Nybörjar driver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Hej! Jag tog grönt kort i helgen som var nu och var på banan för första gången i mitt liv i måndags. Jag fick ett par klubbor av en närstående och det saknas en driver som jag kollar själv på. Jag har hittat en Wilson Staff C300, höger som jag är och flex är stiff, loftet är 10.5 men skaftet är det jag behöver hjälp med, det finns tre st olika att välja på, det är
  • Project X HZRDUS Red 65 6.0,
  • Project X HZRDUS Red 75 6.0
  • , Project X Even Flow Black 75 6.0.
Vilken av dessa skaft bör jag välja, och vad är skillnaden på de alla tre egentligen? :)

Ha det gott! :)
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

Välkommen till ett livslångt beroende :lol:

Det är svårt att rekommendera skaft utan att se dig slå eller se data från t.ex en launchmonitor. Spontant känns det som lite styva / tunga skaft för en nybörjare men det behöver inte vara så.
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Johan_C skrev:Välkommen till ett livslångt beroende :lol:

Det är svårt att rekommendera skaft utan att se dig slå eller se data från t.ex en launchmonitor. Spontant känns det som lite styva / tunga skaft för en nybörjare men det behöver inte vara så.
Tack så mycket Bild

Okej, när jag tog grönt kort i helgen som var så fick vi träna på att slå och tränaren tyckte jag hade bra teknik och fick låna en driver och slog runt 200-220 m med en stiff Nike vapor tror jag den heter, så han sa att jag borde ha stiff men det jag undrar mest över är vikten på skaftet är det stor skillnad på 65 och 75g för mig som ny? Bild
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

Wiland skrev: 21 apr 2021, 08:51
Johan_C skrev:Välkommen till ett livslångt beroende :lol:

Det är svårt att rekommendera skaft utan att se dig slå eller se data från t.ex en launchmonitor. Spontant känns det som lite styva / tunga skaft för en nybörjare men det behöver inte vara så.
Tack så mycket Bild

Okej, när jag tog grönt kort i helgen som var så fick vi träna på att slå och tränaren tyckte jag hade bra teknik och fick låna en driver och slog runt 200-220 m med en stiff Nike vapor tror jag den heter, så han sa att jag borde ha stiff men det jag undrar mest över är vikten på skaftet är det stor skillnad på 65 och 75g för mig som ny? Bild
Det kommer att komma långa utlägg från utrustningsnördar här, men jag skulle gå på det lättare skaftet i ditt fall. Viktigast är att prova själv och kanske ha någon som är erfaren som tittar när du slår. Väldigt generaliserat så kommer att för styvt / tungt skaft gör att du får svårt att få höjd i bollen och i många fall leda till missar höger. (men inte alltid).
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Johan_C skrev:
Wiland skrev: 21 apr 2021, 08:51
Johan_C skrev:Välkommen till ett livslångt beroende :lol:

Det är svårt att rekommendera skaft utan att se dig slå eller se data från t.ex en launchmonitor. Spontant känns det som lite styva / tunga skaft för en nybörjare men det behöver inte vara så.
Tack så mycket Bild

Okej, när jag tog grönt kort i helgen som var så fick vi träna på att slå och tränaren tyckte jag hade bra teknik och fick låna en driver och slog runt 200-220 m med en stiff Nike vapor tror jag den heter, så han sa att jag borde ha stiff men det jag undrar mest över är vikten på skaftet är det stor skillnad på 65 och 75g för mig som ny? Bild
Det kommer att komma långa utlägg från utrustningsnördar här, men jag skulle gå på det lättare skaftet i ditt fall. Viktigast är att prova själv och kanske ha någon som är erfaren som tittar när du slår. Väldigt generaliserat så kommer att för styvt / tungt skaft gör att du får svårt att få höjd i bollen och i många fall leda till missar höger. (men inte alltid).
Okej då förstår jag, tack så mycket att du tog dig tid och svarade Bild
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Wiland skrev: 21 apr 2021, 08:51
Johan_C skrev:Välkommen till ett livslångt beroende :lol:

Det är svårt att rekommendera skaft utan att se dig slå eller se data från t.ex en launchmonitor. Spontant känns det som lite styva / tunga skaft för en nybörjare men det behöver inte vara så.
Tack så mycket Bild

Okej, när jag tog grönt kort i helgen som var så fick vi träna på att slå och tränaren tyckte jag hade bra teknik och fick låna en driver och slog runt 200-220 m med en stiff Nike vapor tror jag den heter, så han sa att jag borde ha stiff men det jag undrar mest över är vikten på skaftet är det stor skillnad på 65 och 75g för mig som ny? Bild
+
75 gr är tungt.
Som ett exempel så har jag som har spelat golf +20 år och har en SS på 106-107 kanske med en hygglig smash ett 60 gr stiffskaft. Det behöver ju inte säga ett dugg i ditt val, men ändå.

Om den finns på klubben/hos tränaren hade jag bett om att få testa alla tre med tejp på träffytan för att se om det är någon skillnad redan där.

Till sist kan man väl flika in att en Nike Vapor är en ganska "gammal" driver, så om du får ett prisförslag, kolla av vad som finns på golfmarknaden på FB eller på blocket för motsvarande pengar. Begagnade klubbor av ganska ny årgång kan man med ganska stor lätthet få tag till en hygglig peng.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Är i sammanhanget ny själv med några säsonger bakom mig.

Jag bytte dock driver i år, och har nu ett X-stiff skaft som är rejält vridstyvt, men på 69g. Det med en SS på ca 110. Då valde jag det trots att det något lättare och mjukare stiffskaftet kändes bättre vid provning. Men det hårdare gav något bättre precision och då jag fortfarande utvecklas snabbt så ökar sannolikt SS än mer framöver.

75g låter tungt i den jämförelsen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Hade jag varit du hade jag tagit Project X HZRDUS 65 6.0.

En god vän spelar med Evenflow black 75g och har testat skaftet. Har Carry runt 210-220 så slår inte jättelångt. Jag personligen hade riktigt svårt o få fart med så tungt skaft. Slår i dagsläget ett på 56g som jag stormtrivs med och har en riktigt fin precision med.Bild

Men sen kan man slå med alla skaft, man anpassar snabbt sin sving efter vad du spelar med. O du kommer garanterat förändra saker i ditt spel med tidens gång.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Mikaelanstad skrev:Hade jag varit du hade jag tagit Project X HZRDUS 65 6.0.

En god vän spelar med Evenflow black 75g och har testat skaftet. Har Carry runt 210-220 så slår inte jättelångt. Jag personligen hade riktigt svårt o få fart med så tungt skaft. Slår i dagsläget ett på 56g som jag stormtrivs med och har en riktigt fin precision med.Bild

Men sen kan man slå med alla skaft, man anpassar snabbt sin sving efter vad du spelar med. O du kommer garanterat förändra saker i ditt spel med tidens gång.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Då kör jag på 65, tack för svaret Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Wiland skrev: 21 apr 2021, 07:37 Hej! Jag tog grönt kort i helgen som var nu och var på banan för första gången i mitt liv i måndags. Jag fick ett par klubbor av en närstående och det saknas en driver som jag kollar själv på. Jag har hittat en Wilson Staff C300, höger som jag är och flex är stiff, loftet är 10.5 men skaftet är det jag behöver hjälp med, det finns tre st olika att välja på, det är
  • Project X HZRDUS Red 65 6.0,
  • Project X HZRDUS Red 75 6.0
  • , Project X Even Flow Black 75 6.0.
Vilken av dessa skaft bör jag välja, och vad är skillnaden på de alla tre egentligen? :)

Ha det gott! :)
Som redan nämnts är skillnaden i första hand vikten, sen utan att titta på specs skulle jag kunna gissa att det även skiljer på profilen mellan Evenflow och HZRDUS skaften.
Vilket skaft du skall välja kan egentligen bara du själv svara på, testa är det som gäller.
Skaftvikt skall man inte heller hänga upp sig för mycket på utan det är hur hela klubban känns som är det viktiga, har själv alltid spelat 60 grams skaft med driver men nu senast slog jag bäst med ett 70 grams.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar