Kortrecension av ShotScope

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har alltid gillat prylar! Elektroniska hjälpmedel för golf är något jag gillar ännu mer!

Var tidigt ute med GameGolf som var bland de första med GPS + pluppar på klubborna.
Tanken är enkel: Dutta klubban mot GPS-mottagaren för att berätta vilken klubba du slår och efter rundan får du score och kan se hur långt varje klubba går.
Att man dessutom kan gå igenom rundan i efterhand och se alla hål på en kartvy är ju inte heller helt fel.

Minns inte hur länge jag använde GameGolf men jag slutade för att de blev för omständligt att redigera rundorna i efterhand då GPS-kvalitén var för dålig.

Vi hoppar fram ett par år och jag ser att många lovordar ShotScope som i princip är samma sak men istället för en GPS-mottagare som man fäster i bältet har man en klocka.
En stor fördel med klockan är att man där även får funktionaliteten från en vanlig GPS-klocka med avstånd, hinder osv.

Glad i hågen gick jag ut och spelade min första runda och sköt typ 59. Nej, jag omvandlades inte till ett proffs med klockan på armen utan ShotScope hade helt enkelt missat var tredje slag.

Arg som f*n mailade jag deras support och undrade vad det var för dynga de sålde?
Efter att ha läst svaret insåg jag att jag kanske borde ha läst deras FAQ först där de skriver att man ska ge klockan/appen 3-4 rundor så den "lär" sig hur man spelar och se till att provsvinga 2-3 gånger innan man slår slaget. Man ska också vara vaksam på om klockan fångat upp vilken klubba man valt innan man slår slaget (det står på skärmen).

Har nu spelat 7-8 rundor och visst har det blivit lite bättre. Troligtvis främst beroende på att jag är noggrann med att dutta klubban mot armbandets mottagare och att jag tar 1-2 provsvingar innan slaget. Men, och det är ett stort men, det blir fortfarande så pass mycket fel att jag inte ens orkar redigera rundorna i efterhand.

Puttningen har två lägen, manuell eller automatiskt, men inget av dem fungerar något vidare.
Ibland byter klockan hål trots att man inte spelat klart det man är på.
Appen för redigeringen är så oanvändarvänlig att folket på Gamebook kan sträcka på sig och vara rätt nöjda med sin app som i sin tur lämnar rätt mycket i övrigt att önska.

Den absolut största nackdelen, förutom de missade slagen, är att man inte kan göra någon typ av redigering, varken med klockan eller appen på mobilen, under rundan.
När man är klar med ett hål får man helt enkelt hoppas att det blev rätt och det är riktigt riktigt dålig. ShotScope säger att det skulle dra för mycket batteri om man skulle kunna redigera under rundan.

Jag kommer att fortsätta att använda klockan men mest för att få mått till hinder, green osv och för att se snittlängd på drivern.

Skulle aldrig rekommendera ShotScope till någon förrän den dagen man kan redigera under pågående runda!
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

Jag skaffade shotscope i mitten av förra säsongen och hann väl med ca 15 rundor då och har fortsatt med den nu i år.

Jag håller med om att redigering hade kunnat vara en bra funktion under rundan, men jag är rätt ok med att redigera efteråt...det är alltid lite grejer som behöver redigeras ändå...tex om man hamnat i bunkern men klockan säger ruff, eller att man är 20cm utanför green men klockan säger green. Så absolut det blir en del redigering om man vill ha 100% korrekt statistik. Och redigeringen i datorn är mycket bättre än i mobilen, så där har dem något att jobba på.

Jag upplever dock att det var mycket mer som missades i början av mitt användande...mina första rundor var katastrof när det gäller missade slag osv och det var svårt att få "taggarna" att reagera.

Nu säsong 2 så har jag väldigt få missade slag och taggarna på klubborna reagerar mycket fortare av någon anledning...så jag vill säga att Shotscope har rätt, klockan lär sig verkligen. Nu har jag inget annat att jämföra med men jag är väldigt nöjd med min shotscope, mycket mer nu än vad jag var i början!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jobbigt, jag har testat liknande produkter med exakt samma erfarenhet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 26 apr 2021, 13:13
Skulle aldrig rekommendera ShotScope till någon förrän den dagen man kan redigera under pågående runda!
Ska man såga någonting ska man göra det ordentligt. :lol: Personligen har jag inte provat ShotScope men liknande system där alla kunde redigeras under rundan på ett enkelt sätt - då var det bara positivt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

UtopianShank skrev: 27 apr 2021, 08:38 Jag skaffade shotscope i mitten av förra säsongen och hann väl med ca 15 rundor då och har fortsatt med den nu i år.

Jag håller med om att redigering hade kunnat vara en bra funktion under rundan, men jag är rätt ok med att redigera efteråt...det är alltid lite grejer som behöver redigeras ändå...tex om man hamnat i bunkern men klockan säger ruff, eller att man är 20cm utanför green men klockan säger green. Så absolut det blir en del redigering om man vill ha 100% korrekt statistik. Och redigeringen i datorn är mycket bättre än i mobilen, så där har dem något att jobba på.

Jag upplever dock att det var mycket mer som missades i början av mitt användande...mina första rundor var katastrof när det gäller missade slag osv och det var svårt att få "taggarna" att reagera.

Nu säsong 2 så har jag väldigt få missade slag och taggarna på klubborna reagerar mycket fortare av någon anledning...så jag vill säga att Shotscope har rätt, klockan lär sig verkligen. Nu har jag inget annat att jämföra med men jag är väldigt nöjd med min shotscope, mycket mer nu än vad jag var i början!
Det låter iofs positivt! Kommer som sagt att fortsätta använda klockan men struntar i hur många slag den fångar upp.

Blir inte riktigt klok på hur man ska göra med lost ball.
Hur gör du när du tex slår ett slag i vattnet och bestämmer dig för att droppa vid hindret? Klickar du "lost ball" direkt där du slog slaget och sedan "drop ball" när du droppar vid hindret?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 27 apr 2021, 16:09 Jobbigt, jag har testat liknande produkter med exakt samma erfarenhet.
Vi får vänta på att Tim Cook eller Elon Musk börjar spela golf! Då jäklar kommer det att bli en bra produkt! :lol:

Men för att vara lite mer seriös blir jag rätt besviken på hur usla produkterna som släppts de senaste 5-6 åren är.
Är det verkligen så svårt att ta fram en produkt som faktiskt funkar problemfritt?
Får känslan av att produktutveckling drivs av tekniker/ingenjörer som inte har en susning om användarvänlighet.
UtopianShank
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 jul 2018, 10:06

Sandstream skrev: 28 apr 2021, 08:02
UtopianShank skrev: 27 apr 2021, 08:38 Jag skaffade shotscope i mitten av förra säsongen och hann väl med ca 15 rundor då och har fortsatt med den nu i år.

Jag håller med om att redigering hade kunnat vara en bra funktion under rundan, men jag är rätt ok med att redigera efteråt...det är alltid lite grejer som behöver redigeras ändå...tex om man hamnat i bunkern men klockan säger ruff, eller att man är 20cm utanför green men klockan säger green. Så absolut det blir en del redigering om man vill ha 100% korrekt statistik. Och redigeringen i datorn är mycket bättre än i mobilen, så där har dem något att jobba på.

Jag upplever dock att det var mycket mer som missades i början av mitt användande...mina första rundor var katastrof när det gäller missade slag osv och det var svårt att få "taggarna" att reagera.

Nu säsong 2 så har jag väldigt få missade slag och taggarna på klubborna reagerar mycket fortare av någon anledning...så jag vill säga att Shotscope har rätt, klockan lär sig verkligen. Nu har jag inget annat att jämföra med men jag är väldigt nöjd med min shotscope, mycket mer nu än vad jag var i början!
Det låter iofs positivt! Kommer som sagt att fortsätta använda klockan men struntar i hur många slag den fångar upp.

Blir inte riktigt klok på hur man ska göra med lost ball.
Hur gör du när du tex slår ett slag i vattnet och bestämmer dig för att droppa vid hindret? Klickar du "lost ball" direkt där du slog slaget och sedan "drop ball" när du droppar vid hindret?

Haha...detta är en sån grej jag brukar redigera i efterhand...men kommer jag ihåg rätt så är det ganska enkelt och logiskt:

Boll i vattnet, gå fram till dit du ska droppa och tryck på "drop ball" spela sedan nästa slag.

Boll OB, tryck "lost ball" där du är och slå sedan nästa slag

Provisorisk: Här blir det lite knepigare, välj "provisional" direkt där du är och slå en till, sedan så kommer en timer upp som du får starta när du ska böja leta och här kan du sen välja att trycka om du hittar bollen eller ej, baserat på det valet så vet ju klockan vilken boll du slår på, slå nästa slag.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

UtopianShank skrev: 28 apr 2021, 09:13Haha...detta är en sån grej jag brukar redigera i efterhand...men kommer jag ihåg rätt så är det ganska enkelt och logiskt:

Boll i vattnet, gå fram till dit du ska droppa och tryck på "drop ball" spela sedan nästa slag.

Boll OB, tryck "lost ball" där du är och slå sedan nästa slag

Provisorisk: Här blir det lite knepigare, välj "provisional" direkt där du är och slå en till, sedan så kommer en timer upp som du får starta när du ska böja leta och här kan du sen välja att trycka om du hittar bollen eller ej, baserat på det valet så vet ju klockan vilken boll du slår på, slå nästa slag.
Då tror jag att jag gjort fel. Brukar trycka "lost ball" och sen "drop ball" när jag droppar. Ska testa nästa gång! :)
Jojbert
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 maj 2015, 12:37

Har också använt mig av GameGolf men ledsnade på att parkopplingen kändes instabil och jag fick nytt nickname ”Bip”. Nu har jag har använt ShotScope sen i fjol somras, och jag håller ned om att i början missar den en massa slag, men nu efter 40 rundor funkar det bra. Visst den missar något slag per runda, och ja har inte heller förstått hur man hanterar drop o lost balls men jag brukar droppa och spela vidare sen lägger jag in penalty när jag går igenom rundan. Har heller inget behov av att redigerar när jag spelar, har fullt upp med att hålla koll på mitt spelande ;). Sen tycker jag att klockan är väldigt lätt att hantera och inga sega snygga grafiska gränssnitt utan bara ett koncentrat av den informationen man vill ha på ett lätt hanterligt sätt. Sen är klockan otroligt lätt, lite plastig känsla dock
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jojbert skrev: 29 apr 2021, 07:17 Har också använt mig av GameGolf men ledsnade på att parkopplingen kändes instabil och jag fick nytt nickname ”Bip”. Nu har jag har använt ShotScope sen i fjol somras, och jag håller ned om att i början missar den en massa slag, men nu efter 40 rundor funkar det bra. Visst den missar något slag per runda, och ja har inte heller förstått hur man hanterar drop o lost balls men jag brukar droppa och spela vidare sen lägger jag in penalty när jag går igenom rundan. Har heller inget behov av att redigerar när jag spelar, har fullt upp med att hålla koll på mitt spelande ;). Sen tycker jag att klockan är väldigt lätt att hantera och inga sega snygga grafiska gränssnitt utan bara ett koncentrat av den informationen man vill ha på ett lätt hanterligt sätt. Sen är klockan otroligt lätt, lite plastig känsla dock
Jag kör vidare i år så får vi se om det blir bättre.

Det som driver mig till vansinne är att man inte kan kontrollera vad som registrerats på ett hål innan man kör nästa.
Vore ju inte så svårt att ha en "mellanskärm" där man får bekräfta tex par, boogie etc och 1, 2, 3 puttar.

Hoppas vi garvar åt de här problemen om 10 år när klubborna och bollarna har inbyggda sensorer som känner av allt :)
Skriv svar