Renovera putter

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
djnsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2017, 22:31

Hejsan
Hade tänkt renovera min gamla TM putter. Vill ha tips på hur man ska gå till väga.

Så här ser den ut nu. Sprayade den svart förra året men som ni ser så har det slitits bort.
Vill göra det mer rejält denna gången så att det håller en längre tid.

Hade tänkt ha den i mattsvart färg. Sen tänkte jag ”spackla” så att den blir helt ”clean” från märke/modell ingjutningar. Vad ska man göra det med isåfall? Går det att göra så att det håller?
Bilagan IMG_2264.JPG finns inte längre
IMG_2264.JPG
IMG_2264.JPG (237.97 KiB) Visad 4859 gånger
IMG_2265.JPG
IMG_2265.JPG (234.77 KiB) Visad 4859 gånger
IMG_2266.JPG
IMG_2266.JPG (245.48 KiB) Visad 4859 gånger
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hcp 6,6
I bagen 2019:
Driver: Titleist 917D2 9,5*
Spoon: Taylor Made SLDR 15*
Hybrid: Titleist 910h 19*
Utility: Titleist T-MB 716 3a 20*
Järn: Titleist AP2 716 4-pw
Wedgar: Titleist SM7 50*, 54* och 58*
Putter: Taylor Made Rossa Imola 8
Boll: Vice Pro
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

djnsson skrev:Hejsan
Hade tänkt renovera min gamla TM putter. Vill ha tips på hur man ska gå till väga.

Så här ser den ut nu. Sprayade den svart förra året men som ni ser så har det slitits bort.
Vill göra det mer rejält denna gången så att det håller en längre tid.

Hade tänkt ha den i mattsvart färg. Sen tänkte jag ”spackla” så att den blir helt ”clean” från märke/modell ingjutningar. Vad ska man göra det med isåfall? Går det att göra så att det håller?
IMG_2264.JPG
IMG_2265.JPG
IMG_2266.JPG
IMG_2266.JPG
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu är jag långt ifrån något proffs på detta men tror inte att spackel är en så bra idé att smeta på, tror det kan påverka känslan i puttern negativt.

Om jag själv skulle renovera den puttern skulle jag satsa på en pulverlack av hög kvalitet och kanske eloxera träffytan. Annars bara strippa all färg och ha en härligt rå putter.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
djnsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2017, 22:31

joakim.pekkari skrev:
djnsson skrev:Hejsan
Hade tänkt renovera min gamla TM putter. Vill ha tips på hur man ska gå till väga.

Så här ser den ut nu. Sprayade den svart förra året men som ni ser så har det slitits bort.
Vill göra det mer rejält denna gången så att det håller en längre tid.

Hade tänkt ha den i mattsvart färg. Sen tänkte jag ”spackla” så att den blir helt ”clean” från märke/modell ingjutningar. Vad ska man göra det med isåfall? Går det att göra så att det håller?
IMG_2264.JPG
IMG_2265.JPG
IMG_2266.JPG
IMG_2266.JPG
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu är jag långt ifrån något proffs på detta men tror inte att spackel är en så bra idé att smeta på, tror det kan påverka känslan i puttern negativt.

Om jag själv skulle renovera den puttern skulle jag satsa på en pulverlack av hög kvalitet och kanske eloxera träffytan. Annars bara strippa all färg och ha en härligt rå putter.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det var också min tanke att det kan påverka negativt...
Tror jag börjar med att strippa all färg och ser hur det blir.
Men har ju lite förkärlek till dem mattsvarta putters som finns ute Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hcp 6,6
I bagen 2019:
Driver: Titleist 917D2 9,5*
Spoon: Taylor Made SLDR 15*
Hybrid: Titleist 910h 19*
Utility: Titleist T-MB 716 3a 20*
Järn: Titleist AP2 716 4-pw
Wedgar: Titleist SM7 50*, 54* och 58*
Putter: Taylor Made Rossa Imola 8
Boll: Vice Pro
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

djnsson skrev:
joakim.pekkari skrev:
djnsson skrev:Hejsan
Hade tänkt renovera min gamla TM putter. Vill ha tips på hur man ska gå till väga.

Så här ser den ut nu. Sprayade den svart förra året men som ni ser så har det slitits bort.
Vill göra det mer rejält denna gången så att det håller en längre tid.

Hade tänkt ha den i mattsvart färg. Sen tänkte jag ”spackla” så att den blir helt ”clean” från märke/modell ingjutningar. Vad ska man göra det med isåfall? Går det att göra så att det håller?
IMG_2264.JPG
IMG_2265.JPG
IMG_2266.JPG
IMG_2266.JPG
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu är jag långt ifrån något proffs på detta men tror inte att spackel är en så bra idé att smeta på, tror det kan påverka känslan i puttern negativt.

Om jag själv skulle renovera den puttern skulle jag satsa på en pulverlack av hög kvalitet och kanske eloxera träffytan. Annars bara strippa all färg och ha en härligt rå putter.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det var också min tanke att det kan påverka negativt...
Tror jag börjar med att strippa all färg och ser hur det blir.
Men har ju lite förkärlek till dem mattsvarta putters som finns ute Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hade det inte varit riktigt cool och ha en rostig finnish som på en del wedgar? Kanske att själva träffytan måste vara målad eller nån annan finnish så inte rosten påverkar träffen på bollen negativt (det för den ju dock inte på wedgar Bild)...

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pulverlack kräver värme och om jag inte ser helt fel är det insert på puttern. Inte gångbart dvs.
Jag ser det som att resultatet kommer falla på om inserten är i gott skick eller ej. Utöver det kan du blästra metallen, slipa och lackera med 2-komponent färg... så blir det snyggt och hållbart.

Btw. Jag behöver väl knappast nämna att jobbet knappt lönar sig. Som diy är det naturligtvis kul, men kommer likväl ändå landa i att du kunde köpt nytt för mindre pengar än det kostar dig i tid.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Jag tycker du skall lämna in den till någon som sandblästrar och sedan pulverlackera men be dem ta bort träffyta plattan om det går. Och inte lackera där träffytan är.
Pulverlackar man blir det ju ett extra lager färg på putter så befintlig text blir otydligare.
Sandblästra kostar ca 100-200 kr
Pulverlackera lika mycket.
Så här blev mitt resultat Bild

Alternativ är ju att slipa själv med olika lager sandpapper och sedan göra den mattsvart själv. Finns lite Youtube klipp där du kan få hjälp :)
received_1402631310128060.jpeg
received_1402631310128060.jpeg (71.79 KiB) Visad 4147 gånger
received_371504163965024.jpeg
received_371504163965024.jpeg (91.48 KiB) Visad 4147 gånger
Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Alla sätt är bra utom de dåliga. ;)

En riktig renovering görs med paintstrip och glasblästring. Viss egenkomponerad ”paintstrip” som även tar kromet går att koka ihop... kaustiksoda är en av ingredienserna för det... men dit har jag inte sjunkit än. ;)

Sandblästring går naturligtvis men med professionell utrustning väljer man ”glas” för det är skonsammare mot metallen.

För oss som pular i garaget så är Biltemas punktbläster en billig och funktionell väg att gå. Den tar inte krom och underliggande nickel-lager men den jämnar ut rostfritt/gjutet bra. Gjorde mina DCI 990 för 15 år sedan och de blev som nya efter 3 år av spel. Sen sålde jag dem för en tusing iaf. så knappt värt besväret.
Och... vill man göra satin-chrome av sina nya blankkromade spakar så är det betydligt enklare än slipmetoden.
Även mönster och lite personliga ”tags” går att blästra. Inte lika nice som laser, men den går väl inte köpa på Biltemas.. än.

Egon
Skriv svar