Scotty vs Ping

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

MacAllan skrev:
robin.palmkvist skrev: 13 aug 2021, 11:48
MacAllan skrev:
Detta håller jag med om utan problem.
Detta däremot kan diskuteras.
Du blir inte bättre puttare bara för att du får en SC i handen och snygga, ja det beror ju helt på vilken modell vi pratar om.
Jag föll själv för hajpen något år sedan och köpte en SC, men den är redan utbytt pga att jag puttar betydligt bättre med en annan putter, mao så var SC inte värd pengarna för mig.
Jag gick från en Cleveland VP2 som jag verkligen gillade till en SC Notchback och sedan det bytet har jag börjat putta otroligt mycket bättre.. gått från ett snitt på 36 puttar per runda till 30st. Och det tror jag beror enbart på puttern av en enkel anledning, jag TRODDE att jag skulle bli bättre med en SC än min VP2. Så det var rent psykiskt, och det tror jag är en väldigt stor del i puttningen. Fick mer självförtroende så fort jag började putta med min SC, och jäkligt snygg är den med i helsvart :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Absolut, visst blir vissa kanske bättre puttare, det jag menade var att man inte med automatik blir bättre puttare med en SC om den inte passar.
Men om puttern passar ens puttning då är det en annan sak, men det gäller och andra sidan vilket putter man än tar.
Exakt. Det är mycket som ska passa för att göra en bättre. Men ibland hat man tur :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
JWGolf
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jul 2021, 12:17
Ort: Stockholm

Niklas skrev: 13 aug 2021, 12:51
robin.palmkvist skrev: 13 aug 2021, 11:48
MacAllan skrev:
Detta håller jag med om utan problem.



Detta däremot kan diskuteras.
Du blir inte bättre puttare bara för att du får en SC i handen och snygga, ja det beror ju helt på vilken modell vi pratar om.
Jag föll själv för hajpen något år sedan och köpte en SC, men den är redan utbytt pga att jag puttar betydligt bättre med en annan putter, mao så var SC inte värd pengarna för mig.
Jag gick från en Cleveland VP2 som jag verkligen gillade till en SC Notchback och sedan det bytet har jag börjat putta otroligt mycket bättre.. gått från ett snitt på 36 puttar per runda till 30st. Och det tror jag beror enbart på puttern av en enkel anledning, jag TRODDE att jag skulle bli bättre med en SC än min VP2. Så det var rent psykiskt, och det tror jag är en väldigt stor del i puttningen. Fick mer självförtroende så fort jag började putta med min SC, och jäkligt snygg är den med i helsvart :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Underskatta aldrig placebo-effekten! ;)

Förresten är 3000 kronor för Ping Anser 2 putter knappast att snåla med puttern som en referens.
Haha nej det har du helt rätt i, den är också dyr som tusan :) Men eftersom priset ändå var en faktor i valet tycker jag att man lika gärna kan lägga en tusenlapp till på en SC om det är den man vill ha och inte låta priset avgöra!
Besök gärna min Golfkanal på YouTube https://www.youtube.com/channel/UCuZs_E ... UtAsKWI41w
Användarens profilbild
JWGolf
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jul 2021, 12:17
Ort: Stockholm

MacAllan skrev: 13 aug 2021, 11:42
JWGolf skrev: 12 aug 2021, 20:31 Puttern är överlägset den klubban i bagen du slår flest slag med samt kommer vara en högt bidragande faktor till lägre scorer, om det är en klubba jag inte hade snålat på hade det varit puttern.

Detta håller jag med om utan problem.
JWGolf skrev: 12 aug 2021, 20:31 En Scotty är värd pengarna alla dagar i veckan, inte bara skön att spela med, de är ursnygga att kolla på också Bild

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app
Detta däremot kan diskuteras.
Du blir inte bättre puttare bara för att du får en SC i handen och snygga, ja det beror ju helt på vilken modell vi pratar om.
Jag föll själv för hajpen något år sedan och köpte en SC, men den är redan utbytt pga att jag puttar betydligt bättre med en annan putter, mao så var SC inte värd pengarna för mig.
Självklart är utseendet kring vad som är snyggt och inte alltid en individuell bedömningsfråga. Jag menar bara att om man verkligen vill ha en SC tycker jag ska man köpa en SC och inte låta priset avgöra ditt köp på en så viktigt klubba i bagen. Självklart är det såklart viktigt att man har pengarna också men om vi utgår från att man har det menar jag bara att jag inte tycker man ska snåla på just puttern :)
Besök gärna min Golfkanal på YouTube https://www.youtube.com/channel/UCuZs_E ... UtAsKWI41w
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

JWGolf skrev: 15 aug 2021, 02:26 Självklart är utseendet kring vad som är snyggt och inte alltid en individuell bedömningsfråga. Jag menar bara att om man verkligen vill ha en SC tycker jag ska man köpa en SC och inte låta priset avgöra ditt köp på en så viktigt klubba i bagen. Självklart är det såklart viktigt att man har pengarna också men om vi utgår från att man har det menar jag bara att jag inte tycker man ska snåla på just puttern :)
Jo men så är det, men många tror att en SC är den där magiska klubban som nästan sänker alla puttar av sig själv bara man håller i den ;)

Själv resonerar jag lika dant om alla klubbor, tror jag den kan hjälpa mig och att jag kan ha den ett par år så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad den kostar, spelar så pass mycket att rondpriset blir ganska lågt iaf.
Tyvärr leder det även till en del "felköp" som parkeras i förrådet när smekmånaden är över, ett ex är Ping klubborna jag köpte i våras, lutar mycket att dom kommer ersätta av Titleist nya T-serie redan i höst.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MacAllan skrev: 15 aug 2021, 18:09
JWGolf skrev: 15 aug 2021, 02:26 Självklart är utseendet kring vad som är snyggt och inte alltid en individuell bedömningsfråga. Jag menar bara att om man verkligen vill ha en SC tycker jag ska man köpa en SC och inte låta priset avgöra ditt köp på en så viktigt klubba i bagen. Självklart är det såklart viktigt att man har pengarna också men om vi utgår från att man har det menar jag bara att jag inte tycker man ska snåla på just puttern :)
Jo men så är det, men många tror att en SC är den där magiska klubban som nästan sänker alla puttar av sig själv bara man håller i den ;)

Själv resonerar jag lika dant om alla klubbor, tror jag den kan hjälpa mig och att jag kan ha den ett par år så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad den kostar, spelar så pass mycket att rondpriset blir ganska lågt iaf.
Tyvärr leder det även till en del "felköp" som parkeras i förrådet när smekmånaden är över, ett ex är Ping klubborna jag köpte i våras, lutar mycket att dom kommer ersätta av Titleist nya T-serie redan i höst.
+1 på den.

Har en Laguna i förrådet som funkat ypperligt i 3-4 år. Inte äkta utan en klon för 400:-.
Jag köpte sen en riktig putter som är gjord efter alla konstens regler (304L, precisionsfräst/toehang och värmebehandlad etc.) för i princip lika mycket som en SC. Den är 15 år och still going strong. One of a kind… lite nördigt, men ändå.

Egon
Användarens profilbild
Nedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 aug 2021, 21:08

Alltid svårt,
Men som några redan påpekat så är Ping originalet i den kostymen.

Med det sagt så tycker jag alltid man skall satsa på det som man vill ha i de fall man har den möjligheten. Eftersom man annars alltid kommer ”sukta” efter de man egentligen ville. Men för din plånboks skull så brukar jag härda ut ett par dagar/vecka/månad beroende på prislapp för att det inte bara skall vara ett ”villhöver” behov.

Scotty är fina, på ett sett mer personlighet än Ping. Kanske även lite mer Creed på banan…. Men personligen så brukar jag inte bry mig om sådant utan gå på vad som känns mest mig… ;)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Spelat med Ping b60 i 10 år nu. Unnade mig precis ett nytt grepp. 3puttar sällan med den. Provade en taylor made spider en gång. 3puttade typ alla hål.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MyGolfSpy gjorde väl en test för ett par år sedan mellan Scotty-original och Scotty-kopior. Testarna visste inte vilka som var vilka och kopiorna presterade bättre :o
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Känns som om man missar lite i jämförelsen.
Ping Anser (originalet) är en gjuten sak som är helt slät på träffytan. Under åren har ping naturligtvis gjort massvis av modeller mer fräst träffyta, insert och allt möjligt i olika material.

Det är bara tå/häl designen och således utseendet som är likvärdigt. I övr. finns det isf. ”Ping Anser” hos de flesta tillverkare som t.ex Odyssey, TM, Bettinardi och Yes.

Lite förmätet att kalla SC (främst Newport) för en kopia. Är alla olika cyklar med 2 hjul, sadel och ett styre… en kopia på originalet?

Egon
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Ping, Scotty Cameron, Oddyssey, Mizuno, TaylorMade, Bettinardi, etc. har alla ’Anser’-modeller i sitt sortiment.
Välj den som känns bäst och strunta i vad det står för märke på den. Köper man något av de stora märkena så får man bra grejor.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar