Callaway - varför har de dåligt rykte?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Wayne
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2021, 13:51

Hej alla,

ny på forumet. En sak som jag har tyckt varit intressant och lite lustigt är hur dåligt rykte callaway har bland många i "branschen". Inte av mig, men av många manliga vänner och ovänner. :)
Callaway ses ofta av coola killar som ett tjejmärke med lättspelade klumpiga järnklubbor. En scratchspelare jag känner som spelar callaway får ofta höra, "du kan inte spela med callaway, byt till titleist eller mizuno eller liknande". När Tiger skulle byta från Nike, var det hetsiga diskussioner på olika forum vilket märke han skulle gå till och många vara överens om att "kan aldrig se honom spela med callaway".

Vad kommer detta egentligen från? Kommer det från att de förr bara gjorde mer lättspelade järn som x18 och liknande klubbor..? Tittar man på dagens utbud kan jag helt ärligt inte se någon skillnad på deras line jämfört med titleist eller mizuno.

Alla tre märken har lättspelade järnklubbor såsom mavrik, t300, hot metal.
Alla tre märken har riktigt tunna fina "true blades" järnklubbor.
Alla tre gör fina järnklubbor däremellan också.

Som sagt, inget man behöver lägga energi på och alla spelar med vad man vill, men bara lite intresserad av att höra vad detta rykte kommer ifrån. Upplever ni också detta eller är det bara jag som får uppleva detta? :) kanske bara kommer från osäkra macho wannabee killar som spelar blad mizuno fast dom inte kan behärska dom? :)

Själv äger jag ingen callaway, men önskar gärna jag gjorde det, framfröallt nya apex 21 järnen. :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag tror Callaway har dåligt rykte bland dina polare. Jag har arbetat i branschen i 12 år och aldrig hört folk säga liknande saker om Callaway.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Aldrig hört något direkt dåligt yrke kring Callaway annat än att Rogue och Mavrik kanske inte var så lyckade drivers.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Har flera runt omkring mig som spelar Callaway o även vissa som funderar på att börja spela med det märket. Tycker ja själv hör lika mycket gott om dem som övriga märken.

De jag märkt dock iaf här omkring är att inte många klubbar har dem i sina shoppar. Utan är mest Taylormade, Ping, Cobra och Titleist


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Jag spelar med Callaway klubbor och har aldrig hört detta.
/ HE
Wayne
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2021, 13:51

Ok, då kanske det bara är folk runt omkring mig då. :)
Bland motionärer över 10 i hcp har de säkert inte det, men tycker mig känt att det inte är lika "coolt" märke bland scratch och plushandicappare, men vem vet, det kanske bara är bland min umgängeskräts då som detta gäller. Som jag skrev i början, jag tycker om märket.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wayne skrev: 28 feb 2021, 19:07 Ok, då kanske det bara är folk runt omkring mig då. :)
Bland motionärer över 10 i hcp har de säkert inte det, men tycker mig känt att det inte är lika "coolt" märke bland scratch och plushandicappare, men vem vet, det kanske bara är bland min umgängeskräts då som detta gäller. Som jag skrev i början, jag tycker om märket.
Scratchgolfare eller plushandicapare som inte förstår att du ska hitta vad som passar dig behöver fortsätta utveckla sin kunskap kring utrustning. 8-)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

MaxP skrev: 28 feb 2021, 19:37
Wayne skrev: 28 feb 2021, 19:07 Ok, då kanske det bara är folk runt omkring mig då. :)
Bland motionärer över 10 i hcp har de säkert inte det, men tycker mig känt att det inte är lika "coolt" märke bland scratch och plushandicappare, men vem vet, det kanske bara är bland min umgängeskräts då som detta gäller. Som jag skrev i början, jag tycker om märket.
Scratchgolfare eller plushandicapare som inte förstår att du ska hitta vad som passar dig behöver fortsätta utveckla sin kunskap kring utrustning. 8-)
Ja och numera kan man ju nästan garanterat få ihop ett set som passar hos valfri tillverkare om man inte bryr sig om vilken logga klubborna har på sig.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Har heller aldrig hört detta, har även själv spelat Callaway ett par år när de första smidda Apex järnen kom ut.

Så dom som anser det du beskriver visar nog bara sin okunnighet.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det är väl endast Titleist som gäller i den kretsen du pratar om? Om man ska nu prata om vad som är "tourigt". Det är ju mest det på SGT. Liten krets och inte många andra bryr sig mer än att det känns bra.
Hcp: ~12
Skriv svar