Smartklocka + golf?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Sandstream skrev:Kapar tråden lite och undrar om någon har Apple Watch och om det finns en Golf Gamebook-app till den och isf hur ni tycker att det fungerar?
Är mest ute efter att enkelt kunna lägga in resultatet efter varje hål.
Jag kör Apple Watch, men använder inte Gamebook i klockan, då jag inte gillar GPS-funktionen. Men att fylla i scoren är alldeles suveränt!
IMG_2905.JPG
IMG_2905.JPG (243.78 KiB) Visad 3224 gånger
IMG_2906.JPG
IMG_2906.JPG (218.17 KiB) Visad 3224 gånger
IMG_2907.JPG
IMG_2907.JPG (236.47 KiB) Visad 3224 gånger
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

jonathanfroberg skrev: 03 aug 2021, 10:25 Jag kör Apple Watch, men använder inte Gamebook i klockan, då jag inte gillar GPS-funktionen. Men att fylla i scoren är alldeles suveränt!
Nu hänger jag inte riktigt med. Du använder inte appen i klockan men kan ändå fylla i scoren för Gamebook? :?
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Sandstream skrev:
jonathanfroberg skrev: 03 aug 2021, 10:25 Jag kör Apple Watch, men använder inte Gamebook i klockan, då jag inte gillar GPS-funktionen. Men att fylla i scoren är alldeles suveränt!
Nu hänger jag inte riktigt med. Du använder inte appen i klockan men kan ändå fylla i scoren för Gamebook? :?
Haha sorry, jag som är otydlig. Nu slog jag på appen för att visa hur den såg ut. Men när jag är ute och spelar så använder jag Hole19 i klockan, som visar Bakkant/Mitten/Framkant, då jag inte har någon kikare (Gamebook visar bara mitten). Sen fyller jag i scoren i Gamebook i telefonen!

Om Gamebook skulle addera måtten bakkant och framkant i appen, skulle jag bara köra med den i klockan utan tvekan!

Svaret på din fråga: Jag tycker Gamebooks app i klockan är suverän för att fylla i scoren, men saknar bakkant och framkant i GPS:en.
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

jonathanfroberg skrev: 03 aug 2021, 14:02Haha sorry, jag som är otydlig. Nu slog jag på appen för att visa hur den såg ut. Men när jag är ute och spelar så använder jag Hole19 i klockan, som visar Bakkant/Mitten/Framkant, då jag inte har någon kikare (Gamebook visar bara mitten). Sen fyller jag i scoren i Gamebook i telefonen!

Om Gamebook skulle addera måtten bakkant och framkant i appen, skulle jag bara köra med den i klockan utan tvekan!

Svaret på din fråga: Jag tycker Gamebooks app i klockan är suverän för att fylla i scoren, men saknar bakkant och framkant i GPS:en.
Då är jag med! Tack! :)
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Tyvärr. Inget slår en kikare när man vill ha mått. Gamebook är grym att föra scoren i dock.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Albatross skrev:Tyvärr. Inget slår en kikare när man vill ha mått. Gamebook är grym att föra scoren i dock.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad får man mått till på en kikare som inte går med min klocka då? Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

MaxP skrev: 26 aug 2021, 14:09
Albatross skrev:Tyvärr. Inget slår en kikare när man vill ha mått. Gamebook är grym att föra scoren i dock.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad får man mått till på en kikare som inte går med min klocka då? Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I princip vad du vill, bara att peka och skjuta.
Lite svårare att få exakt mått om man skall behöva markera på en karta vad den skall mäta till och sen är laser mer exakt än än gps ;)
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MacAllan skrev: 26 aug 2021, 18:46 I princip vad du vill, bara att peka och skjuta.
Lite svårare att få exakt mått om man skall behöva markera på en karta vad den skall mäta till och sen är laser mer exakt än än gps ;)
Exakt avstånd till flaggan stämmer absolut att det går snabbt och bra. Så även till vissa specifika fasta föremål som du ser så kan det kanske gå fortare, men jag gissar på att det är jämnt skägg med de få trycken jag behöver på klockan. Saker jag värderar när jag spelar som jag inte kan få från en laser (åtminstone inte enkelt) är:

- Mått till framkant respektive bakkant på green.
- Mått till layups på fairway.
- Mått till framkant och bakkant på pliktområden och hinder.

Att lasern ger dig ett mer exakt mått än en GPS stämmer bra. Felmarginalen på GPS är 3-4 meter vill jag minnas,. Statistiskt sett för en golfspelare är den variationen försumbar när det kommer till resultat om vi möjligen inte pratar en spelare topp 200 i världen som ligger inom 100 meter för att slå en wedge. Längre ifrån än så innebär att du som spelare har en så stor variation att du som klubbgolfare inte kommer se någon skillnad i resultat (närhet till hål) om du vet att det är 120 meter exakt till flaggan eller 120 +/- 4 meter till flaggan.

Men! Vi ska inte glömma en viktig sak, det är mycket coolare att använda kikare än klocka! ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kikare är som redan nämnts överlägset klocka i många fall men klocka har sina fördelar när man vill ha mått till saker man inte ser, som ett vattenhinder etc.
En kombo är det ultimata.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

MaxP skrev: 27 aug 2021, 05:25
MacAllan skrev: 26 aug 2021, 18:46 I princip vad du vill, bara att peka och skjuta.
Lite svårare att få exakt mått om man skall behöva markera på en karta vad den skall mäta till och sen är laser mer exakt än än gps ;)
Exakt avstånd till flaggan stämmer absolut att det går snabbt och bra. Så även till vissa specifika fasta föremål som du ser så kan det kanske gå fortare, men jag gissar på att det är jämnt skägg med de få trycken jag behöver på klockan. Saker jag värderar när jag spelar som jag inte kan få från en laser (åtminstone inte enkelt) är:

- Mått till framkant respektive bakkant på green.
- Mått till layups på fairway.
- Mått till framkant och bakkant på pliktområden och hinder.

Att lasern ger dig ett mer exakt mått än en GPS stämmer bra. Felmarginalen på GPS är 3-4 meter vill jag minnas,. Statistiskt sett för en golfspelare är den variationen försumbar när det kommer till resultat om vi möjligen inte pratar en spelare topp 200 i världen som ligger inom 100 meter för att slå en wedge. Längre ifrån än så innebär att du som spelare har en så stor variation att du som klubbgolfare inte kommer se någon skillnad i resultat (närhet till hål) om du vet att det är 120 meter exakt till flaggan eller 120 +/- 4 meter till flaggan.

Men! Vi ska inte glömma en viktig sak, det är mycket coolare att använda kikare än klocka! ;)
Men nu var det ju inte fördelarna med gps du fråga om ;)
Men jag håller med dig om att gps har sina fördelar och tror det mycket är vilket man föredrar, men coolhetsfaktorn med en kikare vet jag inte vad det skulle vara eftersom nästan alla har ju en idag.

+/- 4 tycker jag är för mycket skillnad (iaf mentalt) även om man har variation i slaglängden med en klubba, beroende på andra omständigheter kan 4 meter vara skillnaden mellan en hårt slagen (ex 9) eller löst slagen (ex 8).

Vill man vara hundra så får man ha både kikare och gps vilket faktiskt börjar bli ganska vanligt bland många.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar