Nytt järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
ZeroD4y
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 jun 2020, 17:52

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt järnset. Började spela golf i mitten på säsongen föra året och spelade då med ett äldre begagnat set.

Mitt problem är att jag är ganska lång 193cm men jag har bara 92 cm från handled ner till golv.
Hittade denna tabell och där finns ingen standard för någon som mig.
https://www.customclubs.se/info/skaftlangd/

Om jag spelar med standard läng, finns det några risker med det? Ökar skaderisken?

Fördelar med standardlängd är att utbudet blir så mycket större då man kan köpa begagnat eller rea set.

Har ni några tips eller ska jag helt enkelt boka in en customfitting?



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

ZeroD4y skrev: 11 mar 2021, 19:50 Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt järnset. Började spela golf i mitten på säsongen föra året och spelade då med ett äldre begagnat set.

Mitt problem är att jag är ganska lång 193cm men jag har bara 92 cm från handled ner till golv.
Hittade denna tabell och där finns ingen standard för någon som mig.
https://www.customclubs.se/info/skaftlangd/

Om jag spelar med standard läng, finns det några risker med det? Ökar skaderisken?

Fördelar med standardlängd är att utbudet blir så mycket större då man kan köpa begagnat eller rea set.

Har ni några tips eller ska jag helt enkelt boka in en customfitting?



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Beroende på kroppsbyggnad och hur böjlig du är så kan säkert standardlängd funka, dock vill du säkert ha de mer upright. Min starka rekommendation är dock att du gör en customfitting då längre klubbor sannolikt blir mer lättspelat och skonsamt mot ryggen.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ZeroD4y skrev: 11 mar 2021, 19:50 Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt järnset. Började spela golf i mitten på säsongen föra året och spelade då med ett äldre begagnat set.

Mitt problem är att jag är ganska lång 193cm men jag har bara 92 cm från handled ner till golv.
Hittade denna tabell och där finns ingen standard för någon som mig.
https://www.customclubs.se/info/skaftlangd/

Om jag spelar med standard läng, finns det några risker med det? Ökar skaderisken?

Fördelar med standardlängd är att utbudet blir så mycket större då man kan köpa begagnat eller rea set.

Har ni några tips eller ska jag helt enkelt boka in en customfitting?
Ska du köpa helnytt så bokar du en custom och du får garanterat svar på dina frågor Vi spelar ju alla ifrån händerna och ner när det kommer till klubblängd så det är mer intressant att det är 92cm från handen och ner än hur lång du är. Rent fysiskt ökar du inte några risker med för korta/långa klubbor.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Du klarar dig med standard!

För att du ska förstå bör du lära dig tänka lite logiskt och inte ”ringa en vän” dvs. falla i cf-fällan.
Jag känner såå mång som bedyrar en excellens i sina nya cf-klubbor och så har de inte en aning om vad, hur och varför de har fått de specs’en.

Dina nuvarande klubbor är i praktiken redan ”förlängda” om du vill testa det. Bara ta din j9, ställ upp och notera var dina fötter är fh. till bollen, byt sen till en j7 och stå kvar på samma ställe. Känns det sämre/bättre?

I länken nedan har du en massa tech som behandlar vad som händer när man justerar lie och hur det påverkar var händerna hamnar fh. till marken. Längst ner i texten får du summeringen.
Jag kan tyvärr meddela att de som gör cf, dit vanligt folk vänder sig, inte har fullständig koll på detta.
Because the golf club length of a club may be fixed, it is the lie that controls the length the club is in both the vertical and horizontal positions. Why is this important? Two degrees either direction does not sound like much, but just this little amount altered the height of the club a total of 1.32” in the vertical and 2.3” in the horizontal direction. This is why we have different length and lie combinations for golfers to not only adjust for their height, but to adjust for both the distance you stand away from the ball and your posture or where your wrists are upon impact.
https://www.hirekogolf.com/how-is-the- ... b-measured

Egon
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

MaxP skrev:
ZeroD4y skrev: 11 mar 2021, 19:50 Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt järnset. Började spela golf i mitten på säsongen föra året och spelade då med ett äldre begagnat set.

Mitt problem är att jag är ganska lång 193cm men jag har bara 92 cm från handled ner till golv.
Hittade denna tabell och där finns ingen standard för någon som mig.
https://www.customclubs.se/info/skaftlangd/

Om jag spelar med standard läng, finns det några risker med det? Ökar skaderisken?

Fördelar med standardlängd är att utbudet blir så mycket större då man kan köpa begagnat eller rea set.

Har ni några tips eller ska jag helt enkelt boka in en customfitting?
Ska du köpa helnytt så bokar du en custom och du får garanterat svar på dina frågor Vi spelar ju alla ifrån händerna och ner när det kommer till klubblängd så det är mer intressant att det är 92cm från handen och ner än hur lång du är. Rent fysiskt ökar du inte några risker med för korta/långa klubbor.
Jag vette fn om jag mätte ordentligt men jag är med 192 cm och har 84 cm till golvet långa armar. Och jag har 1 tum förlängt på mina. Tittar jag på andra speccs så borde jag ha 0.5 tum kortat ej förlängt.
Detta måste kollas upp närmare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar