Visst måste man börja med skaftet?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lohengreen skrev: 25 maj 2021, 20:48
Är det inte i hur man belastar skaftet på toppen i vändningen som hela känslan sitter?
Om skaftet "känns bra" så matchar det belastningen vid vändningen och "kickar" inte för mycket eller för lite genom träffen.

Jag startade tråden för tips om hur jag skall gå till väga att skaffa ny utprovad driver i stället för att bara köpa något på blocket, jag har iofs fått några svar, tack för dem.
Fast nu är du inne på saker som triggar min lust att förklara saker. Det slutar inte alltid så bra ... så jag ber om ursäkt redan nu.

- Jo, det som känns är ”bend” (skaftets böj) och det påverkas statiskt av huvudets vikt och dynamiskt av spelarens sving.
Svingen består av både hastighet och tempo.

Böjen som du känner finns över hela skaftet men när overall flexet är teoretiskt rätt och det likväl känns svajigt, så brukar det vara för mjuk tip.
Känns det stumt (vice versa).
Även torque (vridstyvhet) spelar in här.

Tar man ett standard skaft så behöver vissa gå upp i flex för att få kontroll på bend via styvare och då även vridstyvare tip.
Grejen med skaft är att veta var det ska vara styvt nog för dig.
Om man, som jag, gillar att pilla med grejer så kan man få ett kasst skaft att prestera någorlunda via vissa åtgärder. Riktiga high-end skaft kan man inte göra såå mycket med då profilen (hur/var det böjer sig över hela skaftet) är av mer perfektion och lite mer styrd.

Tittar man på huvudet så går det inte att kompensera bort ett dåligt passande sådant via skaftet. Det går att fine-tune’a till lite bättre bollflykt och/eller känsla på klubban. För att få klubban att helt byta karaktär så krävs det ett annat huvud.

Egon
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Uppföljning:
Har jag gjort som ni skrev...? Nä.

Jag spelar mest, slår inte på rangen har ingen shop i närheten, är tämligen ointresserad samt har inte orkat punga ut med över 5tusen för en golfklubba.

Men, jag fick tag på ett TM sim Max huvud 10,5 gr så jag slapp välja.
Kompetent design (grafik) osv, men kanske lite väl flashigt för min smak...
Jag har inte spelat TM sedan jag tyckte det var coolt med Tour Issue varianter av 300 serien för länge sedan...
Jo, jag hade en SLDR tidigare i våras, men den var lite lynning så den dumpades på landet.

Metod:
En snabb tur till Dormy för att testa skaft i det huvet, jag hade höga förväntningar.
Det enda som fanns var ett Hazardus i stiff.
Skaftet "kändes ok" men jag hade en dålig dag, dessutom ovan vid simulatorer så det ända jag gjorde var att försöka få ner spinnen.
Jag beslöt att skita i alltihopa och bara köpa något billigt skaft på blocket då jag inte hade tid eller orka att hitta skaft att provslå.

Jag hittade en gammal TM burner Tour med reax stiffskaft för 100:- i grannskapet.
Jag la ett par timmar på att borra ut skaftet ur SLDRens adapter (det hade gått av efter årets dästa drive...) och limma i det nya skaftet.
Skitfult, skaftet såg väldigt daterat ut i det nya huvet.
Klubban funkade.

Men, sen hittade jag ett Aldila NV 65 stiff .335.
Det "känns" som jag hittat hem, jag behöver inte tänka på vad klubban gör i svingen.
Jag har iofs bara spelat två rundor men den går högre än min gamla Ping, och ungefär lika långt men är betydligt mer förlåtande vi snedträffar.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Aldila Nv (det gröna, som det kallas i folkmun) är ett bra skaft för sin tid. Det passade inte alla men ingen fick egentligen de där riktigt dåliga resultaten med det. Det satt i mången gubbdriver (läs, Cobra 427-430) och gav stabilitet. Det är det bästa man kan säga om det… och det är inte kattskit i det stora hela.

Idag ska skaft optimeras in i minsta detalj och det minsta lilla man tullar liiite för mycket på stabiliteten så är det himmel vs helvete ber. på speldag.

Jag har massor av olika skaft att tillgå men tyvärr inte till samma huvud. Det jag märker själv och menar är en viktig sak… är att ett skaft inte presterar av sig själv. Huvudet är en större del än vad många tror.

I min värld kan aldrig ett skaft kompensera ett dåligt passande huvud. Man kan alltid modd skaft för att få ut Max av huvudet. Men att få till en tillräckligt bra klubba är en annan sak.

Long story…. Ditt NV kunde bytas mot skaft i samma ålder/märke typ ett NVS eller ett HM tour och funka likvärdigt. Det säger bara att det är kvalitet på skaften och inte att de är guds gåva till alla golfare.

Egon
Skriv svar