Hur säkerställer jag äkthet vid andrahandsköp?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Ugge
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2021, 10:32

Hej!

Är rätt ny här på forumet och tänkte höra med er hur ni säkerställer äkthet på klubbor som köps i andra hand?

Jag hade tänkt att köpa en Scotty Cameron, select newport 2, LH, 34 via blocket. Har ni några tips?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Begär kvitto från inköpet.

En Newport är en kopierad Ping Anser och genom åren har man fått en noname ”ping anser” i varenda nybörjarset.

Enda skillnaden på en scotty är att huvudet frästs ut av en bit 304 rostfritt stål (gamla Anser var gjutna).
Det är en smal sak att göra detta och kopie-tillverkarna lyckas ibland otroligt bra. Så bra att det inte spelar någon roll för användaren alls. För en köpare (det man inte vet…) så spelar det heller ingen direkt roll.

Sen… är inte alla golfare närheten så intresserade som jag är. Det finns uppenbara fakes på blocket och i många bagar. Det är ingen idé att sabba en annan persons tro i såna fall. ;)

Egon
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Ugge skrev:Hej!

Är rätt ny här på forumet och tänkte höra med er hur ni säkerställer äkthet på klubbor som köps i andra hand?

Jag hade tänkt att köpa en Scotty Cameron, select newport 2, LH, 34 via blocket. Har ni några tips?
Du kan ju begära att säljaren skickar en massa bilder på den. Där ska ju även finnas lite serienr och andra nummer instansade och lite klisterlappar med nr och så.
Jag skickade såna bilder till titleist på min SC innan jag köpte den. Och de bekräftade inom 2 dagar att den var äkta.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Ugge
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2021, 10:32

Tack för svar!
Skriv svar