Nybörjar driver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Son sagt, det skulle kunna bli långt att förklara allt men det skulle nog vara leda till mer förvecklingar.

1. Vikten som står på skaftet är oftast inte helt korrekt och det skiljer mellan olika flex i samma skaftmodell. Rent generellt beror det på i vilka flex intervaller det tillverkas men som tumregel 3-4g mellan de olika flexen.
Så... ”65g” kan vara 63-69ish.

2. Flex 6.0 är lite värdelöst vetande och egentligen bara ett snitt. Det kan vara 5.0 vid greppet, 6.0 på mitten och 7.0 i vid huvudet.
Nästa ”6.0” kan vara tvärtom och det ÄR en jävla skillnad hur det upplevs.
Hur det påverkar resultatet och känslan är alldeles för invecklat att skriva. Inse bara att det inte är ”samma” även om det står ”samma” på skaften. Det kan vara som natt och dag.

Så:
Googla skaftet och läs hur skafttillverkaren specar det. Det brukar gå bra att utläsa hur det borde funka och om 2 till synes likadana skaft skiljer sig.

Testa:
1. Det skaft som känns bäst och det som ger dig flest bra träffar, är det du ska välja.
2. Dubbelchecka så att det inte ger bananer åt något håll.

Egon
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Egon skrev:Son sagt, det skulle kunna bli långt att förklara allt men det skulle nog vara leda till mer förvecklingar.

1. Vikten som står på skaftet är oftast inte helt korrekt och det skiljer mellan olika flex i samma skaftmodell. Rent generellt beror det på i vilka flex intervaller det tillverkas men som tumregel 3-4g mellan de olika flexen.
Så... ”65g” kan vara 63-69ish.

2. Flex 6.0 är lite värdelöst vetande och egentligen bara ett snitt. Det kan vara 5.0 vid greppet, 6.0 på mitten och 7.0 i vid huvudet.
Nästa ”6.0” kan vara tvärtom och det ÄR en jävla skillnad hur det upplevs.
Hur det påverkar resultatet och känslan är alldeles för invecklat att skriva. Inse bara att det inte är ”samma” även om det står ”samma” på skaften. Det kan vara som natt och dag.

Så:
Googla skaftet och läs hur skafttillverkaren specar det. Det brukar gå bra att utläsa hur det borde funka och om 2 till synes likadana skaft skiljer sig.

Testa:
1. Det skaft som känns bäst och det som ger dig flest bra träffar, är det du ska välja.
2. Dubbelchecka så att det inte ger bananer åt något håll.

Egon
Tack så mycket för svaret, det är lite klurigt detta med klubbor för mig som nybörjare då jag inte har någon aning om vad jag ska kolla efter och vad som känns bästBild
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det allra bästa vore ju om man kunde svinga perfekt varje gång. Tyvärr kan inte ens proffsen det.
Kriteriet för alla borde vara att hitta den driver/det skaft som gör att man träffar hyggligt ofta och då med hyggligt resultat.

Jag förstår att det kan vara svårt att ”veta” så det enda man kan gå på är ”mag”känslan.
Förblindas inte av enstaka kanonträffar utan rejta allt med missarna som bas. Ju färre missar desto bättre nytta kommer du ha av klubban.

Egon
Skriv svar