Aftermarket shafts.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Vill man se mer om Autoflex-skaftet hade jag absolut rekommenderat filmerna från TXG-killarna, tror de är 5 till antalet.

Dels diskuterade dom vad som kan ha gått fel för Scott, nu har jag inte kikat på filmen med Shields men det absolut viktigaste verkar ju vara att ha rätt huvud (inte för tungt) till skaftet. Det jag tycker är intressant där är förstås att en spelare som Scott, med de resurser han har, inte lyckats få till det innan han går ut på en tävling. Om än en tävling han skiter i.





Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 10:10 Vill man se mer om Autoflex-skaftet hade jag absolut rekommenderat filmerna från TXG-killarna, tror de är 5 till antalet.

Dels diskuterade dom vad som kan ha gått fel för Scott, nu har jag inte kikat på filmen med Shields men det absolut viktigaste verkar ju vara att ha rätt huvud (inte för tungt) till skaftet. Det jag tycker är intressant där är förstås att en spelare som Scott, med de resurser han har, inte lyckats få till det innan han går ut på en tävling. Om än en tävling han skiter i.
Alltså, det är intressant att du nämner en disclaimer på huvudvikt och TXG i samma mening. Låter som en ren bortförklaring när själva vitsen är att skaftet ska vara lite ”autojusterande”.
Det är säkert ett bra skaft men i mina öron så låter det bara som reklam för ”konserverad gröt”.

Alla skaft behöver en given vikt på huvudet för att erhålla det flex som uppges. Det betyder i praktiken att några gram hit eller dit (normala tolerenser) även innebär tiondelar av flex hit och dit. 10 tiondelar åt endera hållet och du är ett helt flex borta.
Proffsen är vana vid tippade skaft och lite högre huvudvikt. Autoflex och tippat låter som en motsägelse.

Scotts problem bestod nog främst att ett Lättare skaft ger bättre ss och då även ball-speed. Det som sjunker är precisionen. Dvs .samma problem som ett ”nu har jag testat” resultat som alla hackers lider av när de testar xx slag på Dormy el.l.
Snittet blir bra, längden är nice men den enda chans du har på varje tee bryr sig inte om att du slog rakt i snitt.

Egon
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Egon skrev: 19 feb 2021, 23:41
AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 10:10 Vill man se mer om Autoflex-skaftet hade jag absolut rekommenderat filmerna från TXG-killarna, tror de är 5 till antalet.

Dels diskuterade dom vad som kan ha gått fel för Scott, nu har jag inte kikat på filmen med Shields men det absolut viktigaste verkar ju vara att ha rätt huvud (inte för tungt) till skaftet. Det jag tycker är intressant där är förstås att en spelare som Scott, med de resurser han har, inte lyckats få till det innan han går ut på en tävling. Om än en tävling han skiter i.
Alltså, det är intressant att du nämner en disclaimer på huvudvikt och TXG i samma mening. Låter som en ren bortförklaring när själva vitsen är att skaftet ska vara lite ”autojusterande”.
Det är säkert ett bra skaft men i mina öron så låter det bara som reklam för ”konserverad gröt”.

Alla skaft behöver en given vikt på huvudet för att erhålla det flex som uppges. Det betyder i praktiken att några gram hit eller dit (normala tolerenser) även innebär tiondelar av flex hit och dit. 10 tiondelar åt endera hållet och du är ett helt flex borta.
Proffsen är vana vid tippade skaft och lite högre huvudvikt. Autoflex och tippat låter som en motsägelse.

Scotts problem bestod nog främst att ett Lättare skaft ger bättre ss och då även ball-speed. Det som sjunker är precisionen. Dvs .samma problem som ett ”nu har jag testat” resultat som alla hackers lider av när de testar xx slag på Dormy el.l.
Snittet blir bra, längden är nice men den enda chans du har på varje tee bryr sig inte om att du slog rakt i snitt.

Egon
Vet inte om du bemödade dig att se någon av filmerna, ditt svar antyder inte det, men den extrema spridning som Scott fick borde han inte ha fått om han gjort sitt bygge rätt. Om man jämför med TXG´s resultat när de försökte göra skaftet optimalt.

Jag struntar fullständigt i om skaftet är bra eller ej eller om TXG har fått betalt (vilket dom troligen har) för att göra sina tester, däremot tror jag inte att dom fabricerat resultatet och det visar på att man kan få ut mer längd men då troligen med lite mer spridning, i all fall jämfört med Matt´s väldigt specifikt utprovade klubba. För mig hade kanske spridningen minskat kanske tom längden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Så - vart får man tag på ett sånt här skaft i Sverige? 8-)
//En kille som vill slå längre
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

MaxP skrev:Så - vart får man tag på ett sånt här skaft i Sverige? 8-)
//En kille som vill slå längre
Jag har bara sett dessa, priset avskräcker minst sagt Bild

https://www.wilprod.se


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

AH.kavaj skrev: 20 feb 2021, 08:46 Vet inte om du bemödade dig att se någon av filmerna, ditt svar antyder inte det, men den extrema spridning som Scott fick borde han inte ha fått om han gjort sitt bygge rätt. Om man jämför med TXG´s resultat när de försökte göra skaftet optimalt.
Nej, jag drog till på volley. ;)

En kompis var eld o lågor över det här skaftet för ett tag sedan och då kollade jag klipp från Txg.
Det som det pratades om då var att skaftet skulle styva upp sig ju mer det stressades, därav ”Autoflex”.
Det, rimmar illa med kommentaren om ”för tungt huvud”.

Egon
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Egon skrev: 20 feb 2021, 19:13
AH.kavaj skrev: 20 feb 2021, 08:46 Vet inte om du bemödade dig att se någon av filmerna, ditt svar antyder inte det, men den extrema spridning som Scott fick borde han inte ha fått om han gjort sitt bygge rätt. Om man jämför med TXG´s resultat när de försökte göra skaftet optimalt.
Nej, jag drog till på volley. ;)

En kompis var eld o lågor över det här skaftet för ett tag sedan och då kollade jag klipp från Txg.
Det som det pratades om då var att skaftet skulle styva upp sig ju mer det stressades, därav ”Autoflex”.
Det, rimmar illa med kommentaren om ”för tungt huvud”.

Egon
Vid "waggle" flexade det duktigt men jag förstod det som att de tyckte att det ändå höll emot vid impact vilket de inte alls kunde förklara och däri ligger säkert "hemligheten". Kan ju vara då att ett tungt huvud gör att skaftet inte kan styva upp sig som det är tänkt.

Hade gärna gått igenom några timmars fitting på det...gäller iof vilket skaft som helst ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AH.kavaj skrev: 20 feb 2021, 10:49
MaxP skrev:Så - vart får man tag på ett sånt här skaft i Sverige? 8-)
//En kille som vill slå längre
Jag har bara sett dessa, priset avskräcker minst sagt Bild

https://www.wilprod.se


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Du kan ju aldrig sätta ett pris på högre klubbhastighet! ;)
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Ad-tour skaften tycker jag upplevs åt det hållet. Man träffar bollen rätt bra, men känslan är lite som ett fiskespö. Oavsett vilken flex man kör med. Hoppas nån kan ta in skaftet i Sverige och lägga upp nån liten video, eller samla ihop några som testar det.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skickade ett mejl till ett av företagen som har skaftet i sin arsenal igår - hoppas få testa det på ett eller annat sätt denna sommar!
Skriv svar