Vad händer med priserna på golfskor?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 08 jun 2021, 12:51
långryggen skrev: 08 jun 2021, 12:37
Niklas skrev: 08 jun 2021, 11:51

Ja, jag har aldrig haft problem förut med det så det är därför jag reagerade nu när jag började leta.

Kanske spelar mer, räknar inte så noggrant. Ja, jag tycker också de ska hålla längre, men sulorna blir helt stumma efter ett tag. Jag använder dem på rangen också. Det är kanske onödigt slitage på dem.

Men åker till Barkarby golf outlet och letar.
Mina adidas som var nya i sep 2020 var sönder i hälkappan i April, dom reklamerades utan krångel, men de sa att det kunde bero på att jag hade fel storlek, vilket jag tyckte var märkligt då de satt bra, enligt mig själv.

Att du dessutom får byta spikarna så ofta tyder ju också på att du kanske belastar skorna på fel sätt, dvs, du har skor som inte passar dina fötter?

Men Dormy som väl får anses vara en av de bäst sorterade golfaffärerna har bara i sort Nike följande: https://www.dormy.com/sv/kategorier/kla ... brand=Nike
Lycka till!
Ja, jag kommer alltid att ha fel storlek. Det kan vara en del av problemet. För mina fötter är helt enkelt en halv storlek skillnad på. Därför fungerar inte Nike-skor som inte har halvstorlekar. Samma problem med Ecco. För om skon måste vara lite för stor eller för liten på en foten får det inte vara mer än en halv storlek fel. 43,5 är det som fungerar och då har footjoy fungerat iaf. Kanske skulle skrivit detta i inledningen. Önskar jag kunde köpa Nike-skor för de är billigare och har massor av alternativ med och utan spikar. Har därför provat varje år för att konstatera att det inte går med deras 44 eller 43 :lol: . Det blir faktiskt aldrig riktigt bra när jag köper skor, så vill därför inte betala så mycket.
Vill bara påpeka att Nike aldrig haft/har storlek 43 eller 44. De har en US size som översätts till eur skostorlek. Footjoy har jag inte koll på men de verkar ha UK storlek översatt till US eller EUR.
Praktisk skillnad?
- Ja, jag tror det efter att ha pratat med en fj-säljare i helgen som påstod att den US storlek jag frågade efter benämndes som en storlek mindre i EUR än vad jag är van vid.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 08 jun 2021, 12:37
Niklas skrev: 08 jun 2021, 11:51
långryggen skrev: 08 jun 2021, 09:00 Håller faktiskt inte med, jag tycker att det är ganska enkelt att hitta skor under 2000 spänn.
Och lirar man med två par som man varvar så blir det 25-50 rundor/år, och håller inte skorna för det, då tror jag att du har något annat problem, för så snabbt bör golfskor INTE slitas till den graden att man behöver nya?
Ja, jag har aldrig haft problem förut med det så det är därför jag reagerade nu när jag började leta.

Kanske spelar mer, räknar inte så noggrant. Ja, jag tycker också de ska hålla längre, men sulorna blir helt stumma efter ett tag. Jag använder dem på rangen också. Det är kanske onödigt slitage på dem.

Men åker till Barkarby golf outlet och letar.
Mina adidas som var nya i sep 2020 var sönder i hälkappan i April, dom reklamerades utan krångel, men de sa att det kunde bero på att jag hade fel storlek, vilket jag tyckte var märkligt då de satt bra, enligt mig själv.

Att du dessutom får byta spikarna så ofta tyder ju också på att du kanske belastar skorna på fel sätt, dvs, du har skor som inte passar dina fötter?

Men Dormy som väl får anses vara en av de bäst sorterade golfaffärerna har bara i sort Nike följande: https://www.dormy.com/sv/kategorier/kla ... brand=Nike
Lycka till!
Ok, here goes nothing…
Jag hade en diskussion med en fj-säljare/fitter häromdan. Han sa rakt ut att vissa modeller passar vissa fötter. Nej, vi snackar inte wide, medium och narrow utan att vissa skor är smalare fram än bak och vice versa.

Ärligt talat, 100% rätt på det… men va fan hjälper det när man först och främst väljer skor med visuella aspekter!?

Just Adidas är lite kända för att bakkappan slits. De ska ha åtgärdat det (tills nyligen) men enl. säljaren handlar det mer om att skon sitter bra över vrist/framfot men glappar i hälen. Även fj har samma problem när folk väljer ”fel” sko. Tydligen har de olika design på skor och att en medium som passar bra i en modell inte passar alls i nästa.

Det stora och egentliga problemet handlar om att tillverkarna har identifierat problemet med fötternas storlek från vristen och framåt… och gjort en ensam lösning på det. Hälen är ”lika” på alla skor men ändå inte. Det finns liksom ingen standard alls utan man får bara testa sig fram.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 11 jun 2021, 21:04
Ok, here goes nothing…
Jag hade en diskussion med en fj-säljare/fitter häromdan. Han sa rakt ut att vissa modeller passar vissa fötter. Nej, vi snackar inte wide, medium och narrow utan att vissa skor är smalare fram än bak och vice versa.

Ärligt talat, 100% rätt på det… men va fan hjälper det när man först och främst väljer skor med visuella aspekter!?

Just Adidas är lite kända för att bakkappan slits. De ska ha åtgärdat det (tills nyligen) men enl. säljaren handlar det mer om att skon sitter bra över vrist/framfot men glappar i hälen. Även fj har samma problem när folk väljer ”fel” sko. Tydligen har de olika design på skor och att en medium som passar bra i en modell inte passar alls i nästa.

Det stora och egentliga problemet handlar om att tillverkarna har identifierat problemet med fötternas storlek från vristen och framåt… och gjort en ensam lösning på det. Hälen är ”lika” på alla skor men ändå inte. Det finns liksom ingen standard alls utan man får bara testa sig fram.

Egon
Sen är det ju otroligt svårt att identifiera det felet i butiken om man knyter på sig ett par skor som känns som att de sitter bra, man kan gå vaddå 20m på hårt platt underlag?
Låt det gå ett par rundor så är nog kanske utfallet ett annat.

Vidare har jag ett par adidas som var jättesköna och visst, lite nötta i kappan, men klart speldugliga (läs reservskor) efter säkert 4-5 år.

Nu plockade jag hursomhelst ut ett par
Bild
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Ser sköna ut, återkom gärna med lite feedback efter ett par rundor.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vill ni ha sköna pjuck på banan, med spikes och Boa, så rekommenderar jag Footjoy Hyperflex!

Har förnärvarande ett par Ecco utan spikes, FJ Pro SL Boa och väljer alltid Hyperflex :)
Ersnorb
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 aug 2016, 12:33

Med tanke på att man spenderar en oherrans massa timmar i golfskor per år, så undrar ju jag om det är någon som bytt ut sina innersulor på golfskorna? Och i så fall till vad? Och är det värt att hålla liv i "gamla" dojor med nya innersulor?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag letar vidare. Var på XXL. Säljaren där sa att golfskor säljs som aldrig förr. De hade att par Adidas med mjukspikar men allt var slut. Inte så konstigt att priserna stigit senaste året med alla som börjar spela. Fullt på banorna och dyrare. Får vara glad att det är enda sättet corona påverkat en antar jag.

Fick ett mail från FJ att nu hade de traditions åter i lager. Ser ut som en riktig golfsko för 1500 kronor. Får prova och se om den fungerar. Under Armour hade också något som såg lovande ut, men det gäller att hitta i butik också så man kan prova.

Om ni tittar på Tee Party på måndagar var Johan på en sko-fitting med FJ. Många intressanta poänger togs upp som Egon var inne på. Det är väl det jag ska göra så man vet vad man faktiskt ska ha sen istället för att köpa fel hela tiden. Vet att när jag hade fel storlek/passform på handsken slets de ut hela tiden, men nu när jag har rätt håller de hur läge som helst. Blir aldrig hål. Enda gången jag byter är när de är stela av svett eller blivit förstörda i regn.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Om du inte har problem med att beställa från utlandet så finns clubhousegol.co.uk. Där finns det riktigt billiga skor. Vad jag också hört från andra som beställt därifrån så betalar man ingen tullavgift. Utan priset som står är det enda du betalar.

https://www.clubhousegolf.co.uk/acatalo ... Shoes.html
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

svingit skrev: 24 jun 2021, 09:23 Om du inte har problem med att beställa från utlandet så finns clubhousegol.co.uk. Där finns det riktigt billiga skor. Vad jag också hört från andra som beställt därifrån så betalar man ingen tullavgift. Utan priset som står är det enda du betalar.

https://www.clubhousegolf.co.uk/acatalo ... Shoes.html
Kan bekräfta att det inte tillkommer någon tullavgift, beställde en putter därifrån tidigare i år och betalade endast priset som dom angav.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar