Visst måste man börja med skaftet?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Jag tänkte köpa ny driver i år då mina andra börjar bli till åren...
Troligtvis kan en ny klubba räta ut mina tåhookar lite bättre än min Ping i15.

Så:
Borde jag inte ställa sig på tex Dormy och svinga klubbor med olika skaft, se vilket som känns skönast att svinga och som ger högst svinghastighet och därefter hitta ett huvud?
Alltså ta några vändor och bara lita på känslan och inte bry mig om hur långt och snett.

Ett skaft som känns bra borde ju vara det som passar min sving och hur jag belastar skaftet.
Om sen en klok utprovare hittar något bättre får man väll ändra sig, men jag tror på att bra känsla trumfar bra värden, men det borde ju gå att optimera.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Lohengreen skrev: 21 maj 2021, 15:35 Jag tänkte köpa ny driver i år då mina andra börjar bli till åren...
Troligtvis kan en ny klubba räta ut mina tåhookar lite bättre än min Ping i15.

Så:
Borde jag inte ställa sig på tex Dormy och svinga klubbor med olika skaft, se vilket som känns skönast att svinga och som ger högst svinghastighet och därefter hitta ett huvud?
Alltså ta några vändor och bara lita på känslan och inte bry mig om hur långt och snett.

Ett skaft som känns bra borde ju vara det som passar min sving och hur jag belastar skaftet.
Om sen en klok utprovare hittar något bättre får man väll ändra sig, men jag tror på att bra känsla trumfar bra värden, men det borde ju gå att optimera.
Beror på vem du frågar, vissa menar att skaftet inte spelar någon större roll utan att det är huvudet som är viktigast och sedan har du dom som resonerar tvärtom.

Själv är jag av uppfattningen att det är en kombination av huvud och skaft som gäller att hitta, har själv märkt att samma skaft känns inte lika med alla huvud.
Därför är också en grundlig utprovning väl värt både tid och pengar.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lohengreen skrev:Jag tänkte köpa ny driver i år då mina andra börjar bli till åren...
Troligtvis kan en ny klubba räta ut mina tåhookar lite bättre än min Ping i15.

Så:
Borde jag inte ställa sig på tex Dormy och svinga klubbor med olika skaft, se vilket som känns skönast att svinga och som ger högst svinghastighet och därefter hitta ett huvud?
Alltså ta några vändor och bara lita på känslan och inte bry mig om hur långt och snett.

Ett skaft som känns bra borde ju vara det som passar min sving och hur jag belastar skaftet.
Om sen en klok utprovare hittar något bättre får man väll ändra sig, men jag tror på att bra känsla trumfar bra värden, men det borde ju gå att optimera.
Problemet är att olika huvuden belastar skaftet olika - så hur vet du vilket huvud du ska använda? Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Som max skrev, olika huvud belastar skaft olika.

Huvudet och dess spec (läs, loft, vikt och intern viktning) ger dig egenskaper som spinn och utgångsvinkel.

Skaftets vikt ger dig först och främst chans att få balansen rätt på hela ekipaget. Hittar du rätt där så träffar du mer i mitten.
Skaftets böjprofil är lite mer komplicerat. Enkelt förklarat så mäter man styvheten på flera ställen längs skaftet och det du sen får som märkning på flexat är ett snitt och därmed väldigt godtyckligt.
Det betyder praktiskt sett att vikten på skaftet är betydligt viktigare än om du har ett reg eller ett stiff.
Lägg sen till att skillnaden i profil kan göra att du kan dra runt ett x-stiff eller tycka att ett SR känns styvt även om du har reg-fart på din sving.

Så... bestäm huvud, testa med olika viktklasser av skaft och sortera ut om huvudet funkar och vilken vikt som känns bäst. Efter det kan du testa olika skaft i samma viktklass och hitta det som ger bäst respons.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har sett åtskilliga blindtest av skaft och skillnaden mellan tex lady och X-stiff är förvånansvärt liten.

Jag hade börjat med att testa huvud och sen försökt hitta ett skaft som känns bra.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 24 maj 2021, 08:22 Har sett åtskilliga blindtest av skaft och skillnaden mellan tex lady och X-stiff är förvånansvärt liten.

Jag hade börjat med att testa huvud och sen försökt hitta ett skaft som känns bra.
Bra filosofi, men för att vara glasklar...
Det är stora skillnader på L vs X men det är i mångt och mycket även stora skillnader på L vs L (och naturligtvis X vs X).
De där blindtesterna ska man ta med matskedar salt. Att en bra spelare kan slå bra/inte märka skillnad är inte samma sak som att det inte är skillnad.
Rent krasst, ju sämre du är desto mer hänger resultatet på att utrustningen passar.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 25 maj 2021, 11:31Bra filosofi, men för att vara glasklar...
Det är stora skillnader på L vs X men det är i mångt och mycket även stora skillnader på L vs L (och naturligtvis X vs X).
De där blindtesterna ska man ta med matskedar salt. Att en bra spelare kan slå bra/inte märka skillnad är inte samma sak som att det inte är skillnad.
Rent krasst, ju sämre du är desto mer hänger resultatet på att utrustningen passar.
Det håller jag med om och det är väl precis därför man alltid ska prova själva och inte bara plocka ett stiff för att man har en viss svinghastighet :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 25 maj 2021, 13:32
Egon skrev: 25 maj 2021, 11:31Bra filosofi, men för att vara glasklar...
Det är stora skillnader på L vs X men det är i mångt och mycket även stora skillnader på L vs L (och naturligtvis X vs X).
De där blindtesterna ska man ta med matskedar salt. Att en bra spelare kan slå bra/inte märka skillnad är inte samma sak som att det inte är skillnad.
Rent krasst, ju sämre du är desto mer hänger resultatet på att utrustningen passar.
Det håller jag med om och det är väl precis därför man alltid ska prova själva och inte bara plocka ett stiff för att man har en viss svinghastighet :)
Precis, och när en novis (TS) ställer en fråga så är det lätt att förklara för mycket.
Just ”känns bra” är f-n så mycket enklare än att försöka dra slutsatser av tempo och svinghastighet. De tumregler som finns åsidosätter aldrig spelarens känsla, oavsett hur korrekt utformade de än kan vara.

Lite ot.
(TS behöver inte läsa).
Jag tippade mitt 50g reg häromdagen och fick bra effekt. Det kom ut som overall stiff men då jag flyttar ”profilen” uppåt så är det egentligen bara ett Reg med styvare tip. Tyvärr återanvände jag greppet efter förlängning och det blev för svampigt även när lacknaftan torkat. Så efter rundan tog jag av greppet och tyckte samtidigt att - 0,25” kunde jag ta av på längden. Not! Nu känns klubban betydligt stummare och det lilla gjorde att det gick över gränsen för mig.
Problemet är INTE att jag inte kan slå med den, den känns helt enkelt inte lika ”bra”.

Så... i med mitt gamla stiff-skaft igen och ner med loftet till 8.5*. Jag vet ingen som skulle ge mig den specen med mina knappa 90mph och likväl är det den kombon som går bäst/rakast/längst.

Egon
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Jag har spelat ett antal drivers genom åren, alla köpta begagnade.
Vissa gillar man andra inte,
Aldila NV, är ett skaft jag gillar, regular eller stiff spelar inte så stor roll.
Nu har jag en NV 65 Reg i ett TM SLDR huvud, det känns bra.
Det känns som NV är mjukare i greppänden, den mjukare känslan gör att jag känner klubban bättre i svingen och kan göra en mjukare acceleration från toppen och svinga bättre.

Lätta regularskaft (tex standard i Ping G20) känns för vippiga, eller för lätta i vändningen, jag får oskön känsla och får inte bra timeing, bollarna går högt till vänster.
Frågan är vad som skulle hända om jag hade ett 9 gradershuvud i stället för 10,5 skulle jag

Jag testade en Titleist 915 med Phenom Stiff (70gram?) den gillade jag inte alls, bollen flög högt, rakt men kort, skaftet kändes dött att svinga, jag fick lägre svinghastighet än men min Ping i15 då jag jämförde typ 4 svingar i trackman en dålig dag.

Jag gillar neutralt viktade huvuden, jag missar lika mycket höger som vänster, vänster bra dagar, höger sämre...
Huvuden som pekar åt vänster eller har drawviktning känns opålitliga.

Så:

Är det inte i hur man belastar skaftet på toppen i vändningen som hela känslan sitter?
Om skaftet "känns bra" så matchar det belastningen vid vändningen och "kickar" inte för mycket eller för lite genom träffen.

Jag startade tråden för tips om hur jag skall gå till väga att skaffa ny utprovad driver i stället för att bara köpa något på blocket, jag har iofs fått några svar, tack för dem.
Senast redigerad av Lohengreen den 25 maj 2021, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Egon skrev: 25 maj 2021, 19:43
Lite ot.
(TS behöver inte läsa).
Jag tippade mitt 50g reg häromdagen och fick bra effekt. Det kom ut som overall stiff men då jag flyttar ”profilen” uppåt så är det egentligen bara ett Reg med styvare tip. Tyvärr återanvände jag greppet efter förlängning och det blev för svampigt även när lacknaftan torkat. Så efter rundan tog jag av greppet och tyckte samtidigt att - 0,25” kunde jag ta av på längden. Not! Nu känns klubban betydligt stummare och det lilla gjorde att det gick över gränsen för mig.
Problemet är INTE att jag inte kan slå med den, den känns helt enkelt inte lika ”bra”.

Så... i med mitt gamla stiff-skaft igen och ner med loftet till 8.5*. Jag vet ingen som skulle ge mig den specen med mina knappa 90mph och likväl är det den kombon som går bäst/rakast/längst.

Egon
Tack.

Själv slog jag några slag på banan i går med ett Wilson D100 ultralite driverhuvud jag hittat i skogen som jag stoppat i ett DGS200 trätreskaft i.
Jag hade kletat dit ca en halvmeter blytejp bakpå, det gick sådär... behövs nog ett par decimeter till.
Skriv svar