Callaway - varför har de dåligt rykte?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Inom min bekantskapskrets skojar vi ofta om olika märken utan att det finns någon som helst grund för det.

När jag lirade Callaway Epic drivern fick jag höra att det var ett gubbmärke.
När jag lirade Taylormade för många år sedan skämtades det om att min klubbor skulle ersättas nästa vecka med något nytt.
Min kompisar som lirar Ping får ofta höra att de där damklubborna är riktigt söta.
Cobra-folket får höra att deras klubbor finns på Lidl (deras drivers har varit/är billigare än många andra).
Osv.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Jag vet inte var ryktet kommer ifrån, men att Callaway inte har bäst rykte i branschen är väl ingen nyhet.
Callaway är väl bara för nyrika ’jordbrukare’ som ska ha den fräckaste utrustningen och som tror att Callaway ’iz da shit’. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 01 apr 2021, 06:03 Jag vet inte var ryktet kommer ifrån, men att Callaway inte har bäst rykte i branschen är väl ingen nyhet.
Callaway är väl bara för nyrika ’jordbrukare’ som ska ha den fräckaste utrustningen och som tror att Callaway ’iz da shit’. Bild
De som tror att Callaway är skräp behöver uppdatera sig lite:
https://mygolfspy.com/2021-most-wanted-driver/
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Callaway är kung dom.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 01 apr 2021, 06:03 Jag vet inte var ryktet kommer ifrån, men att Callaway inte har bäst rykte i branschen är väl ingen nyhet.
Callaway är väl bara för nyrika ’jordbrukare’ som ska ha den fräckaste utrustningen och som tror att Callaway ’iz da shit’. Bild
De som tror att Callaway är skräp behöver uppdatera sig lite:
https://mygolfspy.com/2021-most-wanted-driver/
Var väl en del kvalitetsmissar när de kom ut på marknaden, om jag inte minns fel. Det tillsammans med prisbilden.

Nu är det nog mest en smaksak vilket märke man gillar bäst. Tycker kvaliteten är bra hos alla de stora märkena.

PS Min fru älskar Callaway. DS


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

Kanske lite off-topic men fördomarna får mig att tänka mycket på när man kliver in i byggkojan hos gubbarna, ofta 45+. Frågan kommer upp vad man ska göra efter jobbet och jag svara glatt; Jag ska spela golf :D Varpå kommentarerna börjar hagla; höhö, håller du på med den där moderat-bandyn. Eller; Kärringsport.. De som inte platsa i hockeyn spelade golf istället.. Jag ler oftast tillbaka och gör mig inte speciellt brydd om det, utan tänker bara; "Prova spela 36 hål i pissregn eller 30 graders värme, får vi se hur tuff du är sen gubbjävel" :lol:

När jag var pojkspoling runt 12-14 års åldern (Är 34 idag) och höll i en golfklubba för första gången vill jag minnas att ett fåtal av mina kompisar och några av de äldre grabbarna som hade det lite bättre ställt hemma ekonomiskt spelade Callaway. Om jag nu ska dra någon parallell till tråden. Det blev då automatiskt att Callaway var lite "finare" och inte för vem som helst. Men som sagt, detta var i början på 2000-talet och Big Bertha hypen var igång.

I dagsläget spelar jag med ett set Callaway Mavrik järn som jag är väldigt nöjd med. Lite ovant i början efter att ha spelat med Ben Hogan blad sen jag starta min golfresa.
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har bara varit medveten om golfvärlden sen -99 och redan då hade Callaway börjat sin klassresa. Från gamla gjutna klubbhuvud av den tidens kvalitet till mer eller mindre perfektion med samma tillverkningsmetod. Det är inte mycket som slår X-14 pro series … ens idag.

2007, 2009 och 2013 X-forged var också träffsäkra designer som funkar än idag. Det intressanta med tiden är att den ger svar man redan hade på känn. Mizuno, som det bara talas gott om, har en räcka smidda järn under samma period som är fullständigt ute idag.

Jag spelar själv Callaway (legacy black forged) och har sen länge pushat många att testa mavrik pro. För mig är de nutidens X-14 pro.

Egon
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Det man hör ibland är att callaway är lite ”gubbigt” ingen aning varför? Har själv spelat callaway både i järn och driver i omgångar, är iofs 40+ så jag hamnar väll själv i den kategorin. Kör nu iofs med taylormade. Eftersom det är mindre gubbigt kanske. 😂
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Drrich skrev: 08 okt 2021, 10:05 Det man hör ibland är att callaway är lite ”gubbigt” ingen aning varför? Har själv spelat callaway både i järn och driver i omgångar, är iofs 40+ så jag hamnar väll själv i den kategorin. Kör nu iofs med taylormade. Eftersom det är mindre gubbigt kanske. 😂
Det fanns en tid när bara Ping och Callaway kunde tillgodose det äldre gardet med den sortens klubbor som man på den tiden tyckte var mest lämpliga för slow swingers.
Som ex. Big bertha wokar tidigt 00-tal.

Även ovan tillverkare var tidiga med ”riktiga” damklubbor dvs. huvud som vägde mindre och på så sätt gav bättre balans på klubborna.

Ping är väl annars det ultimata märket att kalla “gubbigt”. Det var gjutet, gjutet och åter gjutet som var deras melodi.
Idag vet vi att smidda klubbor inte aut. betyder ”svåra” eller ”touriga”. Tillverkningsprocessen har föga med slutresultatet att göra.

Btw.
Business är lite mer komplicerat än bara varumärken. Callaway har köpt både top-flite (strata) och Ben Hogan.
Syftet var aldrig att tillverka massor av top-flite bollar eller BH klubbor. Det hela handlar om patent och således bara ren business.
Lite som att (Barney) Adams skapelser köptes tillbaka in i moderbolaget TM (Adidas) trots att det i sin tur varit till salu länge.

Btw2.
Mina ”Endo-forged” Legacy black har inget att göra med de ”B” klubbor som Dormy sålde ut för ett antal år sedan. Samma namn men inte från samma planet.
Är man inte intresserad av fakta så drar man ofta varumärkes-paralleller som inte finns.

Egon
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Jag har spelat sedan 99 och delade då fördomen om Callaway som gubbmärke.
För ca 15-20år sedan !!!??? sa Callaways svenske vd i en intervju i kanske Svens Golf, typ... "Callaway kommer aldrig att tillverka en smidd bladklubba" ...
Sedan dess har de nog kommit på att man kan tjäna pengar i andra segment också, och försökt anpassa varumärket därefter.
Varumärken har en tendens att ändras över tid (sälja ut etc..)

Ryktet kommer sig nog av att de medvetet då skrev Stiff på Regularskaft för att boosta egot hos målgruppen.

Jag har idag inget större intresse av Callaway, skulle vara Big Berta Gold eller X12-Pro series då..
Skriv svar