Nya Titleist T-serien

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Ngn som har testat Stickorna ännu?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

FreF skrev: 16 aug 2021, 09:17 Ngn som har testat Stickorna ännu?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
För min del blir det troligen i slutet av denna månaden, läst en hel del vad folket på andra sidan pölen säger och där är dom överlag mycket positiva, framförallt är det T100S och T200 dom verkar testa.
Vår pro tror att nya T100S kan bli en storsäljare eftersom det inte bara är loftet som skiljer mot vanliga T100 utan även lite i konstruktionen som som skall göra dom mer "lättspelade".
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MGus
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 aug 2021, 20:08

Jag provade T200 i förra veckan.
Efter ett antal olika skaft så hittade jag ett som funkade rätt ok.
Jag slog hyfsat bra siffror med dem men jag fick ingen riktig sån där känsla av att dessa måste jag ha.
Något som jag inte riktigt kom överens med var att klubbhuvudet kändes tungt på ett sätt som jag inte riktigt kan beskriva, men jag fick kämpa för att slå bra med dem.
Jag slog Apex 21 veckan innan och dem slog jag bra omg. så efter några skaftbyten så gick de som en dröm för mig. Hade det inte varit för att jag hade bokat in Titleist eventet så hade de redan varit beställda, men nu till veckan lägger jag en order på ett kombokit av dem istället.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

MGus skrev: 22 aug 2021, 20:25 Jag provade T200 i förra veckan.
Efter ett antal olika skaft så hittade jag ett som funkade rätt ok.
Jag slog hyfsat bra siffror med dem men jag fick ingen riktig sån där känsla av att dessa måste jag ha.
Något som jag inte riktigt kom överens med var att klubbhuvudet kändes tungt på ett sätt som jag inte riktigt kan beskriva, men jag fick kämpa för att slå bra med dem.
Jag slog Apex 21 veckan innan och dem slog jag bra omg. så efter några skaftbyten så gick de som en dröm för mig. Hade det inte varit för att jag hade bokat in Titleist eventet så hade de redan varit beställda, men nu till veckan lägger jag en order på ett kombokit av dem istället.
Vilka skaft testa du med T200 och vilket var det som funka för dig?
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Är det någon som fått hem sina T100?
Jag tänkte boka tid att göra ett set nu på hösten så jag har dem till när nästa säsong börjar.

Jag går dock i tankarna om jag ska köra T100S eller normalt loft. Någon som resonerat likadant?
Får se lite hur gapsen blir mellan min 50-graders och pitchen. Jag vill inte ha 110-ish med 50 och sedan 125 med P.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 01 nov 2021, 06:28 Är det någon som fått hem sina T100?
Jag tänkte boka tid att göra ett set nu på hösten så jag har dem till när nästa säsong börjar.

Jag går dock i tankarna om jag ska köra T100S eller normalt loft. Någon som resonerat likadant?
Får se lite hur gapsen blir mellan min 50-graders och pitchen. Jag vill inte ha 110-ish med 50 och sedan 125 med P.
Du tänker rätt men utrycker dig som om enda skillnaden är loft.
Det är det inte och om jag förstått tester och Titleist rätt så är utgångsvinkeln närmast identisk, pw vs pw. Därmed handlar det bara om vilken bollflykt, spinn och till sist längd DU får ut.

Rent krasst råder jag dig att känna efter vad som känns bäst och sen göra den fitting/justeringsdel som ALLTID har gjorts. Dvs. bocka om loft så att du får den flykt och längd du vill ha.
Jag tror att många optimala set borde landa på T100/T100s/T200 med individanpassade loft.

Egon
T200
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2021, 09:02

Egon skrev: 02 aug 2021, 21:38 men 43* på en pw är lite för magstarkt när klubban sägs vara ämnad för den bättre spelaren. Det är där T200 landar och även T100s.

Det spelar väl ingen roll om 43° är en J9 eller PW?
Det enda som betyder något är hur långt klubban går, bollen vet inte vad det står på sulan.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

T200 skrev: 01 nov 2021, 19:03
Egon skrev: 02 aug 2021, 21:38 men 43* på en pw är lite för magstarkt när klubban sägs vara ämnad för den bättre spelaren. Det är där T200 landar och även T100s.

Det spelar väl ingen roll om 43° är en J9 eller PW?
Det enda som betyder något är hur långt klubban går, bollen vet inte vad det står på sulan.
Fast nu tar du bara en del och tillskriver den allt. En pw är ett dåligt ex. eftersom den inte är och byggs som ett järn (läs, den är bara 0,25” kortare än j9 och steget mellan järn är vanligtvis 0.5”).

Nu blir det lite långt… men stå ut!
Ett set ”progresserar” alltså 0.5” och 7g/siffra.
En j8 väger alltså mindre och får längre havstång än en j9. Skaft i den vanligaste konfigurationen väger lika i råvikt j1-j9 (constant weight).

Järnklubbor svingas olika fort:
Bild

Om klubbor i olika tappning har samma loft men olika siffra och ”går” lika högt/långt, så har man praktiskt sett tillfört något i den kortare.
Mao. den går lika långt med lägre svinghastighet.

Ergo… man gör det otroligt enkelt för sig genom att bara titta på en parameter av tre. I verkligheten finns det ytterligare några till som påverkar men i lite mindre skala. Flex eller böjprofil är en sådan. På järn med samma skaftmodell skiljer det väldigt lite mellan olika flexsteg avs. längd.

Edit/
Jag ”tycker” att det är för lågt.
Jag förklarar att det tekniskt inte behöver vara det.
Olika ämnen eller infallsvinklar. Tycke o smak har väldigt lite med en fakta-diskussion att göra.
Häng mig inte för att jag är en människa med känslor. ;)

Egon
T200
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2021, 09:02

Jag gör min golf lite enklare än så, siffrorna får inte bollen närmre hål.

För varje avstånd vet jag någotsånär exakt vilken klubba jag skall välja, det spelar ingen roll vad klubban benämns. I mitt nuvarande T200 järnset är ett 150m-slag med sommarvarm luft en J7. Nu på vintern ca. 5 meter kortare. I mitt gamla mer traditionellt loftade järnset hade samma avstånd varit en J6. Det är allt jag personligen behöver veta för att spela golf, all annan information förbryllar och skapar oreda.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

T200 skrev: 01 nov 2021, 21:12 Jag gör min golf lite enklare än så, siffrorna får inte bollen närmre hål.

För varje avstånd vet jag någotsånär exakt vilken klubba jag skall välja, det spelar ingen roll vad klubban benämns. I mitt nuvarande T200 järnset är ett 150m-slag med sommarvarm luft en J7. Nu på vintern ca. 5 meter kortare. I mitt gamla mer traditionellt loftade järnset hade samma avstånd varit en J6. Det är allt jag personligen behöver veta för att spela golf, all annan information förbryllar och skapar oreda.
Jo, så kan det ju vara… och så får det vara om man vill det. ;)

Egon
Skriv svar