FW eller hybrid 3:a

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Hej!

Tänkte fylla ut bagen med en klubba till!

Har i nuläget:
D loft 10,5
FW 5 loft 20
FW 7 loft 23

Järn 5-GW
Wedgar 54 och 58

Funderar på en hybrid 3:a eller FW 3:a. D jag är nybörjare, vad är det för fördelar nackdelar med respektive?
Eller skall jag tänka på något helt annat sätt?

Tacksam för hjälp!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

En hybrid 3:a ligger troligtvis ganska nära din Fw5 i både loft och slaglängd och de spelar generellt sett samma roll i bagen men med olika höjd på bollbanan (fw5 går generellt sett högre). Om du har svinghastigheten för det blir nog en Fw3 en bra klubba att fylla gapet med men det är ingen garanti, se till att prova ut din Fw3 så du kan jämföra med din Fw5, det är sällan någon större idé att ha två klubbor som går lika långt ;)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det är stor skillnad på en H3 och FW3 (Spoon).

H3 har mindre huvud och kortare skaft och är tänkt att ersätta J3.

FW3 är snäppet under driver och betydligt svårare att slå från fairway än H3.

Det du bör göra, enligt mig, är en gapfitting där du kollar hur långt dina nuvarande träklubbor/längre järn går och se vart du har glapp i längderna.
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Jinx skrev:Hej!

Tänkte fylla ut bagen med en klubba till!

Har i nuläget:
D loft 10,5
FW 5 loft 20
FW 7 loft 23

Järn 5-GW
Wedgar 54 och 58

Funderar på en hybrid 3:a eller FW 3:a. D jag är nybörjare, vad är det för fördelar nackdelar med respektive?
Eller skall jag tänka på något helt annat sätt?

Tacksam för hjälp!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag har rätt högt hcp själv (~20) och för mig är första frågan vad du ska ha den nya klubban till, dvs i vilka situationer? Är det främst som backup på tee när drivern strular, som transportklubba på fairway eller en lång klubba från (semi)ruff?

Jag har själv både spoon och H3 men båda står i förrådet. Har driver, fw5 och H5 som längsta klubbor i bagen. Det räcker helt klart för mitt spel (men därmed inte sagt att det räcker för ditt).


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Tack för hjälp först och främst!
Tanken var transport fairway och hål där drivern blir lite för lång.
Tror tomten kommer en FW3 skulle det inte bli bra så får jag väl shoppa igen!
Om frun har synpunkter, kan jag skylla på er då?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Jinx skrev:Tack för hjälp först och främst!
Tanken var transport fairway och hål där drivern blir lite för lång.
Tror tomten kommer en FW3 skulle det inte bli bra så får jag väl shoppa igen!
Om frun har synpunkter, kan jag skylla på er då?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Oss kan du väl alltid skylla på, men åk för tusan och prova lite olika fw3 i någon form av launch monitor och ta med din fw5 så du kan jämföra och se om det faktiskt ger dig något.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jinx skrev: 22 dec 2020, 17:36Tanken var transport fairway och hål där drivern blir lite för lång.
För transport skulle jag rekommendera en hybrid alla dagar i veckan.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Blir lite förbryllad över tanken på hybrid och tänkte förklara varför.
Fw7 är det närmaste en gammal motsvarighet till dagens hybrider. När loftet på hybriden går under 20 snackar vi mer drivning irons där både funktion och användningsområde är något annat.
Förstå mig rätt här, det går utmärkt att slå ”driving irons” från fw liksom jag ibland slår driver.... men det blir inte längre/bättre än en fw5/7 om man ska hårddra det.

Orsaken till att dagens hybrider tar plats från fw’s är naturligtvis att utvecklingen gått framåt. Ett mindre huvud går idag att tillverka med egenskaper som krävde större volym tidigare.

Så... din setup med fw5 och 7 kan du naturligtvis ändra på men funkar det så finns det ingen hybrid mer än en 25*/ersättning j4/j5 att addera. Möjligen ger det transport men troligen inte backup för driver.

Egon
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Egon skrev:Blir lite förbryllad över tanken på hybrid och tänkte förklara varför.
Fw7 är det närmaste en gammal motsvarighet till dagens hybrider. När loftet på hybriden går under 20 snackar vi mer drivning irons där både funktion och användningsområde är något annat.
Förstå mig rätt här, det går utmärkt att slå ”driving irons” från fw liksom jag ibland slår driver.... men det blir inte längre/bättre än en fw5/7 om man ska hårddra det.

Orsaken till att dagens hybrider tar plats från fw’s är naturligtvis att utvecklingen gått framåt. Ett mindre huvud går idag att tillverka med egenskaper som krävde större volym tidigare.

Så... din setup med fw5 och 7 kan du naturligtvis ändra på men funkar det så finns det ingen hybrid mer än en 25*/ersättning j4/j5 att addera. Möjligen ger det transport men troligen inte backup för driver.

Egon
Tanken var nog att utan att veta, att jag tror att det blir ett väl stort glapp mellan driver och fw5 och tänke jag skulle täppa till det glappet! Jag får väl provskjuta och mäta. det värsta som kan hända är väl att jag köpt en klubba för mycket! Fast kan man ha för många klubbor ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar