Nybörjarset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
JohanRunesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 apr 2021, 11:15

Hej!

Har tänkt börja spela golf och är nu lite vilsen kring vad man ska köpa för klubbor... Har hittat ett set klubbor som heter Spalding Pro Response ii. Undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa och ifall de är okej klubbor att börja med, eller om jag hellre bör lägga till lite mer för bättre klubbor på en gång?

Tacksam för svar :)

//Johan
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Aldrig sett/spelat med de klubborna men verkar vara väldigt gamla klubbor? Klart de funkar att spela golf med men det finns ju relativt billiga begagnade järnset av nyare modell som är byggda för en nybörjare som hjälper mycket.

Vet inte om de du tittat på är detta? O sen om de ger korrekta bollflykter Osv


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
JohanRunesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 apr 2021, 11:15

Oj, ingen aning hur gamla de kan vara. Har som sagt inte så stor koll i området, men är tacksam för input och tips eller liknande, vad jag borde kika efter!
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag började spela förra året o har inte stenkoll, men har du aldrig spelat bör du nog skaffa spelförbättrande klubbor som hjälper dig. Sen när du börjar få lite koll på svingen så kan man börja kolla vilka skaft, ev andra huvuden osv när du vet vad du behöver få ut av klubban.


Om du behöver Reg/Stiff. Skaft för låg/medel/hög bollbana m.m men jag hade nog gett råd o lägga 2-3000 på ett begagnat järnset som är förlåtande som du kan ha ett bra tag. Tex Taylormade RBZ, M2, Ping G400/410 osv. Du får tillbaka de på banan sen i slutändan.

Ja gjorde precis den missen själv o gick igenom 4 olika järnset förra året för jag inget visste. Men nu har jag ett som är anpassat efter mig Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
JohanRunesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 apr 2021, 11:15

Okej, vad intressant att höra från en som gått igenom processen nyligen. Min tanke var att inte lägga så mycket för att se om jag fastnar för det och sedan då byta till bättre, men det kanske är att göra sig en tjänst att titta på lite dyrare/bättre redan från början?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

JohanRunesson skrev:Okej, vad intressant att höra från en som gått igenom processen nyligen. Min tanke var att inte lägga så mycket för att se om jag fastnar för det och sedan då byta till bättre, men det kanske är att göra sig en tjänst att titta på lite dyrare/bättre redan från början?
Jag är inne på min fjärde säsong och köpte nytt förra våren. Spelade första två säsongerna med ett skräpset jag fick gratis av en bekant, upplever inte att det är värt att lägga pengar på det när man är helt ny. Det finns så mkt tekniskt att reda ut innan du vet hur ”din” sving är, men mest sannolikt har du samma fel som 9/10 andra nybörjare.

Var bor du någonstans?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
JohanRunesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 apr 2021, 11:15

Jaha okej, tyckte du att det fungerade bra att spela med det?

Bor i Stockholm.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

JohanRunesson skrev:Okej, vad intressant att höra från en som gått igenom processen nyligen. Min tanke var att inte lägga så mycket för att se om jag fastnar för det och sedan då byta till bättre, men det kanske är att göra sig en tjänst att titta på lite dyrare/bättre redan från början?
Skulle du inte fastna för det så får du garanterat tillbaka pengarna. Golfklubbor är inte speciellt svårsålda. Finns en stor marknad för det.

Jag hade ett skräpset först men det var som dag o natt o slå det emot ett nyare förlåtande sett. Fick så mycket mer hjälp vilket gjorde att jag kunde fokusera mer på mig själv o ändå fick hjälp av klubborna o få iväg bollen. Men det är ju min upplevelse.

Men visst känner du att du vill komma billigt undan så ska du självklart välja de klubborna. Nu vet jag inte hur de klubborna är att slå med. Men ja köpte bladklubbor som andra sett. Det gjorde nästan så jag gav upp golfen. De var så jävulskt svårslagna. Nu är säkert inte Spalding det. Men nått att ha i åtanke att klubborna är ju olika svåra att handskas med Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av Mikaelanstad den 19 apr 2021, 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
JohanRunesson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 apr 2021, 11:15

Jo men så har jag tänkt också! Men jag lutar åt att börja med det billiga setet för att ha ett tills vidare. Så kan jag leta efter ett lite bättre under tiden som jag lär mig grunderna. Inbillar mig att jag vill lägga lite mer tanke bakom köpet så att det blir klubbor jag kommer trivas med även om det bara rör sig om ca 3000 kr beg. Och då kan jag köra med Spalding-setet så länge :)
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag la till lite i min text i efterhand Bild

Hoppas kanske någon mer kunnig inom ämnet oxå inflikar. Tex Max eller någon som har en bättre koll på dessa järnset Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar