Nya Titleist T-serien

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 06 aug 2021, 08:11 Jag tänkte att jag var målgruppen för T200, med hcp lite under 12. Så är det om man sorterar på Dormys hcp-kategorier. Jag slår min PW på 45° 115 meter idag och min 50° 100 meter (snitt på båda, inte bästa slagen, 5 meter längre när jag faktiskt gymmat). Jag vill inte slå längre med en PW, så verkar som T200 faller bort? Känner mig för dålig/inkonsekvent för T100 tror jag. Ska jag prova ändå eller titta på andra tillverkare? Jag är helt ointressad av mer längd på järnen, men vill inte bli för väldigt straffad för icke-centrerad träff.
Jag har provat ut spelare till T100 eller liknadne modeller som haft över 30 i HCP och spelare till modeller som T300 som haft under 10 i HCP. Det finns så många aspekter som påverkar att ett sånt verktyg som Dormy har bara blir extremt generellt.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 05 aug 2021, 20:19
Egon skrev: 05 aug 2021, 19:47
Nej, nej, nej!
Så länge du bara ändrar loft och låter andra ”spelbara” parametrar vara så…
Äh, det är inte riktigt lönt att diskutera om man inte kan tänka fritt från myter och gamla ”sanningar”. Kan du det?
Jag gör ett försök. ;)

Fysik:
En klubba har en skaftlängd samt huvudvikt/siffra. Därmed har du en faktor som brukar översättas till ett moi-värde dvs. hur trög den är att svinga.
Rakt översatt: Du behöver en given min. svinghastighet för att få iväg bollen bra och den ihop med skaftets längd/huvudets vikt styr över behovet av förmåga för att lyckas.
Dvs. En j9 är lättare att slå än en j7 … vilket de flesta kan relatera till.

Ta bort x huvudvikt, förläng .x ” och du har en annan ”siffra/klubba” med sitt behov av förmåga.
Ergo.. ju längre järn/lättare järn desto mer måste spelaren addera i egen fart/teknik.

För att klargöra: En j9 med en j8’s skaftlängd/huvudvikt är en j8 oavsett vad det står under.
Dvs. Bryson som har j6 skaftlängd/huvudvikt på alla sina järn o wedgar spelar en massa j6:or med olika loft.

Titleist håller ”normal” skaftlängd/huvudvikt.

Hur du/man sen matchar loftet till design och spelare är en bollflykts-fråga.
Ergo. likvärdig bollflykt, samma moi och klubban är lika ”lättspelad”.

Egon
Nu måste jag ta chansen att rätt dig Egon ;)
MOI (även om det korrekt översatt betyder tröghetsmoment) har inte att göra med hur trög klubban är att svinga.
För en golfklubba betyder MOI hur pass resistent den är för att vrida sig vid träffen, ju högre MOI ju mindre vrider den sig och blir därmed mer förlåtande.
Det var kanske detta du menade men uttryckte dig annorlunda? ;)

I övrigt köper jag det du skriver :)
Ett bra försök men du är felunderrättad. ;)

Sök på Moi matchning och du kommer se att moi bara är ett fysiskt begrepp som kan härröra till olika saker.

Varje färdigbyggd klubba har ett moi-värde och man kan testa fram vad som passar en person och sen använder man det värdet till att bygga resterande klubbor.

Äh, jag hjälper dig på rätt köl.
The MOI of any object is a measurement of its resistance to being put in motion around a defined axis of rotation. Golf clubs are swung in motion about the axis of either the spine or the unhinging of the wrist-cock angle when the club is released to hit the ball.
https://wishongolf.com/clubmakers-old/ ... bs-by-moi/


Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 05 aug 2021, 23:20
Skall försöka förklara på ett enklare sätt (det jag tror) Egon menade.
Tänk så här, du vill att klubbhuvudet skall ha samma position vid träff oavsett vilken klubba det är, om klubborna då har olika längd så måste lie vinkel justeras individuellt på varje klubba, annars kommer vissa ha mer hälkontakt och andra mer tå kontakt.
Sen eftersom svingvikten är ett förhållande mellan klubbans längd och huvudets vikt så ändras denna om man endast förlänger eller kortar skaftet.
Hur förhållandet är på järnklubbor vet jag inte, men om du tar en driver så ändras svingvikten med 2 - 3 enheter om du kortar skaftet 0,5 tum, dvs den går från ex D3 till D1/D0.
Det är samma på järn dvs. ca 2g/svingviktspunkt.
Nu har jag ju redan postat en länk om moi matchning så det behöver vi kanske inte ta upp.

Progressionen på ett svingviktat set är 0.5” skaftlängd och 7g huvudvikt (j9-j1). Pw har 0.25” och 7g den med så svingvikten brukar bli 1-2 swp högre. Lite överkurs men eftersom det bara tillverkas järnskaft till j9 så sitter det ett sådant i en pw. Det butt-trimmas och har du tip-stiff skaft så märks det inte mycket men är det tip-soft så blir det rätt mycket mjukare i pw när man räknar med den ökade vikten.

Ett moi matchat set progresserar enl. 3/8” skaftlängd och 8g huvudvikt. Det ger en progressiv svingvikt som sträcker sig mellan 3-4 swp (pw-j3).

Själv har jag 36” pw och 38” j5 och det bara för att det passar mig. Jag har även softare flex ju längre klubban blir. Amt och awt skaft ger liknande effekt utan att modda fullt ut med vikter. I det stora hela blir det ett helt annat järnset med t.ex Amt eller project x i. Jag är tämligen säker på att inte ens alla på Dormy har fullt grepp över det.

Egon



Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Egon skrev: 07 aug 2021, 08:54
MacAllan skrev: 05 aug 2021, 20:19
Egon skrev: 05 aug 2021, 19:47
Nej, nej, nej!
Så länge du bara ändrar loft och låter andra ”spelbara” parametrar vara så…
Äh, det är inte riktigt lönt att diskutera om man inte kan tänka fritt från myter och gamla ”sanningar”. Kan du det?
Jag gör ett försök. ;)

Fysik:
En klubba har en skaftlängd samt huvudvikt/siffra. Därmed har du en faktor som brukar översättas till ett moi-värde dvs. hur trög den är att svinga.
Rakt översatt: Du behöver en given min. svinghastighet för att få iväg bollen bra och den ihop med skaftets längd/huvudets vikt styr över behovet av förmåga för att lyckas.
Dvs. En j9 är lättare att slå än en j7 … vilket de flesta kan relatera till.

Ta bort x huvudvikt, förläng .x ” och du har en annan ”siffra/klubba” med sitt behov av förmåga.
Ergo.. ju längre järn/lättare järn desto mer måste spelaren addera i egen fart/teknik.

För att klargöra: En j9 med en j8’s skaftlängd/huvudvikt är en j8 oavsett vad det står under.
Dvs. Bryson som har j6 skaftlängd/huvudvikt på alla sina järn o wedgar spelar en massa j6:or med olika loft.

Titleist håller ”normal” skaftlängd/huvudvikt.

Hur du/man sen matchar loftet till design och spelare är en bollflykts-fråga.
Ergo. likvärdig bollflykt, samma moi och klubban är lika ”lättspelad”.

Egon
Nu måste jag ta chansen att rätt dig Egon ;)
MOI (även om det korrekt översatt betyder tröghetsmoment) har inte att göra med hur trög klubban är att svinga.
För en golfklubba betyder MOI hur pass resistent den är för att vrida sig vid träffen, ju högre MOI ju mindre vrider den sig och blir därmed mer förlåtande.
Det var kanske detta du menade men uttryckte dig annorlunda? ;)

I övrigt köper jag det du skriver :)
Ett bra försök men du är felunderrättad. ;)

Sök på Moi matchning och du kommer se att moi bara är ett fysiskt begrepp som kan härröra till olika saker.

Varje färdigbyggd klubba har ett moi-värde och man kan testa fram vad som passar en person och sen använder man det värdet till att bygga resterande klubbor.

Äh, jag hjälper dig på rätt köl.
The MOI of any object is a measurement of its resistance to being put in motion around a defined axis of rotation. Golf clubs are swung in motion about the axis of either the spine or the unhinging of the wrist-cock angle when the club is released to hit the ball.
https://wishongolf.com/clubmakers-old/ ... bs-by-moi/


Egon
Jo men det är inte riktigt samma MOI som när man pratar om en klubbas MOI gällande förlåtande egenskaper.
När tillverkarna pratar om MOI värde på sina klubbor gör dom det för att beskriva klubbans förlåtande egenskaper och då har det med klubbans vridegenskaper.
The acronym MOI means ‘Moment of Inertia’ and in a golfing context this is a measurement of a club’s resistance to twisting.
https://www.golfmonthly.com/features/th ... olf-187478

MOI matching är inget som tillverkarna pratar om till kund.
Söker man på "MOI golf" så ser man vad som avses för klubbans MOI värde.

Gissar att båda beskrivningarna är rätt, men används för olika saker.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Niklas skrev:Jag tänkte att jag var målgruppen för T200, med hcp lite under 12. Så är det om man sorterar på Dormys hcp-kategorier. Jag slår min PW på 45° 115 meter idag och min 50° 100 meter (snitt på båda, inte bästa slagen, 5 meter längre när jag faktiskt gymmat). Jag vill inte slå längre med en PW, så verkar som T200 faller bort? Känner mig för dålig/inkonsekvent för T100 tror jag. Ska jag prova ändå eller titta på andra tillverkare? Jag är helt ointressad av mer längd på järnen, men vill inte bli för väldigt straffad för icke-centrerad träff.

Du kan spela både 100/200 är min gissning.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 07 aug 2021, 18:38
Jo men det är inte riktigt samma MOI som när man pratar om en klubbas MOI gällande förlåtande egenskaper.
När tillverkarna pratar om MOI värde på sina klubbor gör dom det för att beskriva klubbans förlåtande egenskaper och då har det med klubbans vridegenskaper.
The acronym MOI means ‘Moment of Inertia’ and in a golfing context this is a measurement of a club’s resistance to twisting.
Jo, det är exakt samma sak.
Det du citerar ovan är en omskrivning av det fysiska begreppet för att du/vi ska förstå dess innebörd på ett klubbhuvud.
Det är naturligtvis i rent reklamsyfte eftersom moi alltid har funnits och nu vill man belysa och påstå att det gör stor skillnad.
The MOI of any object is a measurement of its resistance to being put in motion around a defined axis of rotation.
På ett klubbhuvud är Center of gravity ”axis” och när du svingar en klubba är din ”Center of gravity” axis.

Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Egon skrev: 08 aug 2021, 17:21
MacAllan skrev: 07 aug 2021, 18:38
Jo men det är inte riktigt samma MOI som när man pratar om en klubbas MOI gällande förlåtande egenskaper.
När tillverkarna pratar om MOI värde på sina klubbor gör dom det för att beskriva klubbans förlåtande egenskaper och då har det med klubbans vridegenskaper.
The acronym MOI means ‘Moment of Inertia’ and in a golfing context this is a measurement of a club’s resistance to twisting.
Jo, det är exakt samma sak.
Det du citerar ovan är en omskrivning av det fysiska begreppet för att du/vi ska förstå dess innebörd på ett klubbhuvud.
Det är naturligtvis i rent reklamsyfte eftersom moi alltid har funnits och nu vill man belysa och påstå att det gör stor skillnad.
The MOI of any object is a measurement of its resistance to being put in motion around a defined axis of rotation.
På ett klubbhuvud är Center of gravity ”axis” och när du svingar en klubba är din ”Center of gravity” axis.

Egon
Nej det är inte samma sak.

What is MOI matching?
MOI Matching is simply a replacement for swingweight matching in the fitting process. Clubmakers will fit golfers for every one of the other key fitting specifications based on the same fitting procedures that they have developed and with which they are experienced.


What is the moi on the golf club?
moment of inertia
MOI is an acronym that stands for “moment of inertia.” This measurement (grams per centimeter squared) shows how much resistance a clubhead has to twisting. The higher the MOI reading, the more resistance it has and the more forgiving the club will play.


Här säger till och med Tom Wishon själv att det inte är samma sak.
https://www.youtube.com/watch?v=MJM59fJJs6E

Här är en från USGA där dom beskriver bl.a. en klubbas MOI, den som tillverkarna pratar om.
https://www.youtube.com/watch?v=99Hawrr__iA

Båda sakerna rör klubban, men på olika sätt.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 01 aug 2021, 09:38 Ska på ett mediaevent på tisdag och testa skönheterna.
Utprovning börjar tisdagen den 9 augusti runt om i Sverige.
Är det måndag 9/8 eller tisdag 10/8? :?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 08 aug 2021, 22:19
Nej det är inte samma sak.

What is MOI matching?
MOI Matching is simply a replacement for swingweight matching in the fitting process. Clubmakers will fit golfers for every one of the other key fitting specifications based on the same fitting procedures that they have developed and with which they are experienced.


What is the moi on the golf club?
moment of inertia
MOI is an acronym that stands for “moment of inertia.” This measurement (grams per centimeter squared) shows how much resistance a clubhead has to twisting. The higher the MOI reading, the more resistance it has and the more forgiving the club will play.


Här säger till och med Tom Wishon själv att det inte är samma sak.
https://www.youtube.com/watch?v=MJM59fJJs6E

Här är en från USGA där dom beskriver bl.a. en klubbas MOI, den som tillverkarna pratar om.
https://www.youtube.com/watch?v=99Hawrr__iA

Båda sakerna rör klubban, men på olika sätt.
Men herregud, lugna ner dig.
Ser du inte att jag bara säger att moi är ett fysiskt begrepp?
I fysikens värld räknas moi för hela klubban och enbart huvudet ut på samma sätt. Dvs. Ett värde på tröghet vid vridning runt en axel.

Jag fattar inte varför du går bananas här..
Du ville rätta mig, fick info om att en klubba (läs hela j-a klubban) också kan ha ett moi-värde och sen blir du helt bindgalen.

Slutsats:
Jag vet vad moi är.
Du vet också vad moi är nu när jag gett dig informationen.

Vill du att jag ska säga att du har rätt?
..så gör jag det.
Ingen mening o tjafsa

Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Egon skrev: 09 aug 2021, 19:17

Du vet också vad moi är nu när jag gett dig informationen.


Egon
Haha, jo säkert..
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar