Uppsättning i bagen?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Hej!

Har Senaste året sänkt mig från 29 i hcp till strax under 19.
Vill utveckla mitt spel och få en bag där klubborna används och fyller sin funktion och inte bara är med i bagen.

Har idag en Taylormade SIM Max D driver 10,5 samt Taylormade SIM Max D FW3 Har även en Taylormade M2 hybrid 3 19 grader som jag har lite svårt att slå bra. Slår nog lite flackt och svårt att slå den som ett järn. Slår oftast driver eller järn idag från tee. Min FW3 används sällan och oftast bara på tee idag då den upplevs lite för svår på fairway. 50% att man träffar bra.

Så vill få till en uppsättning där klubborna används mera.
En tanke är bagen ska innehålla en driver samt FW5 eller FW 7 och ev en hybrid 5:a

Mina funderingar är om en FW5 eller FW7 kommer mera till användning som komplement på tee och framförallt på fairway. Hur pass mycket enklare är det att komma slå en FW5 eller FW7 på fairway mot spoon?

Tankar och idéer?

Mvh Mattias


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Senast redigerad av mattias3983 den 31 jul 2021, 08:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

mattias3983 skrev: 31 jul 2021, 08:33 Hej!

Har Senaste året sänkt mig från 29 i hcp till strax under 19.
Vill utveckla mitt spel och få en bag där klubborna används och fyller sin funktion och inte bara är med i bagen.

Har idag en Taylormade SIM Max D driver 10,5 samt Taylormade SIM Max D FW3 Har även en Taylormade M2 hybrid 3 19 grader som jag har lite svårt att slå bra. Slår nog lite flackt och svårt att slå den som ett järn. Slår oftast driver eller järn idag från tee. Min FW3 används sällan och oftast bara på tee idag då den upplevs lite för svår på fairway. 50% att man träffar bra.

Så vill få till en uppsättning där klubborna används mera.
En tanke är bagen ska innehålla en driver samt FW5 eller FW 7 och ev en hybrid 5:a

Mina funderingar är om en FW5 eller FW7 kommer mera till användning som komplement på tee och framförallt på fairway. Hur pass mycket enklare är det att komma slå en FW5 eller FW7 på fairway mot spoon?

Tankar och idéer?

Mvh Mattias


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Både fw5 och 7 är ju enklare än en fw3 på fairway, mycket beror på loften eftersom du kommer få mer underskruv på bollen vilket hjälper till att hålla dom rakare.
Många ersätter sina hybrider med fw7 och 9 just för att dom kan vara lite enklare att slå.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

16 grader idag på FW3. 19 på FW5 och 22 på FW7 i samma serie.
Var förbi Dormys idag och slog TM FW5, FW7 samt TM hybrid 4 (22 g) samt 5 (25 g). Träffade förvånande bättre med hybriderna. Fick mera höjd samt högre vinkel vid landning med mindre rull som följd. Hybriden rullade Max 10 meter medans FW ca +20. Borde alltså vara större chans att få fast en hybrid på greenen. Upplevde att jag gärna duffade lite på Fairwaywood. Slog också Cobra King tec hydbrid nr 4 med ställbart loft och justerbara vikter. Galet skön känsla och respons från den och enkel att träffa bra med. Tar dock emot att peta ner en Cobraklubba i bagen när allt annat är Taylormade. Så nu är planen blir att ska jag träna mera med min hybrid 3:a och se om jag kan få ordning så jag träffar bra med den. Ev köpa en hybrid 5 som komplettering till den.



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

mattias3983 skrev: 31 jul 2021, 08:33 Hej!

Har Senaste året sänkt mig från 29 i hcp till strax under 19.
Vill utveckla mitt spel och få en bag där klubborna används och fyller sin funktion och inte bara är med i bagen.

Har idag en Taylormade SIM Max D driver 10,5 samt Taylormade SIM Max D FW3 Har även en Taylormade M2 hybrid 3 19 grader som jag har lite svårt att slå bra. Slår nog lite flackt och svårt att slå den som ett järn. Slår oftast driver eller järn idag från tee. Min FW3 används sällan och oftast bara på tee idag då den upplevs lite för svår på fairway. 50% att man träffar bra.

Så vill få till en uppsättning där klubborna används mera.
En tanke är bagen ska innehålla en driver samt FW5 eller FW 7 och ev en hybrid 5:a

Mina funderingar är om en FW5 eller FW7 kommer mera till användning som komplement på tee och framförallt på fairway. Hur pass mycket enklare är det att komma slå en FW5 eller FW7 på fairway mot spoon?

Tankar och idéer?

Mvh Mattias


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
FW3, hur ofta använder du den från tee, och då varför, precision?
Om man använder den ytterst sporadiskt, plocka bort den.
Å andra sidan, om du använder FW5 och ev FW7, då kanske du kan tulla på längre järnklubbor och behålla fyra MW?
Men det är lite svårt att svara på om man inte vet vad dina styrkor/svagheter är och vilka längder du har i slagen. Dvs, var saknar du längder?
Slår man "alltid" sin driver och har svårt med FW3 från just fw, ta bort den om den inte ger dig någonting.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är så stor skillnad på olika metalwoods och hybrider att man inte kan säga si eller så om de är bra eller dåliga.

Ex.
Jag hade en fw3 sonartec 1.5 i många år som jag smekte iväg från fw. Den var så låg i facet att jag inte vågade pegga den på tee. Designen gjorde att den gick högt och därav passade en 3:a perfekt för mig. En 7:a i samma modell hade troligtvis ersatt min pw. ;)

En kompis har gamla TM hybrider som nästan är en fw i kroppen men med lite offset och loft som en fw7. De funkar otroligt bra iom lite kortare skaftlängd.

Som du beskriver det skulle jag först förorda en UT med lagom loft som ersättare för hybriden/järn från tee.

Vill du så kan du testa andra fw-woods för att hitta en modell som passar. Just att du inte använder din 3:a från tee säger mig att du inte är bekväm med den OCH INTE att du behöver skrota idén med en fw-wood.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag har plockat ur min MW3:a för jag kan inte slå med den för skaftet är för långt men kan slå min MW5:a riktigt bra och tycker den är lätt att använda från tee och fairway. Har aldrig känt att jag saknar en MW3:a längdmässigt utan då vill jag helst slå kortare ändå för att gå kort om bunkrar och lägga upp sig i doglegs.
Hcp: ~12
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49


Hej!

Tack för input.

Man vill ju få till den perfekta bagen där klubborna används mera. När jag använder FW3 är det för att få ett rakare och kortare utslag. För att t.ex inte få diken/ vatten i spel. Slår driver oftast ca 210-220 meter men ibland upp mot 240 meter. Min FW3 slår jag 190-210. Så den sätter hinder i spel den med. Men slås sällan på fairway då det blir svårare att komma åt bollen.

Slår en peggad järn 5:a ca 165-170 meter men lite svårare att få bra träff på fairway. En tanke var/ är att byta ut FW3 mot en FW5 eller FW7 som skulle ge max ca 180 meter och inte sätta hinder i spel och ev plocka bort järnfemma för att peta in en hybrid 5a.

Men i nästa stund är tanken att träna och jobba in de klubborna som finns i bagen istället

Vad förordar du Egon? (En UT?)


Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Jag bytte ut min hybrid 4 mot en FW5. Slåg hybriden alldeles för ojämt.

Blev en Callaway Epic Max. Och slår det carry 175-180(i trackman)

Mitt tips blir åk till tex Dormy och se hur långt du slår din j5 och FW3. Du kanske måste få in 1 till 2 klubbor där!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

mattias3983 skrev: 31 jul 2021, 08:33 Hej!

Har Senaste året sänkt mig från 29 i hcp till strax under 19.
Vill utveckla mitt spel och få en bag där klubborna används och fyller sin funktion och inte bara är med i bagen.

Har idag en Taylormade SIM Max D driver 10,5 samt Taylormade SIM Max D FW3 Har även en Taylormade M2 hybrid 3 19 grader som jag har lite svårt att slå bra. Slår nog lite flackt och svårt att slå den som ett järn. Slår oftast driver eller järn idag från tee. Min FW3 används sällan och oftast bara på tee idag då den upplevs lite för svår på fairway. 50% att man träffar bra.

Så vill få till en uppsättning där klubborna används mera.
En tanke är bagen ska innehålla en driver samt FW5 eller FW 7 och ev en hybrid 5:a

Mina funderingar är om en FW5 eller FW7 kommer mera till användning som komplement på tee och framförallt på fairway. Hur pass mycket enklare är det att komma slå en FW5 eller FW7 på fairway mot spoon?

Tankar och idéer?

Mvh Mattias


Sent from my iPad using Svensktgolfforum


Hur går det för dig? Kommit fram till nått?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Jo då :-)
19 graders hybriden är såld.
Min Taylormade SIM MAX D FW3 står i förrådet.
Beställde på nätet efter testning på Dormy en SIM MAX D FW7 och en SIM MAX resque 25 grader.
Dessa används både på tee och ute på banan och jag slår bra med dem.





Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Skriv svar