har ändrats de senaste åren (i premiumsegmentet) när jag varit frånvarande. Känns inte som att Titleist är ett lika självklart val som det varit tidigare.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AndyK skrev:
stevvee skrev: 22 okt 2020, 13:19 Beror helt på vad du söker, finns inga som har så hårda krav på sina bollar som titleist. Bevisat vid flera tillfällen att deras bollar håller och är likvärdiga.

Andra märken har ju problem med en sån enkel sak som centrerad kärna.

Men prova och se vilken boll du trivs bäst med.
5-dels bollar är ju populära men få använder alla delar. V1 har väll 3-delar.
Just nu står det mellan Titleist ProV1 och Bridgestone Tour B XS (båda är 3-delarsbollar). Det är även Titleist och Bridgestone som, enligt MyGolfSpy, har best kontroll på sin tillverkning.
Gillade inte riktigt TP5, känns lite stumma. Callaway och Srixon har problem med just centreringen av kärnan, så de går bort.

Jag blev mest nyfiken på hur bollmarknaden har ändrats de senaste åren (i premiumsegmentet) när jag varit frånvarande. Känns inte som att Titleist är ett lika självklart val som det varit tidigare.
Konkurrensen har ökat i och med att golfen blivit större/mer attraktiv. Är i mina ögon helt naturligt. Att proffsen spelar på bra bollar oavsett om det står Titleist, Bridgestone eller Callaway på är ju inte så konstigt. Storskaligt är det en annan femma och där har Titleist gång efter annan bevisats vara bäst. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

De här med bollar är ju ett spännande ämne, som Max skriver så är de väl bara att konstatera att Titleist är bäst.

Pratade dock med en säljare på Dormy som påstod att just Dormy sålde mest av Wilsons bollar, vilket kanske inte är så konstigt med deras 3 för 2 deal, samtidigt som ingen(?) spelare på touren spelar deras boll?
Skriv svar