Nya Titleist ProV1 och ProV1x

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 26 jan 2021, 11:01
Egon skrev: 25 jan 2021, 20:08Tid utanför förpackningen samt väder och vind gör sitt och det förstår inte folk som köper ”Florida” för dyra pengar.
Egon
Skulle verkligen vilja se ett oberoende test, typ MyGolfSpy, av bollar som legat i vattnet och som sen säljs.
Det finns inte, och mygolfspy är ”media” där bevekelsegrunder är precis lika viktiga för resultatets riktighet som kommers.

Det komiska är att vi inte bestrider hur gummit på våra grepp åldras och plasten på vagnen bleks, men när det gäller en förbrukningsvara som en golfboll så tror vi att den håller sig fräsch mirakulöst länge. ;)

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 26 jan 2021, 11:57 Det finns inte, och mygolfspy är ”media” där bevekelsegrunder är precis lika viktiga för resultatets riktighet som kommers.

Det komiska är att vi inte bestrider hur gummit på våra grepp åldras och plasten på vagnen bleks, men när det gäller en förbrukningsvara som en golfboll så tror vi att den håller sig fräsch mirakulöst länge. ;)

Egon
Ja, de är som diamanter, låt dem bara ligga var som helst, året runt och de är som nya ;)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Så, nu har jag testat den "nya" pro V1 eftersom det fanns en kampanj där man inte behövde betala fullpris. Är det faktiskt någon som betalar 549 kronor för ett dussin?

Hursomhelst så var det blåsigt igår och byig vind där en bytte riktning mest hela tiden så det blir ju svårt att veta vad som berodde på bollen och vad som var vind. Men faktiskt så tyckte jag denna boll klarade sig mycket bättre i vinden än den förra generationen. Slog jag ett bra slag så gick den helt rakt i sidvinden och mindre bra slag straffades inte lika hårt. Så jag tyckte den var mycket mer förlåtande från tee.

Däremot hade jag väldigt svårt med längderna igår. Det var för kort med wedgarna och för långt med mellanjärn. Men som sagt, blåsigt som antagligen gjorde störst skillnad. Sen kan man argumentera vad vet en mellan-handicapare om det men det är nog den enda starka delen av mitt spel. Just järnslag och längdkontroll så att spela olika bollar märker jag stor skillnad på. Har 6-11 GIR per runda i vanliga fall, men igår blev det endast fyra varav flera missade var för korta eller för långa.

I närspel var den briljant som vanligt och fortfarande inte spelat en boll som kan matcha (men jag har t.e.x. inte provat Bridgestones tourbollar).

Men behöver spela mycket mer än en runda för att få ett korrekt statistiskt underlag för längderna. Så detta är endast intryck från en runda vilket lika gärna kunde varit dagsform. Men ja, driverslagen gick faktiskt lite längre....
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 22 jan 2021, 10:15 Passade själv på att köpa 12 dussin av V1 2019 nu när de reades ut.
:o Trodde att du var ganska duktig ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 26 jan 2021, 11:57men när det gäller en förbrukningsvara som en golfboll så tror vi att den håller sig fräsch mirakulöst länge. ;)

Egon
Va, det är väl bara att tvätta :o ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 02 jun 2021, 06:42 I närspel var den briljant som vanligt och fortfarande inte spelat en boll som kan matcha (men jag har t.e.x. inte provat Bridgestones tourbollar).
Har du testat TM TP5?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 02 jun 2021, 08:08
Niklas skrev: 02 jun 2021, 06:42 I närspel var den briljant som vanligt och fortfarande inte spelat en boll som kan matcha (men jag har t.e.x. inte provat Bridgestones tourbollar).
Har du testat TM TP5?
Ja, faktiskt. Gillade inte känslan i närspelet. Lite för låg spinn med längre järn som fick svårt att hålla greener. Fungerar nog för proffsen som slår tillräckligt med spinn ändå men jag behöver lite extra hjälp som jag tycker pro V1:an ger.

Allt detta kan mycket väl vara i mitt huvud. Jag är fullt medveten om det men eftersom golf är så mycket mentalt så är det kanske lika relevant ändå.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 02 jun 2021, 08:46Ja, faktiskt. Gillade inte känslan i närspelet. Lite för låg spinn med längre järn som fick svårt att hålla greener. Fungerar nog för proffsen som slår tillräckligt med spinn ändå men jag behöver lite extra hjälp som jag tycker pro V1:an ger.

Allt detta kan mycket väl vara i mitt huvud. Jag är fullt medveten om det men eftersom golf är så mycket mentalt så är det kanske lika relevant ändå.
För mer spinn är det väl X du ska spela, inte "vanliga" V1?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 02 jun 2021, 08:05 :o Trodde att du var ganska duktig ;)
Jag ÄR duktig men de korkade banarkitekterna lägger vatten och skog där min slag landar. Inte schysst alls! :(
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 02 jun 2021, 09:17
Niklas skrev: 02 jun 2021, 08:46Ja, faktiskt. Gillade inte känslan i närspelet. Lite för låg spinn med längre järn som fick svårt att hålla greener. Fungerar nog för proffsen som slår tillräckligt med spinn ändå men jag behöver lite extra hjälp som jag tycker pro V1:an ger.

Allt detta kan mycket väl vara i mitt huvud. Jag är fullt medveten om det men eftersom golf är så mycket mentalt så är det kanske lika relevant ändå.
För mer spinn är det väl X du ska spela, inte "vanliga" V1?
Det kanske det är? Av någon anledning tänker jag att den bollen är för de som svingar mycket snabbare än jag. De byter fram och tillbaka och jag känner mig vilse när det kommer till x eller inte i bollarna.
Hcp: ~12
Skriv svar