Ska jag ha de klubborna, de klubborna eller de klubborna??

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Som rubriken säger. Jag velar som tusan fram och tillbaka. Är på jakt efter nya järnklubbor då de jag har är 12 år gamla i år. Det ska sägas att jag inte har provslagit några klubbor än vilket jag självklart kommer att göra. Förstår även att det kanske är svårt att komma med input och hjälpa mig i mitt beslut.
De jag har kollat lite löst på är Cobra Forged tec och Tm 7mc. Kommer även att byta driver och spoon så småningom och vill att de ska vara av samma märke. (Löjligt jag vet:))
Anledningen till att jag kollat på cobra är dels att jag är en tekniknörd (connect) och gillar också att det är 5-pw och att femman är på låga 23 grader. Vill ej ha någon järnfyra för då får jag för många klubbor i bagen och är ej redo att göra mig av med gapr eller hybriden. Sen att de är 2000:- billigare än tm gör ju inget heller.
Har tm järn idag och har varit väldigt nöjd med dem.
Några tips och idéer på järn? HCP och utrustning idag ser ni nedan om det nu är till någon hjälp.
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svalle skrev: Fråga om klubbor.
.
Svaret på frågan är att du borde välja de klubbor som du slår bäst med. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag tycker att det är väldigt olika klubbor du väljer mellan. TM är ju klassisk design på och cobra är ju lite mer high tech. Alla klubbor kanske går mot forged tec men det kan också svänga och så är vi tillbaks på klassisk design (med lite wolfram här och var) om nåt år.

Jag är ledsen men jag skulle gått på motsvarande Cobra tec fast i ett annat märke. Mest för att Cobra trycker ut så mycket nytt att något borde visa sig vara en mindre lyckad design.

Ping I500 (eller vad de nya heter) eller kanske nån titleist ”tec” modell. Jag har fått en förkärlek till mizuno jpx. Den modellen har de knappt misslyckats med alls genom åren. HM PRO är vad du borde testa. Den har minimal offset och mycket tech i sig. Borde vara samma som Cobra. dvs. 5* loftskillnad i början och en j5 runt 23-24*.
Finessen med mizuno är att de är lite independent på touren. Du behöver alltså inte känna trycket att du behöver ha en driver i samma märke. ;)

Sen.. det viktiga är ju, som max skrev, att de passar dig.

Egon
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Har nog nu sållat ner till två modeller. Har alltid gillat Callaway men inte tyckt att de haft något intressant det senaste. Kollat på Dormy men inte hittat något som tilltalar mig.
Men så sökte jag runt lite på nätet och fastnade hårt för två modeller, apex PRO (21) och Apex TCB.
Är det någon som provat dem?
Pro är i mitt tycke snyggast, dock verkar TCB bättre men kanske också svårare?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svalle skrev: 07 jul 2021, 09:04 Har nog nu sållat ner till två modeller. Har alltid gillat Callaway men inte tyckt att de haft något intressant det senaste. Kollat på Dormy men inte hittat något som tilltalar mig.
Men så sökte jag runt lite på nätet och fastnade hårt för två modeller, apex PRO (21) och Apex TCB.
Är det någon som provat dem?
Pro är i mitt tycke snyggast, dock verkar TCB bättre men kanske också svårare?
Det enkla svaret är att du måste testa dem själv. Vet inte hur många gånger jag läst om fina klubbor för att sen provslå dem och tycka att de suger.
För mig handlar det om utseende och känsla men det spelar ingen roll hur snygg en klubba är om den känns skit att slå.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 07 jul 2021, 09:19
svalle skrev: 07 jul 2021, 09:04 Har nog nu sållat ner till två modeller. Har alltid gillat Callaway men inte tyckt att de haft något intressant det senaste. Kollat på Dormy men inte hittat något som tilltalar mig.
Men så sökte jag runt lite på nätet och fastnade hårt för två modeller, apex PRO (21) och Apex TCB.
Är det någon som provat dem?
Pro är i mitt tycke snyggast, dock verkar TCB bättre men kanske också svårare?
Det enkla svaret är att du måste testa dem själv. Vet inte hur många gånger jag läst om fina klubbor för att sen provslå dem och tycka att de suger.
För mig handlar det om utseende och känsla men det spelar ingen roll hur snygg en klubba är om den känns skit att slå.
En liten brasklapp där. Testa alltid utomhus.
Jag testade ett järnset på Dormy (för några år sedan) och det var smörträff hela tiden. De var så sköna och på rea så jag slog till direkt. Väl hemma var smöret kvar men jag fick ta i så in i h-e för att ens matcha en klubba mer än mitt gamla set. Det blev helt ohållbart då min miss är tokvänster när jag tar i max.
Självklart bytte jag skaft, vägde o mätte allt samt strongloftade … men det blev aldrig bättre.
Att slå en j9 110m och sen en j5 150… är waste of clubspace för mig.

Egon
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Åk och prova massa olika set för det är stor skillnad mellan olika set.
Jag var helt säker innan på att jag skulle ha Cobra med Connect men gillade inte att slå med dem.
Skall också sluka batteri på telefonen har jag hört.
Slutade med att jag köpte Taylormade M2 efter test av många olika set.

/ Mattias



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Skriv svar