Trä 5a

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Hej hej!

Funderar på att byta ut min hybrid 4a(21gradig) till en trä 5a.

Nån av er som gjort det bytet? Om vilken bytte ni till?
Och hur långt slår ni den(ren nyfikenhet)

Har nämligen lite svårt för med hybriden. Går inte riktigt som jag vill.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
proctor
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 sep 2016, 20:03

Hej, jag tänker att FW5 och hybrid 4 kan få plats i bagen båda två. En FW5 bör gå mycket längre än din hybrid 4 då den har lägre loft (ca 18*), större klubbhuvud och längre skaft. Längder är såklart väldigt individuellt, men jag slår min FW5 (nedställd till 17*) ca 200-210 m och min hybrid 4 (22*) ca 180-190 m. Om du ska byta din hybrid kanske du ska kolla på en FW7 eller en annan modell av hybrid/utility-klubba. Alternativt ta en lektion så kanske nuvarande utrustning plötsligt funkar fint, har hänt mig :)


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

De klubborna går helt olika längder för min del.

Trä 5 ”17,5*” ligger mellan 195-210 beroende om de är ifrån peg eller fairway.

Hybrid 4 ”22*” ligger mellan 170-185.

Enligt shotscope efter 11 rundor är mitt snitt 196m med trä 5 och 174 med hybrid 4. Dock slår jag min Trä 5 mycket mer än hybriden. Spec ifrån Tee




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tittar man på loft så har en trä-7 likvärdigt loft.
Det är naturligtvis beroende på vilken modell men generellt har en t7 längre skaft 42” ish så rent praktiskt skulle man kunna byta mot et trä-9 eller tom. trä-11.

Problemet med att inte kunna slå en hybrid bra ligger inte i loftet utan mer i hela klubban. En trä-7/9/11 är inte lättare att slå men golf-fysiskt lättare att få höjd på slagen med. Thats it, egentligen.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Intressanta tankar ni skrivit. Slår min T3a ca 180-190 carry. Och det är jag väldigt stabil med. Men jag ska ta och testa en T5a

Vet ej varför jag inte får till hybriden….
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sohlberg skrev:Intressanta tankar ni skrivit. Slår min T3a ca 180-190 carry. Och det är jag väldigt stabil med. Men jag ska ta och testa en T5a

Vet ej varför jag inte får till hybriden….

Risken är väl att du kommer väldigt nära din Spoon med en trä 5? Eller rent av slår den längre.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Mikaelanstad skrev: 11 jun 2021, 18:58
Sohlberg skrev:Intressanta tankar ni skrivit. Slår min T3a ca 180-190 carry. Och det är jag väldigt stabil med. Men jag ska ta och testa en T5a

Vet ej varför jag inte får till hybriden….

Risken är väl att du kommer väldigt nära din Spoon med en trä 5? Eller rent av slår den längre.


Kan vara så. Får testa mig fram.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Häng med nu, jag kopplar ihop det längre ner.
”Slå upp på bollen” med driver gör att man ökar utgångsvinkeln och minskar spinnen.
Bollen ges därmed en flykt där den seglat upp högt och dimper ner med lite spinn kvar.

Träklubbor är lite tvärtemot.
Man slår ned på bollen (nej, man hugger inte) och då tr man bort lite utgångsvinkel och adderar spinn.

Vissa av oss svingar inte fortare med längre skaft för vi har inte tekniken. En trå-3 eller en trä-5 kan då vara det optimala i bollflykt så att vi faktiskt slår dessa längre än driver.

Så… det är tyvärr likadant med hybrider vs träklubbor fast lite tvärtom. Folk slår hybrider som rena missiler med låg utgångsvinkel och, tyvärr, så får de lite fel uppfattning om hybridens plats i bagen pga. det.
Det är helt ok att använda en hybrid som ett drivning iron (läs, järnetta) men det är totalfel att lägga över värderingen av ett sådant slag på en träklubba.
Syftet med en träklubba är att addera längd ihop med högre bollflykt för att ev. kunna stoppa bollen hyggligt fort efter landning.
För tillfället har jag en slicande kompis som pullar sin trä-3 lägre och längre än sin driver. Jag säger inget om att han slår ett piss-slag varje gång eftersom han faktiskt har bättre kontroll på denna pullfade.

Så att du inte får styr på din hybrid är inte konstigt. 95% slår inte en hybrid som den är tänkt att slås … men de finner nytta i den ändå.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 11 jun 2021, 20:38 Häng med nu, jag kopplar ihop det längre ner.
”Slå upp på bollen” med driver gör att man ökar utgångsvinkeln och minskar spinnen.
Bollen ges därmed en flykt där den seglat upp högt och dimper ner med lite spinn kvar.

Träklubbor är lite tvärtemot.
Man slår ned på bollen (nej, man hugger inte) och då tr man bort lite utgångsvinkel och adderar spinn.

Vissa av oss svingar inte fortare med längre skaft för vi har inte tekniken. En trå-3 eller en trä-5 kan då vara det optimala i bollflykt så att vi faktiskt slår dessa längre än driver.

Så… det är tyvärr likadant med hybrider vs träklubbor fast lite tvärtom. Folk slår hybrider som rena missiler med låg utgångsvinkel och, tyvärr, så får de lite fel uppfattning om hybridens plats i bagen pga. det.
Det är helt ok att använda en hybrid som ett drivning iron (läs, järnetta) men det är totalfel att lägga över värderingen av ett sådant slag på en träklubba.
Syftet med en träklubba är att addera längd ihop med högre bollflykt för att ev. kunna stoppa bollen hyggligt fort efter landning.
För tillfället har jag en slicande kompis som pullar sin trä-3 lägre och längre än sin driver. Jag säger inget om att han slår ett piss-slag varje gång eftersom han faktiskt har bättre kontroll på denna pullfade.

Så att du inte får styr på din hybrid är inte konstigt. 95% slår inte en hybrid som den är tänkt att slås … men de finner nytta i den ändå.

Egon
Här känner man igen sig. Jag kan landa en trä-femma på green från 190-200 meter och den stannar, men min hybrid-fyra får jag inte stopp på green från 175 meter. Senast igår in i vind tyckte jag slog ett bra slag med höjd (men inte lika högt som ett bra slag med trä-fem) och den landade på green för att rulla ut i tjockruffen bakom. Insett att med hybriden måste jag landa innan green så får man hoppas att det inte är någon bunker som vaktar eller som var fallet igår för mig vatten så hade inget val. Låter som jag ska prova en trä-sjua.
Hcp: ~12
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Idag var jag på Dormys och testade ut en ny FW5a.

Testade:
Ping 425 Max
Callaway epic Max
Taylormade sim2 Max
Titleist tsi2
Cobra radspeed
Mizuno stz
Srixon zx

Vissa klubbor så som ping och Taylormade försvann direkt. Pga dom gick för lågt och va mest spridning.

Och den som jag slog bäst med och även kändes bäst var Epic Max med Project X Hzrdus Smoke IM10 60gram regular.

Carry snitt 172.8
Spinn 4047

Så blir nog å slå till på den

Och min spoon callaway x-hot slog jag carry 199 i snitt och rullade ut ca 17-25 meter i trackman(får man ta med en nypa salt) medans trä 5an rullade ut max 10 meter pga infallsvinkel på ca 44 grader
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar