Aftermarket shafts.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 23 feb 2021, 19:03
långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:12
Egon skrev: 20 feb 2021, 19:13
Nej, jag drog till på volley. ;)

En kompis var eld o lågor över det här skaftet för ett tag sedan och då kollade jag klipp från Txg.
Det som det pratades om då var att skaftet skulle styva upp sig ju mer det stressades, därav ”Autoflex”.
Det, rimmar illa med kommentaren om ”för tungt huvud”.

Egon
TXG killarna säger att autoflextillverkarna inte rekommenderar ett alltför tungt huvud, de nämnde inte en specifik svingvikt som jag tolkade det, men troligtvis inte så tungt som proffsen gärna vill ha, och som AS använde.
Ok, jag har inga problem med att man förordar lätta komb. men det hela verkar lite fishy.

Att sätta i ett lätt skaft ska inte innebära att man måste lätta huvudet. Då faller hela vitsen!
Egentligen ska man kunna öka vikten på huvudet och därmed få status Quo på klubbhastighet för att vinna bollhastighet.
Att bara lätta en klubba ökar garanterat klubbhastighet och då man ofrånkomligt tappar smash blir det en avvägning om man tjänar mer på karusellerna än vad man förlorar på gungorna.

Egon
Du har säkert rätt, men jag skrev bara vad de på TXG sade att tillverkaren hade skrivit. Märkligt, säkert, men de kanske inser att de har lättare att få volym av försäljning bland oss ickeproffs. Det finns ju kapitalstarka spelare på amatörnivå som vill ha "det bästa".
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Iofs inget aftermarket utan ett av stock skaften till Pings järnklubbor.
Men är det någon som har erfarenhet av Dynamic Gold 105 S300 eller annan flex?

Testade dom med Ping i500 vilket kändes bra, men dom enda DG skaften jag haft är originalen och XP 95 som inte passade mig alls och byttes ut till KBS Tour V.
Lutar åt att jag beställer med 105 skaftet men testade även KBS Tour förra året, om jag minns rätt så verkar dom dock ha ganska lik profil men att 105 skaftet är några gram lättare.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar