Boll istället för Pro V1

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 18 mar 2022, 14:45 Ok, Rick Shiels hade en recension igår om Wilson Triad bollen som ska hjälpa en break 80. Men det måste vara de skummaste marknadsföringstexten jag sett.

Trippelbalanserad konstruktion? En boll är väl typ rund? Tar bort tunga punkter i bollen?

Högt MOI-tal? Va? Hur? Är detta inte något förlåtande putters har. Hur är det på en boll?

Är det den mest kreativa bollmarknadsföringen på mycket länge eller ligger det något vettigt alls bakom detta?
Utan att försvara några ordval i en reklam….

Moment Of Inertia är ett mått på hur lätt/svårt ett objekt vrider sig runt sin axel.
På t.ex en putter är Center Of Gravity ”axeln” och då mäter man hur lätt den vrider sig när man träffar utanför CoG.

I teorin borde huvud som vrider sig lättare absorbera mer energi och således ge lägre bollhastighet. Ergo… högre moi ger inte rakare slag utan mindre energiförlust till bollen.

On Topic.
Jag gissar att wilson anser sig ha en boll som får mindre ”sidospinn” vilket inte är en korrekt benämning utan en mer förklarande sådan. Bollar som slås iväg med rotation roterar runt sin egen ”axel” och är den vänster/högervriden så är det bollens spinaxel som är tiltad och inget annat.

Så… OM Wilson anser sig ha skapat en boll som tiltar mindre än andra så skulle man kunna säga att den har högre restriktion mot att ”vrida sig” ergo.. högre ”MOI”.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Någon som testat nya Wilson bollen Triad?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 18 mar 2022, 18:07
Niklas skrev: 18 mar 2022, 14:45 Ok, Rick Shiels hade en recension igår om Wilson Triad bollen som ska hjälpa en break 80. Men det måste vara de skummaste marknadsföringstexten jag sett.

Trippelbalanserad konstruktion? En boll är väl typ rund? Tar bort tunga punkter i bollen?

Högt MOI-tal? Va? Hur? Är detta inte något förlåtande putters har. Hur är det på en boll?

Är det den mest kreativa bollmarknadsföringen på mycket länge eller ligger det något vettigt alls bakom detta?
Utan att försvara några ordval i en reklam….

Moment Of Inertia är ett mått på hur lätt/svårt ett objekt vrider sig runt sin axel.
På t.ex en putter är Center Of Gravity ”axeln” och då mäter man hur lätt den vrider sig när man träffar utanför CoG.

I teorin borde huvud som vrider sig lättare absorbera mer energi och således ge lägre bollhastighet. Ergo… högre moi ger inte rakare slag utan mindre energiförlust till bollen.

On Topic.
Jag gissar att wilson anser sig ha en boll som får mindre ”sidospinn” vilket inte är en korrekt benämning utan en mer förklarande sådan. Bollar som slås iväg med rotation roterar runt sin egen ”axel” och är den vänster/högervriden så är det bollens spinaxel som är tiltad och inget annat.

Så… OM Wilson anser sig ha skapat en boll som tiltar mindre än andra så skulle man kunna säga att den har högre restriktion mot att ”vrida sig” ergo.. högre ”MOI”.

Egon
Jag gick sen in på Wilsons hemsida istället för de svenska återförsäljarna och där var det förklarat. Fortfarande känns det mycket reklamsnack. Men kommer nog prova ett dussin för att se vad det handlar om. Jag gillar att putta och chippa på mjuka bollar och det ska den ju vara.
Hcp: ~12
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Hej! Jag undrar en sak, började i golf förra året och har ny custom fit ett nytt järnset. Jag har rätt hög hastighet i min sving, har x-stiff på mina klubbor.

Men vet inte vilken boll jag bör spela på egentligen, slår iväg lite bollar fortfarande och vill helst inte ha en vpro1 och dunka iväg 6 sådana bollar på 9 hål tillexemepel, så skulle vilja ha något premium boll istället för tourboll.

Vad rekommenderar ni då? Callaway supersoft, Srixon AD333, eller något annan? :)
Mikaelanstad
Inlägg: 424
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Köp en eller två av varje o ställ dig och putta/chippa med bollen.

Utgå ifrån bollmodell där ifrån.

Vad som passar en specifik spelare är omöjligt och ge svar på då bollar upplevs olika och vi har ju inte en aning om du har låg/hög spinn/ bollbana osv osv


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Erkan
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2022, 11:29

Bra tips hittils, ska testa några olika av de som nämns och se vad man fastnar med :) fick också tipset om norderbergs nt1 som ska prestera likt prov1 och tp5, verkar dock helt nytt och släpps inte förrens juni men den ska bli kul att testa!
Skriv svar