El-vagn

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
jensap
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jul 2015, 21:44

Det är lite ”gubbvarning” här!
Men jag funderar på att skaffa el-vagn och undrar vad ni har för erfarenheter av en el-vagn och vad ni i så fall rekommenderar.
Är mest sugen på en med fjärrkontroll.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Titleist TSi D2, 9 g
FW: Titleist 917 F, 15 g
Hybrid: Titleist TS2, 19 g
Järn: Titleist AP2 718, 4 - PW
Wedge: Titleist Vokey SM8, 50-56-60
Putter: Scotty Cameron Newport 2
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

jensap skrev:Det är lite ”gubbvarning” här!
Men jag funderar på att skaffa el-vagn och undrar vad ni har för erfarenheter av en el-vagn och vad ni i så fall rekommenderar.
Är mest sugen på en med fjärrkontroll.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag spelade en hel del med elvagn som junior när vi tävlade över 36 hål. Superskönt och sparar absolut en del energi. De med fjärrkontroll tycker jag dock är skitlöjliga och riktig prylgubbiga. Bild De vanliga vagnarna har ju ofta stöd för att kunna köra 10-50m på egen hand.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag har en PowaKaddy CT6 som jag är jäkligt nöjd med. Det är den minsta modellen och passar bra om man har liten bil.
Med större bil hade jag valt en FX7 med GPS.
Powakaddy har ingen modell med fjärr vad jag vet.

Spelade en runda i år med en kille som hade fjärr och det såg jäkligt smidigt ut. Han kunde gå upp på green samtidigt som han styrde vagnen mot nästa tee.
olle54
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:35

Powakaddy och Motocaddy är nog vanligast och jämlika. Är nog bara att välja hur mycket finesser man vill ha och batterikapacitet. Har själv en Motocaddy. Något som retar mig till vansinne är knappen för av/på samt hastighetsreglering. Det är väldigt lätt att komma åt knappen när det "guppar" lite och då stannar vagnen. Samma sak om man vill ändra hastigheten under gång. Det är samma funktion på Powakaddy.
Äldre modeller hade en knapp man man skötte med pekfingret och rullade på. Det var bra.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

olle54 skrev: 14 dec 2020, 16:37 Powakaddy och Motocaddy är nog vanligast och jämlika. Är nog bara att välja hur mycket finesser man vill ha och batterikapacitet. Har själv en Motocaddy. Något som retar mig till vansinne är knappen för av/på samt hastighetsreglering. Det är väldigt lätt att komma åt knappen när det "guppar" lite och då stannar vagnen. Samma sak om man vill ändra hastigheten under gång. Det är samma funktion på Powakaddy.
Äldre modeller hade en knapp man man skötte med pekfingret och rullade på. Det var bra.
Det problemet har jag inte upplevt på min Powakaddy. Av/På-knappen ligger skyddad innanför ringen som justerar hastigheten.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Gubbigt och gubbigt... Vagn som vagn kan jag tycka.
Det handlar ju mer om att inte vara dödstrött efter en uppförsbacke eller att man sliter ut sin redan sargade lekamen.
Hade jag ansett att pengarna var värt det gentemot min ordinarie vagn så hade jag utan tvekan kunnat tänka mig en elvariant.
Sen är det väl kanske en utrymmesfråga, jag inbillar mig att de tar lite mer plats, framförallt i bilen, gentemot en vanlig vagn?
// Långryggen, nyss fyllda 50
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 15 dec 2020, 12:16 Gubbigt och gubbigt... Vagn som vagn kan jag tycka.
Det handlar ju mer om att inte vara dödstrött efter en uppförsbacke eller att man sliter ut sin redan sargade lekamen.
Hade jag ansett att pengarna var värt det gentemot min ordinarie vagn så hade jag utan tvekan kunnat tänka mig en elvariant.
Sen är det väl kanske en utrymmesfråga, jag inbillar mig att de tar lite mer plats, framförallt i bilen, gentemot en vanlig vagn?
// Långryggen, nyss fyllda 50
Därför valde jag CT6:an som blir ungefär lika liten som en Clicgear. Man tar av hjulen och vänder dem vilket sparar massor av utrymme.

Jag brukar alltid beklaga mig för min kompisar när vi befinner oss i uppförsbackar genom att säga, "Fy fan för dessa backar!", samtidigt som jag viftar med händerna eftersom vagnen går av sig själv. Mindre populärt 53:e gången men fortfarande kul för mig :lol:
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 15 dec 2020, 14:25
långryggen skrev: 15 dec 2020, 12:16 Gubbigt och gubbigt... Vagn som vagn kan jag tycka.
Det handlar ju mer om att inte vara dödstrött efter en uppförsbacke eller att man sliter ut sin redan sargade lekamen.
Hade jag ansett att pengarna var värt det gentemot min ordinarie vagn så hade jag utan tvekan kunnat tänka mig en elvariant.
Sen är det väl kanske en utrymmesfråga, jag inbillar mig att de tar lite mer plats, framförallt i bilen, gentemot en vanlig vagn?
// Långryggen, nyss fyllda 50
Därför valde jag CT6:an som blir ungefär lika liten som en Clicgear. Man tar av hjulen och vänder dem vilket sparar massor av utrymme.

Jag brukar alltid beklaga mig för min kompisar när vi befinner oss i uppförsbackar genom att säga, "Fy fan för dessa backar!", samtidigt som jag viftar med händerna eftersom vagnen går av sig själv. Mindre populärt 53:e gången men fortfarande kul för mig :lol:
:lol: :lol:

Jag ska väl inte påstå att jag satt mig in i elvagnsmarknaden, jag tänker bara att det kan vara svårt att få om "små", men om man kan modifiera genom enkel hjulborttagning så är det en sak såklart, å andra sidan, det kan man väl på clicgearen också?

Men det skall göras klart, jag ser inga problem med elvagn. Det som jag helst ser är en sån "follow-funktion" som skulle vara det optimala, men då är priset för mig en enskilt stor nersida då de jag sett hittills landar på +20K sek...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 16 dec 2020, 15:13Jag ska väl inte påstå att jag satt mig in i elvagnsmarknaden, jag tänker bara att det kan vara svårt att få om "små", men om man kan modifiera genom enkel hjulborttagning så är det en sak såklart, å andra sidan, det kan man väl på clicgearen också?
Man tar inte bort hjulen på CT6, man vänder dem ut och in :)

En kompis har MotoCaddy där han tar av hjulen men då skitar de oljiga hjulaxlarna ner eller så får man sätta på små plastploppar. Inte så smidigt.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 17 dec 2020, 10:52
långryggen skrev: 16 dec 2020, 15:13Jag ska väl inte påstå att jag satt mig in i elvagnsmarknaden, jag tänker bara att det kan vara svårt att få om "små", men om man kan modifiera genom enkel hjulborttagning så är det en sak såklart, å andra sidan, det kan man väl på clicgearen också?
Man tar inte bort hjulen på CT6, man vänder dem ut och in :)

En kompis har MotoCaddy där han tar av hjulen men då skitar de oljiga hjulaxlarna ner eller så får man sätta på små plastploppar. Inte så smidigt.
Noted!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar