Aftermarket shafts.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Nej tyvärr. 1000 dollar avskräcker nog dom flesta.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 04 feb 2021, 08:56 Finns väl bara ett skaft som är riktigt hett just nu, snackar om autoflex, någon som har provat? 💰💰
Kollat Rick Shiels test? Han var inte imponerad.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 03 feb 2021, 09:42
Drrich skrev: 02 feb 2021, 18:58 Hej.
Jag har aldrig skrivit här innan, men läser med jämna mellanrum.
Jo hur många av er har lagt pengar på aftermarket shafts på driver eller andra klubbor? Vad tyckte ni var det värt kostnaden eller vad tycker forumet? Själv har jag beställt ett ventus black för min TM-Sim. Vill få ner spinnen med drivern och få en stabil känsla, har nån testat det skaftet. Skriv gärna era erfarenheter osv.
Med vänlig hälsning, DR
Är ingen expert men när det gäller spinn handlar nog mycket mer om leverans av klubbhuvudet till bollen.
Har du tex ett högt spinnloft och därmed mycket spinn lär inte ett skaft göra så mycket jämfört med att förbättra leveransen.

Eller vad säger du @Egon?
Jag säger som så att skaftets enda uppgift är att leverera huvudet till bollen. Mao. Om spelaren kan eller inte kan leverera huvudet ”rätt” så kan skaftet hjälpa eller stjälpa.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Drrich skrev: 03 feb 2021, 10:22 Ja precis. Dom skaften som följer med en ny driver idag. Är ju allt som oftast billigare än original skaften, är ju i princip olika skaft.
Det som många tror jag gör fel är att bara kolla på om det är s r eller x. Beror ju på vart i skaftet det flexar osv osv osv. Det viktiga som jag brukar kolla är vilket dynamiskt loft man få av olika skaft.
Förutom vissa aspekter mellan ”billiga” och ”dyra” skaft så kan man säga att det originalskaft som sitter i är minutiöst anpassat till huvudet.
De är ofta tippade och tom. viktade för att matcha perfekt.
Dagens inbillade behov av valmöjligheter gör tyvärr att inte alla har ett designerat skaft.

Nu är det ju som så att viss parametrar som t.ex tolerenser och exakthet i böjprofil bara är en sorteringsfråga. Torque brukar vara en prisfråga men då den är starkt avhängd ”monteringen” så kan det justeras det också.

I viss mån gäller den gamla devisen att en klubbmakare kan få ett billigt skaft att prestera som ett dyrt. Därmed inte sagt att OEM/kubbmakare alltid har det som mål.

Egon
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 04 feb 2021, 11:27
Harry skrev: 04 feb 2021, 08:56 Finns väl bara ett skaft som är riktigt hett just nu, snackar om autoflex, någon som har provat? 💰💰
Kollat Rick Shiels test? Han var inte imponerad.
Har läst att det är ett skaft som är extremt viktigt att prova ut rätt. Får man fel skaft blir det inte bra. Adam Scott har börjat lira det nu också
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Harry skrev: 04 feb 2021, 22:23
Sandstream skrev: 04 feb 2021, 11:27
Harry skrev: 04 feb 2021, 08:56 Finns väl bara ett skaft som är riktigt hett just nu, snackar om autoflex, någon som har provat? 💰💰
Kollat Rick Shiels test? Han var inte imponerad.
Har läst att det är ett skaft som är extremt viktigt att prova ut rätt. Får man fel skaft blir det inte bra. Adam Scott har börjat lira det nu också
..och det gick ju som det gick. Långt men inte många bollar på fw. sista dagen.

Egon
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Egon skrev: 04 feb 2021, 22:45
Harry skrev: 04 feb 2021, 22:23
Sandstream skrev: 04 feb 2021, 11:27 Kollat Rick Shiels test? Han var inte imponerad.
Har läst att det är ett skaft som är extremt viktigt att prova ut rätt. Får man fel skaft blir det inte bra. Adam Scott har börjat lira det nu också
..och det gick ju som det gick. Långt men inte många bollar på fw. sista dagen.

Egon
Att träffa fairways på Torrey pines verkar ju omöjligt oavsett skaft ;)
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Ja det är nog extremt viktigt att ha testat ut just det skaftet väldigt noggrant. Ett XX motsvarade tydligen ett väldigt mjukt S, tyckte dom nämnde det i nån video txg gjorde.
Nån som har testat att gå över till graphite på järnklubborna? Finns ju helt klart fördelar.
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Tänker då mest på spelare som har relativt hög svingspeed och skiftar till graphite. Testade ett set för nåt år sedan med riktigt styva skaft men extremt lätta. Gillade det väldigt mycket.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Drrich skrev: 05 feb 2021, 10:29 Tänker då mest på spelare som har relativt hög svingspeed och skiftar till graphite. Testade ett set för nåt år sedan med riktigt styva skaft men extremt lätta. Gillade det väldigt mycket.
Yes jag har skaffat Mmt 105tx skaft till denna säsongen, ska bli sjukt intressant att testa. Ett skaft som blir mer och mer populärt på touren nu också.
Skriv svar