Grafit revolution?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Är grafit här för att stanna nu tror vi?
Kommer fler våga testa grafit och vara mer öppen för det?
Nog tror jag på fler segrar på touren!
Jag tror detta är den riktiga starten även om det tagit många steg framåt.
@sullanos jag tror fortfarande på dina AMT White Bild

PS jag vet att detta varit på tal innan men aldrig varit så använt på touren som det är nu.


Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

WilsonKent skrev: 08 mar 2021, 00:34 Är grafit här för att stanna nu tror vi?
Kommer fler våga testa grafit och vara mer öppen för det?
Nog tror jag på fler segrar på touren!
Jag tror detta är den riktiga starten även om det tagit många steg framåt.
@sullanos jag tror fortfarande på dina AMT White Bild

PS jag vet att detta varit på tal innan men aldrig varit så använt på touren som det är nu.


Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app
WilsonKent? 🤔 Påminner mig om en Kent som jobbade på Dormy för en herrans massa år sen!
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Good old timesBild nya tider, nya möjligheter.
Ut med det gamla in med det nya! Helt plötsligt blir jag en crossfield. Kommer jag kunna hålla mig opartisk? Återstår att bevisa eller se:)
Wilson har grafitskaftBild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Självklart är det här för att stanna, kommer bli vanligare och vanligare. Anledningen till att många kör stålskaft på touren är för man kör oftast på samma skaft som man alltid kört med. Men när en yngre generation kommer som har spelat med grafit länge så kommer nog stålskaft bli väldigt ovanligt.
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

CB (counter balance) har ju kommit till som ett direkt krav pga OEM’s ovilja att dra ned på huvudvikt samtidigt som de vill göra drivers med längre skaft. Därav så ser vi nu även 40-50g på ”normala” driverskaft som var för några år sedan låg närmare 65-70g.

Det är lite same same med järnen.
I mitt tycke håller sub 100 stålskaft bra kvalitet/prestanda men ska man ner mot 60-70-80... så är det grafit som gäller.
Tot.längden har inte ökat så fasligt, (läs... 0.5” om man spelade före millenniet och ytterligare 0,25” på de längre sgi-järnen om man börjat efter 2010) men det som alla verkar vilja komma åt är klubbhastighet och där behövs en lättare tot.vikt.

Det är, som det alltid har varit, lättare att få bättre toleranser i ett grafitskaft. Frågan är bara hur mycket det får kosta och om de billigare verkligen är byggda så.
Jag tror att det tar ett tag till innan grafit är bättre och billigare även i järn.

Egon
Skriv svar