Boll istället för Pro V1

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 12 aug 2021, 10:36 Det jag läst är att XV rekommenderas om svinghastigheten är > 115 Mph.
Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det.
115 mph, hur många % av golfarna vänder man sig till då tro?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 27 aug 2021, 09:54
Sandstream skrev: 12 aug 2021, 10:36 Det jag läst är att XV rekommenderas om svinghastigheten är > 115 Mph.
Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det.
115 mph, hur många % av golfarna vänder man sig till då tro?
Det stämmer inte i praktiken.
Oavsett vad tillverkaren hävdar avs. ss så kommer en tourboll funka för spelare med betydligt lägre ss. Det korrekta är kanske mer att det iaf. inte skadar spelet.
Bollar som spinner mycket med korta järn och flyger långt med övr. klubbor funkar för alla spelare. En vanlig Z-star kan måhända vara änna bättre avs. känsla men performance-mässigt kommer Agda 82 med 55 i ss inte losa ett smack med en tourboll på peggen.

Egon
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Ingen som testat Vice nyare bollar? Vet att deras tidigare var bra men de var inte riktigt lika stryktåliga som de andra premium bollarna.
Men tydligen ska deras nyare modeller vara bättre i det avseendet samtidigt som de fortf ska kunna matcha alla de andra större tillverkarna i prestanda.

Man får trots allt 60st sprillans nya för ca 1600kr direkt från deras hemsida, svårslaget!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robin.palmkvist skrev: 30 aug 2021, 10:08 Ingen som testat Vice nyare bollar? Vet att deras tidigare var bra men de var inte riktigt lika stryktåliga som de andra premium bollarna.
Men tydligen ska deras nyare modeller vara bättre i det avseendet samtidigt som de fortf ska kunna matcha alla de andra större tillverkarna i prestanda.

Man får trots allt 60st sprillans nya för ca 1600kr direkt från deras hemsida, svårslaget!
Har du sett den här videon?
https://www.youtube.com/watch?v=1hXcDmhf0vQ

Tror du kan hitta exakt samma boll billigare ;)
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 30 aug 2021, 10:08 Ingen som testat Vice nyare bollar? Vet att deras tidigare var bra men de var inte riktigt lika stryktåliga som de andra premium bollarna.
Men tydligen ska deras nyare modeller vara bättre i det avseendet samtidigt som de fortf ska kunna matcha alla de andra större tillverkarna i prestanda.

Man får trots allt 60st sprillans nya för ca 1600kr direkt från deras hemsida, svårslaget!
Har du sett den här videon?
https://www.youtube.com/watch?v=1hXcDmhf0vQ

Tror du kan hitta exakt samma boll billigare ;)
Så är det garanterat.
Men å andra sidan så kan man likväl få en Pro v1 med ett annat namn ännu billigare.

Väldigt många golfbollar (premium från de största märkena) tillverkas i samma fabriker runt om i världen.

Som jag skrivit innan så är det väl mest tycke och smak som avgör om bollen är bra eller inte för en.

Tror de flesta hade kunnat spela på en boll som är 10-15 år gammal utan att märka någon större skillnad på en sprillans ny pro v1.

För mig är slitstyrkan, hur mjuk den känns med wedgar och ljudet vid puttning som är viktigast.
Därför jag just ju provat en massa olika bollar för att hitta någon jag trivs med och som känns/hörs skönt!

Men en intressant video som visar att nästan alla mindre märkena är nästan identiska bollar.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Kirkland bollarna vet jag är väldigt populära i USA och många menar att dom är lika bra som pro v1, har själv aldrig testa dom.
Dom finns ju numera att köpa här även i Sverige.
https://www.njgolf.se/kirkland/?gclid=C ... exEALw_wcB
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacAllan skrev: 31 aug 2021, 00:32 Kirkland bollarna vet jag är väldigt populära i USA och många menar att dom är lika bra som pro v1, har själv aldrig testa dom.
Dom finns ju numera att köpa här även i Sverige.
https://www.njgolf.se/kirkland/?gclid=C ... exEALw_wcB
Men de säljer bara begagnade bollar?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robin.palmkvist skrev: 30 aug 2021, 17:34Så är det garanterat.
Men å andra sidan så kan man likväl få en Pro v1 med ett annat namn ännu billigare.
Då vet du något som jag inte vet. Berätta gärna var jag kan köpa Pro V1 under ett annat namn till ett lägre pris för då köper jag alla de har :D

Vad jag vet så har Titleist sina egna bollfabriker och de stämmer bolag som kopierar dem omgående (som i videon jag länkade till).

Det som är lite tråkigt med Vice är att de marknadsförde sig som ett nytt bollföretag med unika idéer men sen visade det sig att de bara köper OEM-bollar och sätter dit sitt eget namn.
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Sandstream skrev: 01 sep 2021, 08:24 Vad jag vet så har Titleist sina egna bollfabriker och de stämmer bolag som kopierar dem omgående (som i videon jag länkade till).

Det som är lite tråkigt med Vice är att de marknadsförde sig som ett nytt bollföretag med unika idéer men sen visade det sig att de bara köper OEM-bollar och sätter dit sitt eget namn.
Har lite svårt att ta ställning till vilket av dessa två typer av företag som är trevligast som konsument att stödja genom att köpa deras produkter. Lika tråkigt som det är av Vice att köpa in samma OEM-prylar som flera andra och marknadsföra som sina egna tycker jag det är lika trist av Titleist att röja konkurenter via advokater och jurister istället för att fokusera på att fortsätta vara marknadsledande och öka takten på sin egen utveckling.

Är inte stämmningen ett tecken på att Titleist själva tycker att OEM-tillverkingen har kommit så långt att de kan ta fram en likvärdig produkt till ett betydligt lägre pris?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Sandstream skrev: 01 sep 2021, 08:21
MacAllan skrev: 31 aug 2021, 00:32 Kirkland bollarna vet jag är väldigt populära i USA och många menar att dom är lika bra som pro v1, har själv aldrig testa dom.
Dom finns ju numera att köpa här även i Sverige.
https://www.njgolf.se/kirkland/?gclid=C ... exEALw_wcB
Men de säljer bara begagnade bollar?
Jo det stämmer nog, men deras A klass är väl i princip nya utan några märken.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Skriv svar