Nya Titleist ProV1 och ProV1x

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Då har Titleist släppt den nya versionen av tourernas mest spelade boll.

https://www.svenskgolf.se/artiklar/utru ... nEnSOG2vUI

Den ska vara längre, lägre spinn i det långa spelet, mer spinn i det korta spelet, mjukare känsla och mer hållbart skal.
Känns som att jag hört de argumenten förr...Bild

Frågan är hur många promille bättre än den förra den är? Första modellen har ju visats sig bara vara marginellt sämre än förra modellen...🤷🏼‍♂️

Sen är jag lite frågande till namnet. Varför har man behållit det ursprungliga namnet (ProV1)? Varför kallade man inte andra generationen ProV2 och tredje ProV3, så att jag vet vilken det är som säljs i Pro-shoppen? Nu måste jag ha koll på hur förpackningarna ser ut...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AndyK skrev: 22 jan 2021, 07:49 Då har Titleist släppt den nya versionen av tourernas mest spelade boll.

https://www.svenskgolf.se/artiklar/utru ... nEnSOG2vUI

Den ska vara längre, lägre spinn i det långa spelet, mer spinn i det korta spelet, mjukare känsla och mer hållbart skal.
Känns som att jag hört de argumenten förr...Bild

Frågan är hur många promille bättre än den förra den är? Första modellen har ju visats sig bara vara marginellt sämre än förra modellen...🤷🏼‍♂️

Sen är jag lite frågande till namnet. Varför har man behållit det ursprungliga namnet (ProV1)? Varför kallade man inte andra generationen ProV2 och tredje ProV3, så att jag vet vilken det är som säljs i Pro-shoppen? Nu måste jag ha koll på hur förpackningarna ser ut...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Efter det att en ny modell lanseras kan du inte längre köpa in föregående generationer av ProV1 från Titleist så de få som finns kvar i shopar reas ju oftast ut.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jo tack, har vi hört längre från tee, mindre spinn från tee och mer spinn runt green förut :lol:

Angående namnet tycker jag att de har gjort helt rätt i att behålla V1. Det har blivit en standar som alla konkurrenter mäts mot.

Passade själv på att köpa 12 dussin av V1 2019 nu när de reades ut.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

MaxP skrev: 22 jan 2021, 08:50

Efter det att en ny modell lanseras kan du inte längre köpa in föregående generationer av ProV1 från Titleist så de få som finns kvar i shopar reas ju oftast ut.
Jo, så är det ju oftast. Men det finns en hel del golfshoppar, som jag upplever det, som chansar på att folk inte ska ha kolla på att det finns olika "årsmodeller" och kör vidare med samma pris även på äldre modeller. "Det är bara en ny förpackning"
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev: 22 jan 2021, 10:15 Jo tack, har vi hört längre från tee, mindre spinn från tee och mer spinn runt green förut :lol:

Angående namnet tycker jag att de har gjort helt rätt i att behålla V1. Det har blivit en standar som alla konkurrenter mäts mot.

Passade själv på att köpa 12 dussin av V1 2019 nu när de reades ut.
Ur ett marknadsföringsperspektiv förstår jag att man behåller namnet.
Men ur ett konsumentperspektiv hade det varit bättre att på något sätt ändra det mellan modellerna. Lite som iPhone, det är forfarande en iPhone (man behåller namnet), men den heter i tillägg 8, X, 11, etc, så att man vet vilken verklig modell det är...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 22 jan 2021, 16:05Ur ett marknadsföringsperspektiv förstår jag att man behåller namnet.
Men ur ett konsumentperspektiv hade det varit bättre att på något sätt ändra det mellan modellerna. Lite som iPhone, det är forfarande en iPhone (man behåller namnet), men den heter i tillägg 8, X, 11, etc, så att man vet vilken verklig modell det är...
Förstår hur du menar men genom att göra det mindre tydligt vilken årsmodell en boll har ju lättare blir det att sälja den oavsett när designen togs fram.
För många är en Pro V1 en Pro V1 oavsett om designen togs fram 2017, 19 eller 21 och de köper glatt det paket som är billigast.

Men visst, för mig personligen hade det inte gjort något om de var märkta med årtal :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AndyK skrev: 22 jan 2021, 16:05
Ur ett marknadsföringsperspektiv förstår jag att man behåller namnet.
Men ur ett konsumentperspektiv hade det varit bättre att på något sätt ändra det mellan modellerna. Lite som iPhone, det är forfarande en iPhone (man behåller namnet), men den heter i tillägg 8, X, 11, etc, så att man vet vilken verklig modell det är...
Jag vill minnas att de under en period hade årtalet på lådorna och ska vi vara petiga så skiljer ju alla bollar sig visuellt för den insatte. Personligen gillar jag det av den anledningen, alla V1or är ju bra bollar precis som vi pratat om. Men den som vet, den vet när det kommer till årtalet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En liten anekdot på ämnet:
En kompis hittade en ProV1:a och langade över den till mig.
Kollade och såg att det inte var den senaste modellen så jag sa det och langade tillbaka den.

Drygt? Japp! 8-)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 25 jan 2021, 14:41 En liten anekdot på ämnet:
En kompis hittade en ProV1:a och langade över den till mig.
Kollade och såg att det inte var den senaste modellen så jag sa det och langade tillbaka den.

Drygt? Japp! 8-)
Ok, inte senaste modellen är kanske drygt men många tycker ju att allt det står titleist på är bra och står det v1 så är det guld värt.
En gammal 392 är ju värre än en top-flite magna.

Jag har ett rör med v1:or som träningsbollar. X-out, naggat och skitiga finns inte på kartan utan det är bollar som bogeygolfare troligen hade dräglat över. De duger att chippa och putta med men i ärlighetens namn så har de gjort sitt på en golfbana. Tid utanför förpackningen samt väder och vind gör sitt och det förstår inte folk som köper ”Florida” för dyra pengar.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 25 jan 2021, 20:08Tid utanför förpackningen samt väder och vind gör sitt och det förstår inte folk som köper ”Florida” för dyra pengar.
Egon
Skulle verkligen vilja se ett oberoende test, typ MyGolfSpy, av bollar som legat i vattnet och som sen säljs.
Skriv svar