Ny "sämre" wedge vs "bättre" använd wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Kenson
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jun 2021, 11:55

Hej! Håller på att leta en 60 graders wedge. Vad tror ni är bäst, en lätt använd SM6 eller en ny lite billigare wedge som t.ex Wilson FG Tour PMP. Som jag har förstått det är wedgar färskvara, men till vilken nivå?

Tack på förhand för hjälpen!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Kenson skrev:Hej! Håller på att leta en 60 graders wedge. Vad tror ni är bäst, en lätt använd SM6 eller en ny lite billigare wedge som t.ex Wilson FG Tour PMP. Som jag har förstått det är wedgar färskvara, men till vilken nivå?

Tack på förhand för hjälpen!
Absolut en ny wedge, inget fel alls på Wilsons wedgar


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

joakim.pekkari skrev: 06 jun 2021, 19:22
Kenson skrev:Hej! Håller på att leta en 60 graders wedge. Vad tror ni är bäst, en lätt använd SM6 eller en ny lite billigare wedge som t.ex Wilson FG Tour PMP. Som jag har förstått det är wedgar färskvara, men till vilken nivå?

Tack på förhand för hjälpen!
Absolut en ny wedge, inget fel alls på Wilsons wedgar
… och absolut inget magiskt över en vokey wedge, som många verkar tro.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Kenson skrev: 05 jun 2021, 11:58 Hej! Håller på att leta en 60 graders wedge. Vad tror ni är bäst, en lätt använd SM6 eller en ny lite billigare wedge som t.ex Wilson FG Tour PMP. Som jag har förstått det är wedgar färskvara, men till vilken nivå?

Tack på förhand för hjälpen!
Bara säger som de andra. Ny, billigare alla gånger. Min SW är över ett år och inser att jag måste byta den när bollarna inte stannar längre som de brukar. Är ju klubban jag använder i bunker så inget konstigt med det.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Säger emot det ovan.
Tycker du skall kika på olika wedgar och se vad som passar dig bäst. Är en jäkla skillnad på wedge och wedge.

Jag spelar själv helst Vokey för jag gillar upplevelsen av litet huvud och det mer skarpa kanterna. Vet andra som föredrar Srixon för att det är mer runda och upplevs tjocka osv.

Sm6 kan ju vara en bra wedge att köpa om den är billig men är den sliten går den dock bort direkt.

Handlar som mycket annat i Golf. Vad tycker DU är en skön wedge för dig, och känner du dig mer säker med ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: 07 jun 2021, 11:23 Säger emot det ovan.
Tycker du skall kika på olika wedgar och se vad som passar dig bäst. Är en jäkla skillnad på wedge och wedge.

Jag spelar själv helst Vokey för jag gillar upplevelsen av litet huvud och det mer skarpa kanterna. Vet andra som föredrar Srixon för att det är mer runda och upplevs tjocka osv.

Sm6 kan ju vara en bra wedge att köpa om den är billig men är den sliten går den dock bort direkt.

Handlar som mycket annat i Golf. Vad tycker DU är en skön wedge för dig, och känner du dig mer säker med ?
Fast… du säger inte emot mig. ;)
Jag ser inte världen i svart eller vitt (som många gör) och därmed är inte ett för något aut. ett emot något annat.

Vokey har gjort sig en nisch i att erbjuda olika utformning på en och samma wedgemodell. Det är superbt (om man vet vad man behöver :roll: ).
De flesta andra wedge-märken gör max 1 eller 2 sulslipningar/bounce-val och det täcker behovet hos många ”jag-behöver-en-wedge” spelare.

Btw.
Jag försöker ersätta gamla vokey cc wedgar och senaste inköpet TM high toe har jag redan viktat om att slipat på. :oops:

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag ger mig inte in i diskussionen om olika wedgear då jag bara spelat med mina Cobra King och tycker att de fungerar som alla andra klubbor. Gör jag rätt så hamnar bollen rätt.

Budgettips dock.

Min 56° är välanvänd i bunker, och har således slagits sönder lite så att det verkligen förtjänade att pensioneras. Jag har dock behållt den, men har en ny likadan. Den gamla använder jag i bunker, den nya från gräs.

På tävling skulle det kanske inte funka. Men att slita ut ny wedge i bunker när man inte måste verkar bara dyrt utan att tillföra något.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev: 07 jun 2021, 11:23 Säger emot det ovan.
Tycker du skall kika på olika wedgar och se vad som passar dig bäst. Är en jäkla skillnad på wedge och wedge.

Jag spelar själv helst Vokey för jag gillar upplevelsen av litet huvud och det mer skarpa kanterna. Vet andra som föredrar Srixon för att det är mer runda och upplevs tjocka osv.

Sm6 kan ju vara en bra wedge att köpa om den är billig men är den sliten går den dock bort direkt.

Handlar som mycket annat i Golf. Vad tycker DU är en skön wedge för dig, och känner du dig mer säker med ?
Fast… du säger inte emot mig. ;)
Jag ser inte världen i svart eller vitt (som många gör) och därmed är inte ett för något aut. ett emot något annat.

Vokey har gjort sig en nisch i att erbjuda olika utformning på en och samma wedgemodell. Det är superbt (om man vet vad man behöver :roll: ).
De flesta andra wedge-märken gör max 1 eller 2 sulslipningar/bounce-val och det täcker behovet hos många ”jag-behöver-en-wedge” spelare.

Btw.
Jag försöker ersätta gamla vokey cc wedgar och senaste inköpet TM high toe har jag redan viktat om att slipat på. :oops:

Egon
Förlåt, ren vana Egon :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Om den billiga modellen är fräst mellan skårorna skulle jag välja det pga att en begagnad slits snabbt och har tappat i prestanda efter ca 50-75 rundor. Efter studier av titleist/vokey.
Men om den billiga inte är fräst (milled) bör du ta sm6 om den spelats mindre än 50 rundor Bild
Många rea modeller har inte fräst pga de är för dyrt att tillverka.

Wilson fg tour pmp är fräst
Wilson fg tour traction control ej fräst

Cleveland rtx 4 är fräst

Cobra King pur-s ej fräst
Tm z spin ej fräst

Vokey SM 6 fräst

Lycka till oavsettBild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Skriv svar