Kan moderna metalwoods loft/lie-justeras (böjas)?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Lars123
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 maj 2018, 15:56

Kan moderna metalwoods loft/lie-justeras (böjas)? Jag vet att Adjustable Hosel Drivers kan justeras 2-3 grader. Jag behöver lite mer än så. Är inte moderna metalwoods gjorda i väldigt hårda legeringar?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Lars123 skrev:Kan moderna metalwoods loft/lie-justeras (böjas)? Jag vet att Adjustable Hosel Drivers kan justeras 2-3 grader. Jag behöver lite mer än så. Är inte moderna metalwoods gjorda i väldigt hårda legeringar?
Nej man brukar generellt sett inte bocka metalwoods med fast hosel, inget större problem dock då de allra flesta säljs med med justerbar hosel numera.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

joakim.pekkari skrev: 15 jul 2021, 00:19
Lars123 skrev:Kan moderna metalwoods loft/lie-justeras (böjas)? Jag vet att Adjustable Hosel Drivers kan justeras 2-3 grader. Jag behöver lite mer än så. Är inte moderna metalwoods gjorda i väldigt hårda legeringar?
Nej man brukar generellt sett inte bocka metalwoods med fast hosel, inget större problem dock då de allra flesta säljs med med justerbar hosel numera.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Man brukar inte… men som vanligt så görs det av klubbmakare och i tour vans.
Problemet är att få fast huvudet i maskinen så att det inte skadas och så att man kan mäta före/efter. De jag sett har en form som omsluter hela huvudet men det är troligen enkom tour vans som bara har en á två modeller att jobba med.
Det finns loft/lie maskiner med olika clamps så leta upp en ”riktig” klubbmakare så fixar de det.

Sen… Jo, det är tyvärr ett problem eftersom man numera erbjuder mest bonded igen.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ett litet tillägg.

Förr hade man en ferrul (plastbiten mellan skaft och huvud) som var förskjuten dvs. inte centrerad mot hoseln (skaftinfästningen). Det gav några grader i lie eller loft om man ville det. Iofs. byggde det på att man borrade ut lite i hoseln så att skaftet kunde monteras off center.
På Bore through blev det smått omöjligt om man inte ville chansa med mindre instick i huvudet.

Det intressanta i hela frågeställningen är egentligen att tillverkare inte håller mer än +- 2-3grader i tolerans på varesig loft eller lie. Generellt då … vilket kan ses om man ser en ”tour issue” på bild där de alltid mäter upp och skriver alla värden på en lite sticker.

OT.
Jag har en 10.5* driver som jag inte får att funka förrän jag skruvar ner den till 8.5*. Jag har inte möjlighet att mäta loft på mw’s men jag är säker på att den mäter minst 11-12 grader i normal setup.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev: OT.
Jag har en 10.5* driver som jag inte får att funka förrän jag skruvar ner den till 8.5*. Jag har inte möjlighet att mäta loft på mw’s men jag är säker på att den mäter minst 11-12 grader i normal setup.

Egon
(Sorry för trådkapningen här…)

Hur menar du att den inte funkar? Vad blir konsekvensen?

Jag har labbat en del med loft både på min förra Cobra F8 med R-skaft och nuvarande Radspeed med X-stiff. Den senare är betydligt mer konsekvent för mig, och jag slår absolut längst (tot) med minimalt loft, något längre carry med någon grad till (9,5°).. MEN, en ”sämre” swing med för flack AoA blir riktigt kass med för lite loft medan ytterligare någon grad hjälper till rätt mkt då.

För mig går bra järn vs bra driver (aldrig båda 🤦‍♂️) i en pendel. Jag borde ta en stund på rangen och reda ut hur stabil drivern är för dagen och skruva lite loft för att justera för dagsform egentligen. Inte riktigt kommit mig för att göra det dock.

Det negativa jag upplever med för mkt loft utöver lite hög bollbana och tappad längd är en överdriven draw (det är ju inte “bara” loft man justerar).



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 25 jul 2021, 09:55
Egon skrev: OT.
Jag har en 10.5* driver som jag inte får att funka förrän jag skruvar ner den till 8.5*. Jag har inte möjlighet att mäta loft på mw’s men jag är säker på att den mäter minst 11-12 grader i normal setup.

Egon
(Sorry för trådkapningen här…)

Hur menar du att den inte funkar? Vad blir konsekvensen?

Jag har labbat en del med loft både på min förra Cobra F8 med R-skaft och nuvarande Radspeed med X-stiff. Den senare är betydligt mer konsekvent för mig, och jag slår absolut längst (tot) med minimalt loft, något längre carry med någon grad till (9,5°).. MEN, en ”sämre” swing med för flack AoA blir riktigt kass med för lite loft medan ytterligare någon grad hjälper till rätt mkt då.

För mig går bra järn vs bra driver (aldrig båda 🤦‍♂️) i en pendel. Jag borde ta en stund på rangen och reda ut hur stabil drivern är för dagen och skruva lite loft för att justera för dagsform egentligen. Inte riktigt kommit mig för att göra det dock.

Det negativa jag upplever med för mkt loft utöver lite hög bollbana och tappad längd är en överdriven draw (det är ju inte “bara” loft man justerar).



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det funkar inte för mig.. är troligen en bättre beskrivning. Jag bör inte kunna få det resultatet med 8.5 graders loft men om jag inte ”skruvar ned den” till det så går den för högt och jag tappar längd.

Grejen är att huvud av samma modell funkar olika ber. på vilket loft de har. Det har så stor betydelse för vilken spinn du får och där ligger väl min poäng. Ang. tillverkning så är intern viktning och sånt ganska lätt att få till likvärdigt. Däremot diffar det alltid några gram och någon grad mellan huvud som har samma beteckning.

Så… det huvud jag har är av typen medium/hög spinn på. Om jag däremot moddar till ett lågspinnande huvud så måste jag upp i 11-12 graders loft för att få rätt bollflykt.

Så… För mig hade det blivit bättre om jag hade kollat loftet och/eller testat samma modell med ett annat gradtal på.

Egon
Skriv svar