Nya Titleist T-serien

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 02 aug 2021, 21:38
MacAllan skrev: 01 aug 2021, 00:05 Någon som är sugen på de nya järnen från Titleist?
Har själv blivit sugen på att testa nya T200 även fast jag köpte nya klubbor i början på året.
https://www.svenskgolf.se/artiklar/utru ... -titleist/

Bild
Jag tyckte T100 (2020) var rätt fula och gick åt fel håll. Ap2 var en stor hit och det gläder mig att T100 (2021/22) gått tillbaka lite åt det hållet designmässigt.

Det vi ska vara medvetna om är att dessa modeller är ett segment som liknar det mizuno släppt fram i ljuset med sina jpx.
Det är alltså inte de där ”klubborna” vi wannabes suktat efter tidigare år när Titleist var det häftigaste man kunde stoppa i bagen. De här klubborna är helt och hållet anpassade för marknaden och då det är fullt spelbart även för proffs så lär nog någon iaf. ha dem i de långa järnen.

Jag har, naturligtvis, koll på varför loft förändras och mekanismen bakom .. men 43* på en pw är lite för magstarkt när klubban sägs vara ämnad för den bättre spelaren. Det är där T200 landar och även T100s.

Nja, jag är inte övertygad men combo är ett j-a plus och jag hoppas att ni som tänker köpa går all-in och kör T100-T100s och möjligen nån T200 i de längsta.
12000:- för 6 klubbor är på tok för dyrt.

Egon
Håller med om både 43° PW och priset. Jag vill inte ha en PW på lägre än 45° för då behöver jag två stycken GW (Nej, jag kan inte anpassa mina slag som ett proffs). Men det ingår ju faktiskt en till klubba i setet som heter W, ibland AW, i T200 som är på 48°. Då blir det sen naturligt med en GW på 52°. Jag vet inte varför vårt största golfvaruhus inte inkluderar den klubban (W) som standard. Nu säljer de knappt hela järnset när de plockar bort både 4 och W. Blir för dyrt för folk kanske? Det är lite som matförpackningarna som krymper hela tiden. Illa dold inflation.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Egon skrev: 04 aug 2021, 15:46 Det jag menade (vilket ibland är svårt att få fram i en svart-vit värld) är att förr fanns det mb och CB som gick att kombinera. Efter det kom det 1-2 hackar-set.

Numera finns fortfarande mb och CB men sen har man anpassat ”hackar-linen” till att funka från värsta proffset till 54 handicapparen. Dvs. Lite som mizuno gjort med jpx.

Det som är svårt och lite missvisande för den okunnige golfaren är att T-serien har ett så vitt spann. Jag säger inget om att person x ska spela en viss modell utan bara att det kanske är lite onödigt med mb o CB och sen 3 (4) modeller till.
Just det att de gör 4 modeller i en serie säger mig att det är oerhört tillrättalagt och anpassat för att täcka in marknaden.
Priset spelar ju in även det. Ca. 2000:-/klubba är måhända ett marknadspris men inte f-n ska en 36-54hcp lägga så mycket på sin utrustning.

Egon
Jo men så är det väl, dom sk. hackar klubborna har blivit bättre och även proffsen har set fördelarna med att få lite hjälp samtidigt som dom behåller kontrollen.
Personligen tror jag det kommer gå åt det hållet att klubbor som mb och cb är dom som kommer fasas ut, lite av det ser man ju iom dom modellerna inte "utvecklas" utan stannar kvar som dom legat ett tag, men sen finns det alltid dom som föredrar "klassiska" klubbor som mb och cb.

Visst är 2000 kr klubban mycket pengar men att relatera vilken kostnad man skall spendera till hcp tycker jag är fel, själv tycker jag det beror mer på hur mycket man spelar och vart du vill komma med din golf.
Spelar man mycket och är på väg ner i hcp kan 2000/klubba vara en investering, spelar man mindre finns det ju andra klubbor som kostar mindre, om jag inte är fel på det så är även T300 billigare.
Men du har rätt i att klubbor har blivit dyrare och dyrare överlag och så länge folk köper dom kommer det troligen inte bli billigare.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 05:03 T200 var ett steg ifrån en playing iron och mer mot en förlåtande klubba, kommer passa perfekt för 5-25 HCP tänker jag.
Riktigt så har inte jag tolkat det, klubbhuvudet har ju blivit mindre (samma storlek som T100) och loften har ju anpassats för att kunna kombinera T100(s) och T200 i ett set, min tolkning har varit att det är en mer förlåtande players iron.
Som jag förstått en del som testat T200 skall den även vara lättare att forma slagen med än den gamla T200.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Niklas skrev: 05 aug 2021, 07:07
Egon skrev: 02 aug 2021, 21:38
MacAllan skrev: 01 aug 2021, 00:05 Någon som är sugen på de nya järnen från Titleist?
Har själv blivit sugen på att testa nya T200 även fast jag köpte nya klubbor i början på året.
https://www.svenskgolf.se/artiklar/utru ... -titleist/

Bild
Jag tyckte T100 (2020) var rätt fula och gick åt fel håll. Ap2 var en stor hit och det gläder mig att T100 (2021/22) gått tillbaka lite åt det hållet designmässigt.

Det vi ska vara medvetna om är att dessa modeller är ett segment som liknar det mizuno släppt fram i ljuset med sina jpx.
Det är alltså inte de där ”klubborna” vi wannabes suktat efter tidigare år när Titleist var det häftigaste man kunde stoppa i bagen. De här klubborna är helt och hållet anpassade för marknaden och då det är fullt spelbart även för proffs så lär nog någon iaf. ha dem i de långa järnen.

Jag har, naturligtvis, koll på varför loft förändras och mekanismen bakom .. men 43* på en pw är lite för magstarkt när klubban sägs vara ämnad för den bättre spelaren. Det är där T200 landar och även T100s.

Nja, jag är inte övertygad men combo är ett j-a plus och jag hoppas att ni som tänker köpa går all-in och kör T100-T100s och möjligen nån T200 i de längsta.
12000:- för 6 klubbor är på tok för dyrt.

Egon
Håller med om både 43° PW och priset. Jag vill inte ha en PW på lägre än 45° för då behöver jag två stycken GW (Nej, jag kan inte anpassa mina slag som ett proffs). Men det ingår ju faktiskt en till klubba i setet som heter W, ibland AW, i T200 som är på 48°. Då blir det sen naturligt med en GW på 52°. Jag vet inte varför vårt största golfvaruhus inte inkluderar den klubban (W) som standard. Nu säljer de knappt hela järnset när de plockar bort både 4 och W. Blir för dyrt för folk kanske? Det är lite som matförpackningarna som krymper hela tiden. Illa dold inflation.
Tror faktiskt det är efterfrågan som gör att klubbor som j4 och AW inte är med i seten som standard på denna typen av klubbor, fler och fler går åt det hållet och ersätter j4 (och uppåt) med hybrider och/eller fw7/9 samt köper lösa wedgar efter PW.
Tittar du på mer klassiska modeller med klassiska loft säljs dom oftare med j4, dock sällan AW.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MacAllan skrev: 05 aug 2021, 08:09
Niklas skrev: 05 aug 2021, 07:07
Egon skrev: 02 aug 2021, 21:38

Jag tyckte T100 (2020) var rätt fula och gick åt fel håll. Ap2 var en stor hit och det gläder mig att T100 (2021/22) gått tillbaka lite åt det hållet designmässigt.

Det vi ska vara medvetna om är att dessa modeller är ett segment som liknar det mizuno släppt fram i ljuset med sina jpx.
Det är alltså inte de där ”klubborna” vi wannabes suktat efter tidigare år när Titleist var det häftigaste man kunde stoppa i bagen. De här klubborna är helt och hållet anpassade för marknaden och då det är fullt spelbart även för proffs så lär nog någon iaf. ha dem i de långa järnen.

Jag har, naturligtvis, koll på varför loft förändras och mekanismen bakom .. men 43* på en pw är lite för magstarkt när klubban sägs vara ämnad för den bättre spelaren. Det är där T200 landar och även T100s.

Nja, jag är inte övertygad men combo är ett j-a plus och jag hoppas att ni som tänker köpa går all-in och kör T100-T100s och möjligen nån T200 i de längsta.
12000:- för 6 klubbor är på tok för dyrt.

Egon
Håller med om både 43° PW och priset. Jag vill inte ha en PW på lägre än 45° för då behöver jag två stycken GW (Nej, jag kan inte anpassa mina slag som ett proffs). Men det ingår ju faktiskt en till klubba i setet som heter W, ibland AW, i T200 som är på 48°. Då blir det sen naturligt med en GW på 52°. Jag vet inte varför vårt största golfvaruhus inte inkluderar den klubban (W) som standard. Nu säljer de knappt hela järnset när de plockar bort både 4 och W. Blir för dyrt för folk kanske? Det är lite som matförpackningarna som krymper hela tiden. Illa dold inflation.
Det jag menar är att de egentligen säljer i4-i9 nu på strongloftade klubbor även om det står i5-P. Så jag tycker det är självklart att AW sen ska vara med. Nej, en järntrea är det nog få som saknar. Hursomhelst, det saknas en klubba som standard. Man får jag faktiskt med en klubba mer som standard på de traditionellt loftade. Men jag kanske gör något tankefel här?
Tror faktiskt det är efterfrågan som gör att klubbor som j4 och AW inte är med i seten som standard på denna typen av klubbor, fler och fler går åt det hållet och ersätter j4 (och uppåt) med hybrider och/eller fw7/9 samt köper lösa wedgar efter PW.
Tittar du på mer klassiska modeller med klassiska loft säljs dom oftare med j4, dock sällan AW.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Niklas skrev: 05 aug 2021, 07:07 Det jag menar är att de egentligen säljer i4-i9 nu på strongloftade klubbor även om det står i5-P. Så jag tycker det är självklart att AW sen ska vara med. Nej, en järntrea är det nog få som saknar. Hursomhelst, det saknas en klubba som standard. Man får jag faktiskt med en klubba mer som standard på de traditionellt loftade. Men jag kanske gör något tankefel här?
Tittar man på loften och jämför med klassiska klubbor så tänker du helt rätt, samtidigt blir det fel för att en modern strongloftad j5 är lättare att slå än en klassisk j4 även om loften är samma, den moderna tekniken hjälper dig till viss del.

Sen är det ju en anpassningsfråga, själv har jag redan anpassat mina övriga klubbor till strongloftade järn eftersom jag haft det så pass många år.
Uppåt har jag min hybrid 4 som bara är 2 grader starkare än j5, neråt är det lite sämre eftersom min första wedge är 50 grader, men det brukar lösa sig eftersom jag är van vid att slå PW lite nedgreppad och lugnare.
Så den du kallar AW har jag redan som lös wedge vilket jag tycker funkar bra, men jag förstår helt klart vad du menar eftersom många vill ha den i samma specifikation som övriga järn.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MacAllan skrev:
JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 05:03 T200 var ett steg ifrån en playing iron och mer mot en förlåtande klubba, kommer passa perfekt för 5-25 HCP tänker jag.
Riktigt så har inte jag tolkat det, klubbhuvudet har ju blivit mindre (samma storlek som T100) och loften har ju anpassats för att kunna kombinera T100(s) och T200 i ett set, min tolkning har varit att det är en mer förlåtande players iron.
Som jag förstått en del som testat T200 skall den även vara lättare att forma slagen med än den gamla T200.

Jag slog den igår och den är ett steg ifrån en smidd och mer mot muskel-klubba. Men den går att forma slagen mer än tidigare tex ap3 som jag hade. Ljudet och känslan i den är mer som en förlåtande klubba än en smidd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 14:29
MacAllan skrev:
JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 05:03 T200 var ett steg ifrån en playing iron och mer mot en förlåtande klubba, kommer passa perfekt för 5-25 HCP tänker jag.
Riktigt så har inte jag tolkat det, klubbhuvudet har ju blivit mindre (samma storlek som T100) och loften har ju anpassats för att kunna kombinera T100(s) och T200 i ett set, min tolkning har varit att det är en mer förlåtande players iron.
Som jag förstått en del som testat T200 skall den även vara lättare att forma slagen med än den gamla T200.

Jag slog den igår och den är ett steg ifrån en smidd och mer mot muskel-klubba. Men den går att forma slagen mer än tidigare tex ap3 som jag hade. Ljudet och känslan i den är mer som en förlåtande klubba än en smidd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag har ju iofs aldrig uppfattat T200 som en smidd klubba, inte heller AP3 som jag också hade tidigare.
Kommer bli intressant att testa den och se hur man själv kommer uppfatta den.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 14:29
MacAllan skrev:
JohanAdministratör skrev: 05 aug 2021, 05:03 T200 var ett steg ifrån en playing iron och mer mot en förlåtande klubba, kommer passa perfekt för 5-25 HCP tänker jag.
Riktigt så har inte jag tolkat det, klubbhuvudet har ju blivit mindre (samma storlek som T100) och loften har ju anpassats för att kunna kombinera T100(s) och T200 i ett set, min tolkning har varit att det är en mer förlåtande players iron.
Som jag förstått en del som testat T200 skall den även vara lättare att forma slagen med än den gamla T200.

Jag slog den igår och den är ett steg ifrån en smidd och mer mot muskel-klubba. Men den går att forma slagen mer än tidigare tex ap3 som jag hade. Ljudet och känslan i den är mer som en förlåtande klubba än en smidd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Oavsett intentionerna från Titleist så känns det som att de gått ifrån sitt namn lite (Title…ist) och anpassat sig till den efterfrågan som finns och, i egentlig mening, där pengarna finns.
Callaway hade ju epitetet ”pensionärs-klubbor” förr och har sen tidigt 00-tal parallellt jobbat med att tvätta bort stämpeln samtidigt som konsumenterna insett att det inte är så tokigt med lite bredare sula sålänge offset lyser med sin frånvaro.

Att T200 har 43 på en pw är inget problem för de som slår en 46 pw 90-100m. Det är ändå där en sådan pw/korta järn har sin kund. Att de längre järnen sen blir mer lättslagna (läs, går högt och långt) är nog inget en låghcp ska vara ledsen över.

Det ni glömmer lite är att även T300 och T400 finns med i deras line-up. Om nu T200 gränsar till att funka bra för höga bogeyspelare… vad ska man då med T300 och T400 till?

Nej, jag behåller min uppfattning om att titleist tittar lite för mycket på ”användarvänlighet” och drar det till obscena nivåer. T400 kostar nästan 2200:-/klubba och har 38 grader på pw.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 05 aug 2021, 12:07
Niklas skrev: 05 aug 2021, 07:07 Det jag menar är att de egentligen säljer i4-i9 nu på strongloftade klubbor även om det står i5-P. Så jag tycker det är självklart att AW sen ska vara med. Nej, en järntrea är det nog få som saknar. Hursomhelst, det saknas en klubba som standard. Man får jag faktiskt med en klubba mer som standard på de traditionellt loftade. Men jag kanske gör något tankefel här?
Tittar man på loften och jämför med klassiska klubbor så tänker du helt rätt, samtidigt blir det fel för att en modern strongloftad j5 är lättare att slå än en klassisk j4 även om loften är samma, den moderna tekniken hjälper dig till viss del.

Sen är det ju en anpassningsfråga, själv har jag redan anpassat mina övriga klubbor till strongloftade järn eftersom jag haft det så pass många år.
Uppåt har jag min hybrid 4 som bara är 2 grader starkare än j5, neråt är det lite sämre eftersom min första wedge är 50 grader, men det brukar lösa sig eftersom jag är van vid att slå PW lite nedgreppad och lugnare.
Så den du kallar AW har jag redan som lös wedge vilket jag tycker funkar bra, men jag förstår helt klart vad du menar eftersom många vill ha den i samma specifikation som övriga järn.
Loftet handlar bara om att få en klubba att matcha den launch man ”byggt in”. Tillverkaren har ett spann på svinghastighet i åtanke och naturligtvis en hcp.kat. Man vinner alltså längd på att slippa spinn och därför konstrueras klubbor såhär.
Självklart låter det fel i öronen hos de som inte kan vad det är som får en boll att ”flyga”. Myten att man behöver mycket spinn är sen länge krossad.

Titleist håller även den skaftlängd som kan anses vara någorlunda standard på moderna klubbor. dvs. 38” - j5. Med det sagt så blir en j9 exakt lika ”lättspelad” som en annan j9 trots att den går betydligt längre. Win win för alla som inte har tour-konsekvent längd på sina slag. För det är alltså där man tappar sin precision vilket är så lite som någon ynka % och, naturligtvis, inget som en hacker någonsin kommer att märka av.

Egon
Skriv svar