uppgradera från nybörjarset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Nyem
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:47

Hej!

Jag började spela golf våren 2020 och har spelat ner mig till 30 i hcp under året. Köpte ett nybörjarset inför året men tycker nu att det inte lever upp till det jag vill ha, Dels så tycker jag att längden i järnen inte är rimliga samt drivern, är regular skaft på allt. provspelade med en stiff cobra driver under sista månaderna av säsongen och förbättrade slagen väldigt mycket, har provat några stiffjärn och upplever samma där dock finns inte längden riktigt, kanske är ett svingproblem från min sida dock.. hur som helst. ska uppgradera mitt set nu med nya järn och driver, så vad är rimligt att köpa? behöver ju lite förlåtande klubbor osv men vill byta upp mig till något som man ändå kan spela med några år. vad har ni för tips till mig i denna djungel?

Mvh Emil
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Nyem skrev:Hej!

Jag började spela golf våren 2020 och har spelat ner mig till 30 i hcp under året. Köpte ett nybörjarset inför året men tycker nu att det inte lever upp till det jag vill ha, Dels så tycker jag att längden i järnen inte är rimliga samt drivern, är regular skaft på allt. provspelade med en stiff cobra driver under sista månaderna av säsongen och förbättrade slagen väldigt mycket, har provat några stiffjärn och upplever samma där dock finns inte längden riktigt, kanske är ett svingproblem från min sida dock.. hur som helst. ska uppgradera mitt set nu med nya järn och driver, så vad är rimligt att köpa? behöver ju lite förlåtande klubbor osv men vill byta upp mig till något som man ändå kan spela med några år. vad har ni för tips till mig i denna djungel?

Mvh Emil
Tränar du med en pro som även säljer klubbor skulle jag boka en utprovning. Alltid en fördel att kunna prova ut utrustning med någon som förstår din sving och kan ha en förståelse för vilken typ av utveckling du vill se.

Annars är en utprovning på tex Dormy ett bra steg att ta för att få hjälp med att hitta rätt utrusning.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med föregående talare i allt.
Om du inte vet, ta hjälp!

Det jag ändå vill säga är att det här med utrustning egentligen inte är så svårt.
Klubborna ska se ok ut för dig och det ska kännas bra. Vad det sen är för huvud eller flex är oväsentligt.

Egon
Nyem
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jan 2021, 15:47

förstår varför ni rekommenderar det och det kanske är det bästa sättet att få lite koll på vad som ev skulle vara bra klubbor för mig. Får se till att boka en tid för träning och lite klubbtips. Tack för svar!
Skriv svar