Arccos Caddie

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Har precis införskaffat en ny driver, Ping G425.
Denna är utrustad med Arccos och tänkte se mig om efter lite klarhet från er andra golfnördar!

Om jag köper ett paket till mina andra klubbor, kan jag kombinera dessa med min driver utan konstigheter? Dom är väl fristående varje sensor?

De jag ev köper till övriga klubbor är sensorer som man skruvar i, någon som använder och vet hur de upplevs till skillnad från de som sitter prefab i greppen? Sitter dom ordentligt, skillnad i känsla osv?

Är det möjligt att få in alla svenska banor i appen? Jag spelar oftast på en mycket okänd bana nämligen. (Mönsterås GK)

Ni som använder arcoss, vad säger ni om att? Nöjda?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Använder inte Arccos själv men har kompisar som gör det.

Svaret på alla dina frågor är vad jag vet "JA", förutom den sista som jag inte kan svara på.

Kompisen har haft problem med en massa slag som inte registrerats och det verkar vara återkommande för alla produkter likt Arccos.

Hade själv GameGolf, som var en av de första aktörerna på marknaden, och det funkade så där. Ett problem var bland annat att sensorerna kunde skadas när man släppte ned klubban i bagen.

Tänker själv avvakta tills det finns hundraprocentiga lösningar.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag har kört det en säsong efter att ha blivit biten av att det satt i Cobra-drivern.

Ja. Det går att synka med resterande puckar.

Kan kolla om banan finns (strax).

Värt att nämna är att det krävs ett abb för 100$/ år (om jag minns rätt) för att det ska fungera.

På det hela taget fungerar det bra, har faktiskt sällan upplevt att det tappar slag. Det är om man slår två wedgear från nästan samma ställe (varför man nu skulle göra det 🤦‍♂️) som den räknar bort den ena. Men det är faktiskt relativt enkelt att lägga till/ta bort slag i appen.

Det den är sämre på är statistiken på slaglängder. Jag använder ofta 8-9 för chippar, men ibland även 5an om det är plant och jag vill rulla in bollen på green. De slagen räknas som ”slag” även om de uppenbart är en chip sett till avstånd från green.
Mao: J5 35 meter 35 meter från green = perfekt. J5 35 meter 175 meter från green = sopsämst. Men Arccoss verkar inte göra någon skillnad på det om man tittar på ”hur slår jag min järnfemma”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Ja. Monsteras GC verkar finnas Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Tack för infon!
Var inne och kikade lite på demo-läget i appen, då blev det ofta caddie-fel då den inte hittade tee, även om jag själv flyttade markören var felet kvar. Men kanske är just ett demo-problem? Fick samma fel på två olika banor jag testade.

Om låt säga en tee inte stämmer överens med kartan, kan man ändra det enkelt eller räknar appen om, om den märker att man startar utslaget på en annan plats?

Är det via Apple man får beställa Arccos eller? Verkar inte direkt vara några andra som säljer sensorerna?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Zquar3 skrev:Tack för infon!
Var inne och kikade lite på demo-läget i appen, då blev det ofta caddie-fel då den inte hittade tee, även om jag själv flyttade markören var felet kvar. Men kanske är just ett demo-problem? Fick samma fel på två olika banor jag testade.

Om låt säga en tee inte stämmer överens med kartan, kan man ändra det enkelt eller räknar appen om, om den märker att man startar utslaget på en annan plats?

Är det via Apple man får beställa Arccos eller? Verkar inte direkt vara några andra som säljer sensorerna?
Jag köpte sensorerna begagnade, och kanske kommer sälja dem vidare när mitt abb går ut i juni eller när det är.. Får se hur jag känner.

När man börjar koppla klubborna till appen så får man upp en fråga om att teckna (subscribe) och betala. Rätt smidigt.

Nja, avstånden mäts med GPS, så det stämmer nog. På Arninge däremot så är ju hål 5 inbyggd sedan ett par år med tee flyttat och hålets ändrats från par 3 till 4. Den ändringen dröjde i appen (fixat nu dock), vilket gjorde dels att scoren presenterades konstigt och att det inte gick att se alla slag då tee inte ingår i kartan.

Inga system är perfekta. Men jag tycker ändå att det är bra till priset. Caddiefunktionen ger jag inte mycket för, kanske är bättre om man är väldigt konsekvent dock. Appen brukar rekommendera mig att slå j5 typ 155 meter. Även förra säsongen slog jag den åtminstone 165-170 (nu mer, vilket jag är nyfiken på att se utvecklingsgrafen för), men pga skitslag som gått typ 12 meter så skruvar den ner det till ett medelvärde. Att jag skulle slå den 155 meter kräver alltså ett ”lagom” dåligt slag. Rätt osannolikt Mao.

Lite samma med kortare klubbor såsom jag skrev ovan. Säg att jag slår pitchen 110, och j9 125. Skräpslagen med j9 kan skruva ner ”rekommendationen” till 113, och pitchen som jag använder till inspel kan jag ju välja att slå 70 meter också om det är vad som är kvar till flagg. Då rekommenderar den j9 för ett slag på 110meter istället för pitchen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Zquar3
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2018, 17:02

Jag tror nog jag slår till på en klocka istället, haha.
Känns lättare och får nog det mesta jag behöver, plus att jag slipper ha telefonen på mig.

Sneglar lite på en Garmin S40
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Zquar3 skrev: 25 feb 2021, 16:30 Jag tror nog jag slår till på en klocka istället, haha.
Känns lättare och får nog det mesta jag behöver, plus att jag slipper ha telefonen på mig.

Sneglar lite på en Garmin S40
Om du bara är ute efter att få avstånd när du är ute på banan är det nog ett bra val.
Vill du däremot samla så mycket statistik som möjligt så kolla in Shot Scope:
https://shotscope.com/us/products/gps/v3/

De har precis släppt den första versionen av Strokes Gained och fler uppdateringar kommer under 2021.
https://shotscope.com/blog/stats/what-i ... es-gained/

Just SG gör att jag funderar på att skaffa Shot Scope. Kul att kunna jämföra sig med proffsen och spelare med samma hcp som en själv för att se vart spelet brister mest.
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Jag har använt Arccos 360 under tre och en halv säsong och jag är väldigt nöjd med dem. Har stundtals haft problem med att plocka upp slag, men sedan jag skaffade en Apple Watch som jag använder för att registrera slaget så missar den kanske ett slag per runda. Funderar dock på att införskaffa deras Link som gör att telefonen inte behövs alls under en runda.

Caddie funktionen är kul, men nya strokes gained metodologin är den bästa uppdateringen. Mycket mer precis på att påvisa styrkor och brister än tidigare.
men pga skitslag som gått typ 12 meter så skruvar den ner det till ett medelvärde
- Arccos ska utesluta sämre slag från statistiken:


Your Smart Distance is Arccos’ estimation of your expected distance on a well-struck shot. Based on your historical data, it excludes mishits, and abnormally long shots giving you a much better picture of your true club distances.

The Smart Distance metric eliminates the need to manually curate your shots, as Arccos will automatically do it for you, however, iOS users may turn Smart Distance off in the settings page. Doing this will show club averages on the clubs page where you can manually include or exclude shots.

Your Smart Range is Arccos’ estimation of your expected range on well-struck shots. A narrower range is indicative of more consistent shot performance.


Batterierna går inte att byta ut men en ersättningssensor (skruva i modellen) kostar €5 efter garantiperioden på 1 år. Jag har bytt ut 3 sensorer, på två wedgar och min putter, de klubbor jag har slagit överlägset mest slag med.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

korben skrev: 03 mar 2021, 19:58 Jag har använt Arccos 360 under tre och en halv säsong och jag är väldigt nöjd med dem. Har stundtals haft problem med att plocka upp slag, men sedan jag skaffade en Apple Watch som jag använder för att registrera slaget så missar den kanske ett slag per runda. Funderar dock på att införskaffa deras Link som gör att telefonen inte behövs alls under en runda.
Läste att Arccos sensorer skickar en signal till mobilens mikrofon vilket låter väldigt märkligt men kan förklara varför vissa slag inte kommer med.

Måste väl finnas något dataprotokoll men kan använda istället, tex RFID, BT etc?
Skriv svar