Titleist Vokey D Grind

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Jag hade nämnt för min fru att jag behöver en ny sandwedge och en lobwedge. Så i julklapp fick jag presentkort på Dormy.
Eftersom Dormy inte kan göra en fullständig wedge fitting, skulle jag behöva veta hur D Grind funkar i bunker.

Jag har tänkt mig 54/12D och 58/08M, då min gapwedge är en 50/08F.

En 54/10S kanske hade varit bättre som sandwedge, men jag vill kunna använda klubban till andra typer av slag också. Både från ~80 m och även från lite knepigare lägen från ruffen runt green, då tänkte jag att D Grind borde vara ett bra alternativ.

Jag ska åka till Dormy och testa de olika varianterna från matta, men tyvärr går det ju inte att testa från sand och ruff. Så jag skulle behöva era tips.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

AndyK skrev:Jag hade nämnt för min fru att jag behöver en ny sandwedge och en lobwedge. Så i julklapp fick jag presentkort på Dormy.
Eftersom Dormy inte kan göra en fullständig wedge fitting, skulle jag behöva veta hur D Grind funkar i bunker.

Jag har tänkt mig 54/12D och 58/08M, då min gapwedge är en 50/08F.

En 54/10S kanske hade varit bättre som sandwedge, men jag vill kunna använda klubban till andra typer av slag också. Både från ~80 m och även från lite knepigare lägen från ruffen runt green, då tänkte jag att D Grind borde vara ett bra alternativ.

Jag ska åka till Dormy och testa de olika varianterna från matta, men tyvärr går det ju inte att testa från sand och ruff. Så jag skulle behöva era tips.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag är en ”vinglig” hög-hcp:are (~20), men jag har just 54/10/S och 58/08/M. Använder båda i bunkern (ibland är bunkrarna hårda, då lägre bounce), runt green, pitch och fullswing. Tycker de funkar mycket bra generellt sett. Vad är det du tycker är ”sämre” än D (kan inte så mycket om grinds, så är nyfiken).


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

D är en high bounce variant av M.
Skulle vilja kunna forma slagen utanför bunkern. S-grind känns lite mer statisk än D. Sen är det ju ytterligare 2 grader bounce, som kan vara användbart när det är lite mjukare.

Men mitt stora dilemma är att jag vill ha en klubba som funkar både i och ur bunkern.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

AndyK skrev:D är en high bounce variant av M.
Skulle vilja kunna forma slagen utanför bunkern. S-grind känns lite mer statisk än D. Sen är det ju ytterligare 2 grader bounce, som kan vara användbart när det är lite mjukare.

Men mitt stora dilemma är att jag vill ha en klubba som funkar både i och ur bunkern.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sorry om det var en dum fråga,har som sagt dålig koll på grinds. Jag slår min S från alla lägen med hyfsat resultat (utifrån min standard).


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
johanb
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 apr 2017, 09:52

Spelar 58 D i bunker. Fantastisk klubba.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

lofgren72 skrev:
AndyK skrev:D är en high bounce variant av M.
Skulle vilja kunna forma slagen utanför bunkern. S-grind känns lite mer statisk än D. Sen är det ju ytterligare 2 grader bounce, som kan vara användbart när det är lite mjukare.

Men mitt stora dilemma är att jag vill ha en klubba som funkar både i och ur bunkern.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sorry om det var en dum fråga,har som sagt dålig koll på grinds. Jag slår min S från alla lägen med hyfsat resultat (utifrån min standard).


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ingen dum fråga alls. Finns ju en del grinds att sätta sig in i...

Jag är ganska trygg med att D-grind kommer funka från fairway och ruff, men är osäker hur den presterar i bunker. Är rädd att det är risk att den kommer gräva ner sig, men min oro kanske är obefogad...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av AndyK den 26 dec 2020, 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

johanb skrev:Spelar 58 D i bunker. Fantastisk klubba.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tell me more...
Vet du hur den är jämfört med M och S?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
johanb
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 apr 2017, 09:52

Aldrig spelat M. Men har S och K sen tidigare och D är nästan lika bra som K i bunkern men för mig lite bättre runt green om det är hårt och kortklippt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
johanb
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 apr 2017, 09:52

S är ju lite halvbra över allt men går ju inte lofta upp så bra utan att riskera topp


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

johanb skrev:Aldrig spelat M. Men har S och K sen tidigare och D är nästan lika bra som K i bunkern men för mig lite bättre runt green om det är hårt och kortklippt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
johanb skrev:S är ju lite halvbra över allt men går ju inte lofta upp så bra utan att riskera topp


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Låter lovande. Då upplever du det som jag hoppats att den ska leverera. Bild

Var rädd att D skulle gräva ner sig i bunkern, men då behöver jag nog inte oroa mig för det.
Tänker dock köra 54D och 58M, gör det skillnad?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av AndyK den 26 dec 2020, 21:04, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar