Vilket nybörjarset ska jag köpa

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Ledlung
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2021, 18:10

Ska gå grönt kort kurs till helgen. Har kollat på lite begagnade set på blocket men inget som finns närmare. Har kollat även lite nybörjar set från både Wilson och Spalding vilket skulle passa eller har ni andra tips.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Ledlung skrev:Ska gå grönt kort kurs till helgen. Har kollat på lite begagnade set på blocket men inget som finns närmare. Har kollat även lite nybörjar set från både Wilson och Spalding vilket skulle passa eller har ni andra tips.
Finns du i Stockholm?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ledlung
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2021, 18:10

McRuff skrev: 24 maj 2021, 18:24
Ledlung skrev:Ska gå grönt kort kurs till helgen. Har kollat på lite begagnade set på blocket men inget som finns närmare. Har kollat även lite nybörjar set från både Wilson och Spalding vilket skulle passa eller har ni andra tips.
Finns du i Stockholm?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Nej tyvärr finns i Tidaholm nära Skövde
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Ledlung skrev:
McRuff skrev: 24 maj 2021, 18:24
Ledlung skrev:Ska gå grönt kort kurs till helgen. Har kollat på lite begagnade set på blocket men inget som finns närmare. Har kollat även lite nybörjar set från både Wilson och Spalding vilket skulle passa eller har ni andra tips.
Finns du i Stockholm?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Nej tyvärr finns i Tidaholm nära Skövde
Oki, synd. Har ett äldre set som kan gå ”mot avhämtning”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag tycker att du ska hålla dig till de nybörjarset du redan kollat in och sen leta efter dessa på beg.sighter.
Allt annat blir ett chanstagande och en stor risk att du får betala på tok för mycket för skräp.

Det positiva med nybörjarset är att de är användarvänliga, billiga och passande. Eftersom de är förhållandevis billiga så drar du dig inte för att byta ut dem när det är dags för det.
... och så kommer det bli, för dig som för alla oss andra.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Jag började i höstas och köpte mig ett billigt nybörjarset från Wilson. Eftersom jag var medveten om att jag är riktigt usel så kändes det som användarvänligheten var viktig, samt att det inte blir speciellt jobbigt att byta ut dom, som Egon skrev.

Hur valde du att göra?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ledlung
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2021, 18:10

Pkgolf skrev: 25 maj 2021, 19:17 Jag började i höstas och köpte mig ett billigt nybörjarset från Wilson. Eftersom jag var medveten om att jag är riktigt usel så kändes det som användarvänligheten var viktig, samt att det inte blir speciellt jobbigt att byta ut dom, som Egon skrev.

Hur valde du att göra?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jag köpte ett nybörjarset från Olyo är lättspelat men sådär kvalité. Men fick det extremt billigt av en kompis. Så lär bli nya om 6 månader till 1 år. Då blir det nog en custom fitting som gäller
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ledlung skrev: 25 maj 2021, 21:32
Pkgolf skrev: 25 maj 2021, 19:17 Jag började i höstas och köpte mig ett billigt nybörjarset från Wilson. Eftersom jag var medveten om att jag är riktigt usel så kändes det som användarvänligheten var viktig, samt att det inte blir speciellt jobbigt att byta ut dom, som Egon skrev.

Hur valde du att göra?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jag köpte ett nybörjarset från Olyo är lättspelat men sådär kvalité. Men fick det extremt billigt av en kompis. Så lär bli nya om 6 månader till 1 år. Då blir det nog en custom fitting som gäller
Om jag får säga det så hade jag praktiskt sett kunnat spela än idag på mitt första set.
Med det sagt, så kommer man aldrig ifrån att man vill ha nya klubbor lite då och då.
Det som är viktigt är att bejaka sin egen vilja. Är man rätt på det så blir det bra och övertalas man , vid t.ex en fitting, att köpa något man inte tänkt ... så blir det oftast inte bra.

Mitt råd:
Ha en bestämd uppfattning om vad du vill ha och ge dig sen inte på det. Skit i skaft, flex och sånt men ha en modell i åtanke och håll dig till den i ur och skur.
Bladklubbor hade jag som 18hcp och spelade då skiten ur mina kompisar som hade singelhcp. Det var inte det bästa för mig men jag var så inställd på det att det blev bra.
Numera har jag vuxit och insett att jag kan men inte behöver spela det svåraste materialet. Det kommer ni också inse tids nog.

Det här med ”spelbarhet” är ett påhittat begrepp och säger egentligen ingenting om hur ni kommer fungera ihop med klubborna. Bestäm själva och håll er till det, det kommer ni aldrig att ångra.

Egon
Skriv svar