Ping i500 vs G425 - järnklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

425:an är ju ganska ny så det är kanske inte så många som hunnit testa den, men hade varit roligt med lite feedback på dessa 2 klubbor eftersom det lutar åt dessa för min del detta året.

Idag spelar jag AP3 som jag inte riktigt kommit överens med och har haft Ping tidigare som jag gillat, sen tycker jag i500 är sjukt snygg men även G425 ser intressant ut nu när den blivit lite mindre än föregångaren.

Började testa i500 i slutet på förra säsongen med avvaktade för att se om det kom en i510 eller liknande, testade även ett par andra märken som Srixon och Mizuno men hittade inget som jag gillade, har även spelat Callaway klubbor innan men har som sagt fastnat för att gå tillbaka till Ping.

Så dela gärna era erfarenheter om i500 och ev G425 om ni hunnit testa dom.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
JöggaE
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2019, 11:11

Hej MacAllan!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av G425, men jag har spelat i500 de två senaste säsongerna. Om du testat i500 kan jag förstå att du överväger att byta till den modellen, det är riktigt fina klubbor. Utseendet betyder ju en hel del när man väljer och måste ge förtroende när man står över bollen och där har ju Ping en fullträff i designen. Klubbornas konstruktion ger ju mer längd och höjd i slagen och om det är det du söker så tror jag du kommer bli nöjd med i500. Men ta i beaktande att modellen inte är lika förlåtande som jag utgår från att G425 är tänkt att vara. Det krävs en hyggligt konsekvent bollträff för att modellen ska ge dig de nämnda fördelarna. Känslan är ju inte heller densamma om man en gång spelat med en bladmodell (jag gick från en gammal bladmodell till i500), lite mer stum. Vid slag med j8-PW har jag har ibland upplevt att bollen "stuckigt iväg" för långt mot vad jag förväntat mig. Du skriver inte om var du befinner dig golfmässigt men som jämförelse så hade jag straxt under 12 i hcp när jag bytte till i500 och har inte upplevt att de varit för svåra, tvärtom. Om det blir i500 för dig så fundera på vilka specs du egentligen behöver. Som standard har ju dessa klubbor ett starkare loft (det är ju en av förklaringarna till att de går längre klubba för klubba...) och det är helt tillräckligt tycker jag. Jag gick på försäljarens snack om Power spec men där är ju t ex j7 starkare loftad än många j6 i andra set och det har aldrig kännts riktigt naturligt med så mycket mer längd per klubba. Så överlag är jag nöjd med vad klubban gett mig men har ändå valt att gå tillbaka till en bladmodell för lite mer känsla och förutsägbarhet i slagen. Lycka till!
Driver: Titleist TSi3 8*@9,5*
FW3: Titleist TSi2 13,5*
Hybrid: Titleist TSi3 18*@17*
Järn: Titleist T200 j3, T100 II j4-j9
Wedgar: T100 ll PW 46*, GW 50*, SM9 56/12D
Putter: Newport 2.5+
Boll: PRO V1
KentH
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 mar 2021, 17:22

Jag tog upp golfen efter nästan 20-års uppehåll(slutade på hcp15). Mina Cleveland TA5 kändes lite trötta så jag provade g425 i februari.
Ping-säljaren tyckte att min bollträff var konstant och tog fram i500. Jag upplevde g425 mycket mer förlåtande så nu har jag dom (6-W)i bagen.
Lite flack bollbana som hjälps upp med elevate-skaft (teoretiskt i alla fall).
Jag som kommer från forntiden upplever att loften är helt knasiga och slår två klubbor ”fel” nu.
Testade även T300 som jag inte kom överens med.

Hoppas det här ger lite vägledning.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

JöggaE skrev: 19 mar 2021, 11:26 Hej MacAllan!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av G425, men jag har spelat i500 de två senaste säsongerna. Om du testat i500 kan jag förstå att du överväger att byta till den modellen, det är riktigt fina klubbor. Utseendet betyder ju en hel del när man väljer och måste ge förtroende när man står över bollen och där har ju Ping en fullträff i designen. Klubbornas konstruktion ger ju mer längd och höjd i slagen och om det är det du söker så tror jag du kommer bli nöjd med i500. Men ta i beaktande att modellen inte är lika förlåtande som jag utgår från att G425 är tänkt att vara. Det krävs en hyggligt konsekvent bollträff för att modellen ska ge dig de nämnda fördelarna. Känslan är ju inte heller densamma om man en gång spelat med en bladmodell (jag gick från en gammal bladmodell till i500), lite mer stum. Vid slag med j8-PW har jag har ibland upplevt att bollen "stuckigt iväg" för långt mot vad jag förväntat mig. Du skriver inte om var du befinner dig golfmässigt men som jämförelse så hade jag straxt under 12 i hcp när jag bytte till i500 och har inte upplevt att de varit för svåra, tvärtom. Om det blir i500 för dig så fundera på vilka specs du egentligen behöver. Som standard har ju dessa klubbor ett starkare loft (det är ju en av förklaringarna till att de går längre klubba för klubba...) och det är helt tillräckligt tycker jag. Jag gick på försäljarens snack om Power spec men där är ju t ex j7 starkare loftad än många j6 i andra set och det har aldrig kännts riktigt naturligt med så mycket mer längd per klubba. Så överlag är jag nöjd med vad klubban gett mig men har ändå valt att gå tillbaka till en bladmodell för lite mer känsla och förutsägbarhet i slagen. Lycka till!
Tack för input.
Golfmässigt ligger jag som så att jag har hcp 2,1 och spelat i 35 år, så lite erfarenhet har man.
Men eftersom man även blivit lite visare med åren har jag kommit fram till att jag behöver inte göra golfen svårare än vad den är och därför kan jag tänka mig en "spelförbättrande" klubba som G425 men gillar i500 mer designmässigt och även testat den vid ett tillfälle 2020.
Jag behöver definitivt inte heller en klubba som ger mer höjd, jag slår mycket högt redan som det är och tappar därför en del längd, men jag fick ner bollbanan lite med i500 och KBS tour skaft och funderar då på pwr specs för att få ner bollbanan lite till.
Blad är också ett avslutat kapitel för min del, jag är inte en spelare som håller på att forma slagen utan vill spela med ett konsekvent typ av slag och dom gånger man hamnar olägligt så får man lösa det, så det jag letar efter är en konsekvent klubba som ger mig lite lägre bollbana för att få ut lite mer längd i slagen.
Jag har spelat strongloftade klubbor sen jag hade mina ping S56 så det bekommer mig inte så mycket.
Det jag reagerade lite på av det du skrev var..
Vid slag med j8-PW har jag har ibland upplevt att bollen "stuckigt iväg" för långt mot vad jag förväntat mig.
Menar du att dom har "hetare" vid vissa slag eller är det rent generellt att du tycker dom går för långt för din smak?

Iaf så skall göra en ny CF på i500 i slutet av månaden och tänkte även testa G425 då, men tack för din åsikt :)
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

KentH skrev: 19 mar 2021, 17:34 Jag tog upp golfen efter nästan 20-års uppehåll(slutade på hcp15). Mina Cleveland TA5 kändes lite trötta så jag provade g425 i februari.
Ping-säljaren tyckte att min bollträff var konstant och tog fram i500. Jag upplevde g425 mycket mer förlåtande så nu har jag dom (6-W)i bagen.
Lite flack bollbana som hjälps upp med elevate-skaft (teoretiskt i alla fall).
Jag som kommer från forntiden upplever att loften är helt knasiga och slår två klubbor ”fel” nu.
Testade även T300 som jag inte kom överens med.

Hoppas det här ger lite vägledning.
Tack för inputen, skall testa dom vid min nästa CF, det som lät intressant är "lite flackare bollbana".
Får helt enkelt se om dom passar mig, G410 tyckte jag inte alls om.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
JöggaE
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2019, 11:11

Det jag menar med ”stuckigt iväg” är att vid inspel med de kortare järnen och fulla slag har jag lite för ofta hamnat långt förbi green trots att jag slagit från fairway, valt ”rätt” klubba och träffat bollen rent. Lite som att få en flyer utan att det finns några yttre faktorer som talar för det. Det är inget jag upplevt med andra modeller tidigare. När det gäller Power spec så är det möjligt att det var säljarens avsikt att trycka ner bollbanan för mig också efter resultatet av testet. Jag har alltid haft en hög bollbana men hade det med i500 också trots Power spec. Enda skillnaden blev att jag konsekvent fick ta en klubba mindre med i500 jämfört Nike PRO VR som jag spelade tidigare.
Driver: Titleist TSi3 8*@9,5*
FW3: Titleist TSi2 13,5*
Hybrid: Titleist TSi3 18*@17*
Järn: Titleist T200 j3, T100 II j4-j9
Wedgar: T100 ll PW 46*, GW 50*, SM9 56/12D
Putter: Newport 2.5+
Boll: PRO V1
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Då var CF avklarad på Ping i500, blev aldrig en test ens av G425 eftersom jag inte tror det är en klubba som jag kommer vara nöjd med (gillade inte varken G400 eller G410).

I alla fall så lutar det åt Ping i500 (blå prick) med ett DG 105 S300, eftersom Pingrepresetanten inte var på plats kunde jag inte testa KBS Tour regular då det inte fanns i prons testvagn för i500.
Efter att ha testat lite olika skaft så trodde inte heller pron att det skulle bli så annorlunda med KBS skaftet eftersom det är likvärdigt med DG 105, dock ett par gram tyngre så det kan t.o.m. bli bättre för mig med DG 105, för att säkerställa att jag slog dom 2 skaften likvärdigt så testade jag T200 med båda och det blev identiska resultat.

Iaf så var resultaten att jag fick med j7 (om jag kommer ihåg rätt) en peak höjd på ca 40 meter, landningsvinkel ca 49 grader, spinn runt 6900, carry 140 - 145 meter och en ss på ca 86 mph.
Fick även ett grepp tips som kan hjälpa mig ytterligare att få mer penetrerande bollbana då han såg att jag hade klubban lite för mycket "i handen" med vänster hand, så får jag ner den lite mer mot fingrarna blir det en bättre bollbana eftersom jag kommer igenom lite bättre med händerna.

Så det som återstår är nu bara att jag skall bestämma mig om det är rätt klubba för mig.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kan varmt rekommendera att du även testar Mizuno MP20 HMB, Taylormade P770 och 790 om du inte redan har bestämt dig. Mycket trevliga!
JöggaE skrev: 19 mar 2021, 11:26Vid slag med j8-PW har jag har ibland upplevt att bollen "stuckigt iväg" för långt mot vad jag förväntat mig.
Det där är inte ovanligt med den typen av klubbor och har hört flera säga samma sak.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

MacAllan skrev: 27 mar 2021, 19:13 Då var CF avklarad på Ping i500, blev aldrig en test ens av G425 eftersom jag inte tror det är en klubba som jag kommer vara nöjd med (gillade inte varken G400 eller G410).

I alla fall så lutar det åt Ping i500 (blå prick) med ett DG 105 S300, eftersom Pingrepresetanten inte var på plats kunde jag inte testa KBS Tour regular då det inte fanns i prons testvagn för i500.
Efter att ha testat lite olika skaft så trodde inte heller pron att det skulle bli så annorlunda med KBS skaftet eftersom det är likvärdigt med DG 105, dock ett par gram tyngre så det kan t.o.m. bli bättre för mig med DG 105, för att säkerställa att jag slog dom 2 skaften likvärdigt så testade jag T200 med båda och det blev identiska resultat.

Iaf så var resultaten att jag fick med j7 (om jag kommer ihåg rätt) en peak höjd på ca 40 meter, landningsvinkel ca 49 grader, spinn runt 6900, carry 140 - 145 meter och en ss på ca 86 mph.
Fick även ett grepp tips som kan hjälpa mig ytterligare att få mer penetrerande bollbana då han såg att jag hade klubban lite för mycket "i handen" med vänster hand, så får jag ner den lite mer mot fingrarna blir det en bättre bollbana eftersom jag kommer igenom lite bättre med händerna.

Så det som återstår är nu bara att jag skall bestämma mig om det är rätt klubba för mig.
40 meter låter högt, vad hade du för dynamiskt loft med den sjuan?
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Sandstream skrev: 29 mar 2021, 08:16 Kan varmt rekommendera att du även testar Mizuno MP20 HMB, Taylormade P770 och 790 om du inte redan har bestämt dig. Mycket trevliga!
JöggaE skrev: 19 mar 2021, 11:26Vid slag med j8-PW har jag har ibland upplevt att bollen "stuckigt iväg" för långt mot vad jag förväntat mig.
Det där är inte ovanligt med den typen av klubbor och har hört flera säga samma sak.
Mizuno har redan testat och TM's järnklubbor har jag aldrig varit förtjust i, det som passar mig bra med Pingklubborna är dom ligger lite lättare i sving vikten (D1) vilket jag gillar.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar