FW eller hybrid 3:a

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Hej!

Tänkte fylla ut bagen med en klubba till!

Har i nuläget:
D loft 10,5
FW 5 loft 20
FW 7 loft 23

Järn 5-GW
Wedgar 54 och 58

Funderar på en hybrid 3:a eller FW 3:a. D jag är nybörjare, vad är det för fördelar nackdelar med respektive?
Eller skall jag tänka på något helt annat sätt?

Tacksam för hjälp!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

En hybrid 3:a ligger troligtvis ganska nära din Fw5 i både loft och slaglängd och de spelar generellt sett samma roll i bagen men med olika höjd på bollbanan (fw5 går generellt sett högre). Om du har svinghastigheten för det blir nog en Fw3 en bra klubba att fylla gapet med men det är ingen garanti, se till att prova ut din Fw3 så du kan jämföra med din Fw5, det är sällan någon större idé att ha två klubbor som går lika långt ;)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det är stor skillnad på en H3 och FW3 (Spoon).

H3 har mindre huvud och kortare skaft och är tänkt att ersätta J3.

FW3 är snäppet under driver och betydligt svårare att slå från fairway än H3.

Det du bör göra, enligt mig, är en gapfitting där du kollar hur långt dina nuvarande träklubbor/längre järn går och se vart du har glapp i längderna.
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Jinx skrev:Hej!

Tänkte fylla ut bagen med en klubba till!

Har i nuläget:
D loft 10,5
FW 5 loft 20
FW 7 loft 23

Järn 5-GW
Wedgar 54 och 58

Funderar på en hybrid 3:a eller FW 3:a. D jag är nybörjare, vad är det för fördelar nackdelar med respektive?