Driverköp tips?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

Tjena.
Går i tankar att byta driver.
Har i dagsläget en Cobra F8-S, regular.
Har en svinghastighet på 160-170kmh nu i vårrusket.
Hade tidigare en TaylorMade RBZ med stiffskaft som jag bytte ut mot en TaylorMade M4-D med regularskaft och sen gick jag till Cobran jag har nu.

Innan dess har jag provat äldre drivers av alla märken.

RBZ trivdes jag bra med, men bytte för jag vela ha något nyare dvs M4-D, men fick nu testa RBZ-stickan igen då min bror köpte den av mig, slog drygt 15-20m längre och inte mindre rakt.

M4-D drivern trivdes jag inte alls med, slog långt, men krokigt, kan det bero på draweffekten?

Tanken just nu är att skaffa en gammal hederlig RBZ igen med stiffskaft, men vill ju ändå ha något nyare, har TaylorMade något nyare som liknar RBZ? Kanske snäppet ”bättre”?

Har inte råd med customfitting och en driver av årets modell, tyvärr..

Har ni några tips och förslag?
Diskutera gärna, går gärna in i golfdiskutioner så jag har någon att prata golf medBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

En du borde prova som finns till nedsatt pris på Dormy är Ping G400 Max, det är en driver som fått mycket lovord.

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Om du inte har råd med en nyare variant hade jag rekommenderat dig att inte köpa något annat heller. Lägg tiden på att träna så kommer du se att du kan slå även din nuvarande driver lika långt. Om du vill spara pengar (mot att köpa en ny klubba), slå längre och rakare - boka en lektion med en tränare i närheten.
Blixtnedslaget
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 apr 2020, 21:01

MaxP skrev:Om du inte har råd med en nyare variant hade jag rekommenderat dig att inte köpa något annat heller. Lägg tiden på att träna så kommer du se att du kan slå även din nuvarande driver lika långt. Om du vill spara pengar (mot att köpa en ny klubba), slå längre och rakare - boka en lektion med en tränare i närheten.
Dröjer nog många år innan jag vill punga över 5000 på en driver dockBild

Lektioner blir det här i sommar bara banorna öppnar uppBild
Rakare behöver jag inte slå, däremot kändes de surt att slå i snitt 15-20m kortare mot en 8år gammal driver med min, kan kanske bero lite på skaft med? Osäker om jag ska upp på stiff eller inte.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Du öppnar upp målet med TS och dina svar... inte konstigt att Max lite snällt förordar lektioner.

Du kan nog köpa lite vadsomhelst med förbehållet att du testar före köp. Allt handlande på nätet blir tyvärr lite grisen i säcken eftersom det inte går att förutse hur olika klubbor passar dig.
Visst, med runt 100mph i klubbhastighet är det generella värdet ”stiff” ett minimum ... men i praktiken är ibland ”stiff” mjukare i flexat än reg och naturligtvis vice versa, så inte är det lätt att hitta rätt. Lägg till att vissa behöver styvhet på olika ställen och att skaft verkligen är olika uppbyggda.

Men men, din slutsats har för dåligt underlag. Lite som att jämföra en Volvo och en Ferrari och sen påstå att den röda färgen gör att Ferrarin är snabbare.
Det är ungefär lika många skillnader på 2 olika drivers. Färgen spelar ingen roll... ;) , men resten ger ett paket som kan skilja sig på så många sätt att den ena blir perfekt och den andra blir fullständigt ospelbar. Och... ovana spelare har svårare att anpassa sig till dess skillnader vilket gör testandet oerhört värdefullt.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Håller helt med TS här och kommer heller inte lägga ut 6000 kronor på en driver som är vansinne. Särskilt när förra årets modell kostar hälften och är lika bra enligt alla tester. Hade varit bra om man kunde göra customfit för förra årets modeller istället för att bli lurad på senaste modeller.

Men gå någonstans där du kan prova klubbor i en trackman och jämför stiff och regularskaft mot varandra med samma driverhuvud och se vad du tycker känns bäst. Och olika driverhuvud också. Bara testa en massa helt enkelt. Gå inte efter någon tabell över svinghastighet = flex för det är en väldigt grov uppskattning.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Niklas skrev:Håller helt med TS här och kommer heller inte lägga ut 6000 kronor på en driver som är vansinne. Särskilt när förra årets modell kostar hälften och är lika bra enligt alla tester. Hade varit bra om man kunde göra customfit för förra årets modeller istället för att bli lurad på senaste modeller.

Men gå någonstans där du kan prova klubbor i en trackman och jämför stiff och regularskaft mot varandra med samma driverhuvud och se vad du tycker känns bäst. Och olika driverhuvud också. Bara testa en massa helt enkelt. Gå inte efter någon tabell över svinghastighet = flex för det är en väldigt grov uppskattning.

Det kan man! Jag har köpt flertalet av förra årets modell av Ping ”G410” under halva priset o ibland ännu mer + fått fitting + får byta skaft under säsongen om de är något som inte känns ok.

De gäller bara våga fråga runt bland sina lokala pro så finns de garanterat fler än mitt guldkorn till PRO som säljer utgående modeller billigare än vad folk tar på FB för begagnade saker


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Affärsmodellen när man släppte 1 modell/år (främst drivers) var tidigare ungefär så här:
Kostnad för utveckling och tillverkning gav ett pris för att nå målet för x antal enheter där man drar in x vinst.
När klubban tjänat ihop sig kan man göra fler runs och sälja till rea.
Rea-drivers köps in till ett betydligt lägre pris
och rent tekniskt så kan en butik då kvitta en dyrinköpt driver mot samma modell till ett lägre pris.

Jag har bara ca. marginaler för golfshop i bakhuvudet och att sälja en (nyinköpt) Sim för 3500 nu är en procentuell bättre affär än när den såldes för dryga 5000 förra året.

Btw.
Lite komiskt är det när folk, som bara handlar på rea pga. någon slags personlig protest, ger mer vinst till butiken.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Edit:

Jag har samma klubba, och samma problem med hook. Testat Radspeed med både stiff och x-stiff idag och det var betydligt bättre (hyfsat stabil push-draw istället för elak hook.

Med det sagt har jag testat speedzone med styvare skaft och den var också kanon. Leta efter en sådan om du är det minsta lik mig.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Mikaelanstad skrev: 05 apr 2021, 12:29
Niklas skrev:Håller helt med TS här och kommer heller inte lägga ut 6000 kronor på en driver som är vansinne. Särskilt när förra årets modell kostar hälften och är lika bra enligt alla tester. Hade varit bra om man kunde göra customfit för förra årets modeller istället för att bli lurad på senaste modeller.

Men gå någonstans där du kan prova klubbor i en trackman och jämför stiff och regularskaft mot varandra med samma driverhuvud och se vad du tycker känns bäst. Och olika driverhuvud också. Bara testa en massa helt enkelt. Gå inte efter någon tabell över svinghastighet = flex för det är en väldigt grov uppskattning.

Det kan man! Jag har köpt flertalet av förra årets modell av Ping ”G410” under halva priset o ibland ännu mer + fått fitting + får byta skaft under säsongen om de är något som inte känns ok.

De gäller bara våga fråga runt bland sina lokala pro så finns de garanterat fler än mitt guldkorn till PRO som säljer utgående modeller billigare än vad folk tar på FB för begagnade saker


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Riktigt bra svar! Uppskattas! Säkert av TS också.
Hcp: ~12
Skriv svar