Nya Titleist T-serien

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag kommer nog stoppa in en T200 J2 eller J3 i setet.
Så 58/54/50 Vokey - P - J4 T100 och sedan en utslagsklubba T200 J3/J2
limerose
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 okt 2021, 21:30

Helloj, jag har spelat T300 nu två säsonger och sänkt mig från 54 till 20 i hcp. Har lugnat ner svingen och träffar rätt oftare, när jag faktiskt lärde mig att man knappt behöver slå hårt för att bollen ska flyga med mina T300. Slår väl runt 115-120 med pw, 150 med j7 och 170 med j5

Kanske flummig fråga; men hur mycket svårare är det att slå tex T200? Förstår om ni proffs kanske inte tycker att jag _behöver_ byta men nya och snyggare prylar är ju kul ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

limerose skrev: 02 nov 2021, 22:59 Helloj, jag har spelat T300 nu två säsonger och sänkt mig från 54 till 20 i hcp. Har lugnat ner svingen och träffar rätt oftare, när jag faktiskt lärde mig att man knappt behöver slå hårt för att bollen ska flyga med mina T300. Slår väl runt 115-120 med pw, 150 med j7 och 170 med j5

Kanske flummig fråga; men hur mycket svårare är det att slå tex T200? Förstår om ni proffs kanske inte tycker att jag _behöver_ byta men nya och snyggare prylar är ju kul ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är inte ”svårare” att slå med en bladklubba, om det nu var det du undrar över.
Resultatet med T300 vs T200 kommer nog att skilja avs höjd. Frågan är när du tappar spelbarhet mha. en modell och ev. vinner något med en annan.
Man skulle kunna dra fram svinghastighet som en faktor men egentligen är det bara vilken output du får.

Jag vill dementera reklamen som påstår att en klubba är ”lättspelad” och att det t.ex inte spelar någon roll om man träffar bra eller ej.
Lättspelad översätts enklast till ”hjälp att få en högre bollbana” och “förlåtande” syftar till att spridning på bladet inte ger samma energiförlust ut i bollen.
Hårdrar man det så finns det mikroskopiska skillnader som isf. skulle bevisa att vissa klubbor är mer ”förlåtande” men i praktiken slår man ihop allt inkl. en bredare sulas hjälp och viktfördelningen …. och sen säger man att en miss går längre. Procentuellt sett pratar vi max ett ental och några decimaler. Det man vinner i längd och rakhet förlorar man i längdkontroll.

Ergo… Det finns inga hinder för någon spelare att spela vilken modell de vill. Den enda faktorn som man måste anpassa/testa är bollflykten. Att slaglängden sen minskar med en mb och ökar med SGI är ren fysik. Så länge bollbanan är ok så spelar det mindre roll hur långt slaget blir.

Egon
Skriv svar