Solglasögon

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Tjena,

Jag undrar om någon här har tips på en sida där man kan beställa lite billigare solglasögon med styrka som fungerar bra vid just golfspel?
Kollade på några hos optikern idag men de ska ha runt 4-4500kr för polariserade solglasögon i min styrka, tyckte det var lite väl mycket Bild
Någon som har erfarenhet och beställt från nätet?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

robin.palmkvist skrev: 15 feb 2021, 17:41 Tjena,

Jag undrar om någon här har tips på en sida där man kan beställa lite billigare solglasögon med styrka som fungerar bra vid just golfspel?
Kollade på några hos optikern idag men de ska ha runt 4-4500kr för polariserade solglasögon i min styrka, tyckte det var lite väl mycket Bild
Någon som har erfarenhet och beställt från nätet?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tyvärr är det nog det man får betala. Förra året var jag i Skåne och spelade med icke-polariserade slipade solglasögon och eftersom det var mycket reflekterande vatten där blev mina ögon helt förstörda. Fick panikköpa några fula polariserade Oakley på Falsterbo för över 2000 kronor och använda med linser för att kunna fortsätta spela. Jag skulle säga att 4000 kronor är värt det även om det känns som mycket pengar. Ta hand om dem och du kan använda de länge.

Men om någon har tips på var man kan hitta billigare vill jag också veta det.
Hcp: ~12
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Niklas skrev:
robin.palmkvist skrev: 15 feb 2021, 17:41 Tjena,

Jag undrar om någon här har tips på en sida där man kan beställa lite billigare solglasögon med styrka som fungerar bra vid just golfspel?
Kollade på några hos optikern idag men de ska ha runt 4-4500kr för polariserade solglasögon i min styrka, tyckte det var lite väl mycket Bild
Någon som har erfarenhet och beställt från nätet?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Tyvärr är det nog det man får betala. Förra året var jag i Skåne och spelade med icke-polariserade slipade solglasögon och eftersom det var mycket reflekterande vatten där blev mina ögon helt förstörda. Fick panikköpa några fula polariserade Oakley på Falsterbo för över 2000 kronor och använda med linser för att kunna fortsätta spela. Jag skulle säga att 4000 kronor är värt det även om det känns som mycket pengar. Ta hand om dem och du kan använda de länge.

Men om någon har tips på var man kan hitta billigare vill jag också veta det.
Ja jag är ju från Skåne så jag känner också att polariserande solglasögon är ett måste på mpnga av banorna här nere.
Jag har hittat några sidor på nätet där man kan fota sitt recept och skicka in till dem. Och då skulle ett par polariserade ray-ban kosta strax under 2000kr. Men sen om de är bra och att styrkan blir helt rätt är ju svårt att säga.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mitt råd är att inte snåla när det gäller ögonen. Säg att du köper ett par som är perfekta för dig för 5000:- och sedan slår ut priset över antal rundor du spelar så är det inte så mycket pengar :)

Jag gillar solglasögon och har säkert 5-6 par oslipade Oakley i olika modeller men förra sommaren tröttnade jag på att ha svårt att se vart bollen landade och provade ut ett par slipade från Maui Jim som enbart skulle vara för golfen och ge mig bättre syn på långt håll i kombination med linserna. Tog några veckor (de tillverkas på Hawaii) innan jag fick dem men jisses vilken falk man blev på banan!
https://www.mauijim.com/SE/en_GB/

Nackdelen som jag upptäckte ganska snabbt var att den sportigare böjda modellen jag valt fick greenerna att se ut att ha onduleringar som de INTE hade :o
Att ta av sig brillorna för att putta låter ju enkelt men eftersom skillnaden i styrka mellan dem och mina linser var så stora fick ögonen det superjobbigt att ställa om sig.
Resultatet är att jag spelar utan dem för det mesta och mer eller mindre har slängt 8.000:- i sjön. Borde ha valt en rak modell.

Skulle rekommendera alla, oavsett ålder, att alltid spela med solglasögon vid sol. Utan solglasögon bryts linsen i ögat sakta ner och cellerna dör vilket senare i livet innebär att man får gråstarr snabbare än om man haft solglasögon.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:Mitt råd är att inte snåla när det gäller ögonen. Säg att du köper ett par som är perfekta för dig för 5000:- och sedan slår ut priset över antal rundor du spelar så är det inte så mycket pengar :)

Jag gillar solglasögon och har säkert 5-6 par oslipade Oakley i olika modeller men förra sommaren tröttnade jag på att ha svårt att se vart bollen landade och provade ut ett par slipade från Maui Jim som enbart skulle vara för golfen och ge mig bättre syn på långt håll i kombination med linserna. Tog några veckor (de tillverkas på Hawaii) innan jag fick dem men jisses vilken falk man blev på banan!
https://www.mauijim.com/SE/en_GB/

Nackdelen som jag upptäckte ganska snabbt var att den sportigare böjda modellen jag valt fick greenerna att se ut att ha onduleringar som de INTE hade :o
Att ta av sig brillorna för att putta låter ju enkelt men eftersom skillnaden i styrka mellan dem och mina linser var så stora fick ögonen det superjobbigt att ställa om sig.
Resultatet är att jag spelar utan dem för det mesta och mer eller mindre har slängt 8.000:- i sjön. Borde ha valt en rak modell.

Skulle rekommendera alla, oavsett ålder, att alltid spela med solglasögon vid sol. Utan solglasögon bryts linsen i ögat sakta ner och cellerna dör vilket senare i livet innebär att man får gråstarr snabbare än om man haft solglasögon.
Grejen är ju att jag har väldigt liten nedsättning, använder bara glasögon ibland på kvällen när jag ser på tv eller kör bil när det är mörkt för att avlasta. Använder i stort sett inte dem under dagarna på jobb och så.
Så tanken är att jag ska ha ett par bra solglasögon på banan (för just solen och allt skimmer) så tänkte att då kan man ju lika bra ta ett par med rätt styrka som om jag skulle köpa ett par helt vanliga.
Därför jag tänkte jag skulle testa några som kanske "bara" kostar 2-2500kr istället för 4500+ när jag egentligen inte är i stort behov av rätt styrka....

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robin.palmkvist skrev: 16 feb 2021, 10:44Grejen är ju att jag har väldigt liten nedsättning, använder bara glasögon ibland på kvällen när jag ser på tv eller kör bil när det är mörkt för att avlasta. Använder i stort sett inte dem under dagarna på jobb och så.
Så tanken är att jag ska ha ett par bra solglasögon på banan (för just solen och allt skimmer) så tänkte att då kan man ju lika bra ta ett par med rätt styrka som om jag skulle köpa ett par helt vanliga.
Därför jag tänkte jag skulle testa några som kanske "bara" kostar 2-2500kr istället för 4500+ när jag egentligen inte är i stort behov av rätt styrka....
Knalla in till din lokale optiker och kollar vad de har och vilket pris du kan få. Nackdelen med att beställa på nätet är om det blir problem. Har du köpt lokalt får du hjälp gratis med glasögonen :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 16 feb 2021, 10:27
Nackdelen som jag upptäckte ganska snabbt var att den sportigare böjda modellen jag valt fick greenerna att se ut att ha onduleringar som de INTE hade :o
Den har jag faktiskt inte hört förut. :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 17 feb 2021, 08:02Den har jag faktiskt inte hört förut. :lol:
Har märkt det med andra solglasögon också. Det blir som en brytningsfel. Gissar att det kan vara väldigt individuellt :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 17 feb 2021, 15:54
MaxP skrev: 17 feb 2021, 08:02Den har jag faktiskt inte hört förut. :lol:
Har märkt det med andra solglasögon också. Det blir som en brytningsfel. Gissar att det kan vara väldigt individuellt :)
Jag har försökt putta med mina Maui Jim utan större framgång. Greenen blir knivskarp men all småbreak bara försvinner.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 17 feb 2021, 22:15Jag har försökt putta med mina Maui Jim utan större framgång. Greenen blir knivskarp men all småbreak bara försvinner.
Har du rak eller rundad båge?
Skriv svar