Vilken Rangefinder?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Jag är på jakt efter en rangefinder. Använder idag appen Caddee i mobilen, som jag tycker funkar bra. Men jag skulle vilja ha möjlighet att välja vilka mål jag vill ha avstånd till, inte bara de appen get mig.

Den jag siktat in mig på är Bushnell Tour V5. Känns som att det är Bushnell som är benchmark bland rangefinders. Dock tycker jag att priset är i överkant.
Någon som vet hur stor skillnad det är på Bushnell Tour V5 och andra lite billigare märken? Jag har förstått att hastigheten och kvalitetskänslan är det som skiljer mest mellan de olika kikarna. Men hur är det med toleransen på själva mätningen, är de dyrare mer exakta än de billigare? Eller det är ingen skillnad?

Min hemmaklubb säljer nämligen Motocaddy Pro 3000. Väljer jag den istället för Bushnell V5 så sparar jag 700 bagare, som jag kan ha till en greenfeerunda istället.
Är det värt att lägga de extra slantarna på Bushnell, eller kommer jag vara lika nöjd med Motocaddy? Eller ska jag köra på utgående Bushnell Tour V4, som går att få för samma pengar som Motocaddy Pro 3000.

Eller är där ytterligare någon annan jag bör titta på? Budgettaket är absolut max 3500 kr.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Kör med en ifrån Nordica golf. Har jämfört mot dyrare varianter på banan o den är precis lika exakt på måtten o lika snabb o mäta fram måttet BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har haft 3 olika Bushnell, just nu V5 utan slope, och är mycket nöjd.
Vad är 700:- utslaget på varje mätning de kommande åren för problemfri mätning? :)
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:Har haft 3 olika Bushnell, just nu V5 utan slope, och är mycket nöjd.
Vad är 700:- utslaget på varje mätning de kommande åren för problemfri mätning? :)
Du har en poäng där.Bild
Men om Motocaddy är lika bra, så är det ju 700 onödiga kronor...Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

AndyK skrev: 13 apr 2021, 10:15Den jag siktat in mig på är Bushnell Tour V5. Känns som att det är Bushnell som är benchmark bland rangefinders. Dock tycker jag att priset är i överkant.
Någon som vet hur stor skillnad det är på Bushnell Tour V5 och andra lite billigare märken? Jag har förstått att hastigheten och kvalitetskänslan är det som skiljer mest mellan de olika kikarna. Men hur är det med toleransen på själva mätningen, är de dyrare mer exakta än de billigare? Eller det är ingen skillnad?
Har haft samma Bushnell nu i snart 10 år, grym kvalité och nog pris därefter.
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

AndyK skrev: 13 apr 2021, 10:15 Jag är på jakt efter en rangefinder. Använder idag appen Caddee i mobilen, som jag tycker funkar bra. Men jag skulle vilja ha möjlighet att välja vilka mål jag vill ha avstånd till, inte bara de appen get mig.

Den jag siktat in mig på är Bushnell Tour V5. Känns som att det är Bushnell som är benchmark bland rangefinders. Dock tycker jag att priset är i överkant.
Någon som vet hur stor skillnad det är på Bushnell Tour V5 och andra lite billigare märken? Jag har förstått att hastigheten och kvalitetskänslan är det som skiljer mest mellan de olika kikarna. Men hur är det med toleransen på själva mätningen, är de dyrare mer exakta än de billigare? Eller det är ingen skillnad?

Min hemmaklubb säljer nämligen Motocaddy Pro 3000. Väljer jag den istället för Bushnell V5 så sparar jag 700 bagare, som jag kan ha till en greenfeerunda istället.
Är det värt att lägga de extra slantarna på Bushnell, eller kommer jag vara lika nöjd med Motocaddy? Eller ska jag köra på utgående Bushnell Tour V4, som går att få för samma pengar som Motocaddy Pro 3000.

Eller är där ytterligare någon annan jag bör titta på? Budgettaket är absolut max 3500 kr.
Har en Bushnell Tour V4 nu och hade en Nikon tidigare, båda dom märkena har jag varit nöjd med.
Tror inte det skiljer sig speciellt mycket mellan en Bushnell och en budget kikare vid själva mätningen, skillnaden ligger i hur länge dom kommer funka.
Kompisar som jag spelar med har avverkat mer än 1 budgetkikare medans mina funkar fortfarande.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag har Bushnell tour Z6 jolt. Den är jag nöjd med. Den har ett "darr" om man träffar flaggan...

Den köptes bättre begagnat, tror att jag gav 2 lax, vilket är ett hyggligt pris (hoppas jag?)

Enda problemet har varit att batteriet tagit slut, och att jag inte hade något i reserv, lite halvspecial som inte finns överallt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
ola.ström
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 jul 2020, 21:47
Ort: Gävle
Kontakt:

Jag kör med en Bushnell Tour V3 som har väll typ 7 år på nacken vid det här laget. Sjukt nöjd med den.
Den har inte massor med fancy features mer än att den vibrerar när man får nyp på objektet. Men inte slope eller liknande vilket jag egentligen aldrig saknat (eftersom jag aldrig haft det). Ser ärligt talat ingen poäng att byta ut den.

Min pappa kör en ännu äldre Bushnell, även den utan fancy features, som än idag håller måttet.

Skulle jag köpa ny kikare idag hade det nog fallit på en Bushnell, för dom håller uppenbarligen länge.
Hemmaklubb: Högbo GK
HCP: 11.7
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Laser är snorbillig och enkel teknik att få precision på. Det innebär att en för några hundralappar fixar det mesta precis lika bra även om den inte har inbyggd dildo-funktion.

Självklart är en bra range finder ett plus i alla bagar men jag börjar sälla mig lite till de haters som finns därute. Valet är busenkelt för en hacker när det handlar om en gratis-app i mobilen eller en range finder för 3-4tusen.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Garmin Z80 har fått en mjukvara-update som gör den bättre nu. Tidigare var den lite långsam och stel jämfört med Z82


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar