Boll istället för Pro V1

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacAllan skrev: 01 sep 2021, 23:09Jo det stämmer nog, men deras A klass är väl i princip nya utan några märken.
Har för mig att MyGolfSpy skulle testa "florida"-bollar och det vore väldigt intressant att se om det märks någon skillnad mellan nya bollar och de som legat i vatten ett par veckor.

@Egon Du hade väl råkat ut för någon vattenboll som flög väldigt märkligt?
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
MacAllan skrev: 01 sep 2021, 23:09Jo det stämmer nog, men deras A klass är väl i princip nya utan några märken.
Har för mig att MyGolfSpy skulle testa "florida"-bollar och det vore väldigt intressant att se om det märks någon skillnad mellan nya bollar och de som legat i vatten ett par veckor.

[mention]Egon[/mention] Du hade väl råkat ut för någon vattenboll som flög väldigt märkligt?
De hade med ’refurbished ProV1’ i det ny testet. Där kan man enkelt se hur mycket sämre de är än nya bollar.

BTW
Som du säger, Titleist har egna fabriker, likaså har Bridgestone och säker några tillverkare till.
Vice, Snell, etc, tillverkas många gånger i samma fabriker, men specifikationerna är ju olika, så det är ju olika bollar man får om man byter OEM-märke. Bara för att de tillverkas på ett ställe betyder det ju inte att det är samma produkt som kommer ut, men med olika loggor.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 02 sep 2021, 13:19Som du säger, Titleist har egna fabriker, likaså har Bridgestone och säker några tillverkare till.
Vice, Snell, etc, tillverkas många gånger i samma fabriker, men specifikationerna är ju olika, så det är ju olika bollar man får om man byter OEM-märke. Bara för att de tillverkas på ett ställe betyder det ju inte att det är samma produkt som kommer ut, men med olika loggor.
Nej, men som du kanske såg i videon jag postade tidigare i tråden hade MGS delat på 3 bollar som var identiska inuti och hade samma dimples varav en var Vice.

Refurbished suger, men jag hade velat se ett test med bollar som legat i vatten ett par veckor/månader och som säljs som A-klass.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 02 sep 2021, 13:19Som du säger, Titleist har egna fabriker, likaså har Bridgestone och säker några tillverkare till.
Vice, Snell, etc, tillverkas många gånger i samma fabriker, men specifikationerna är ju olika, så det är ju olika bollar man får om man byter OEM-märke. Bara för att de tillverkas på ett ställe betyder det ju inte att det är samma produkt som kommer ut, men med olika loggor.
Nej, men som du kanske såg i videon jag postade tidigare i tråden hade MGS delat på 3 bollar som var identiska inuti och hade samma dimples varav en var Vice.

Refurbished suger, men jag hade velat se ett test med bollar som legat i vatten ett par veckor/månader och som säljs som A-klass.
Em en kompis vars företag har Prov1 som reklambollar så här fått en massa sprillans nya av honom, och när jag själv köper så här jag köpt out-of-bounds A-klass prov1.

Och jag kan inte känna eller se någonsin helst skillnad när jag spelar. Så jag är väldigt förvånad om det blir någon som helst påverkan på en golfboll om den legat i vatten.

Har den legat länge i vatten så kan det säkert hända, men de flesta säljare av begagnade bollar brukar ha ganska bra koll på om de legat länge eller ej (tydligen syns det på nyanserna på både text och färg på bollen Bild). Så om man köper D eller C klass så kanske man kan märka skillnad dock...

Sen hade det varit intressant att se riktig fakta på detta genom att "proffs" som har samma sving (nästan iaf) i varje slag där Trackman eller liknande mäter varje detalj av slaget.


Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

robin.palmkvist skrev: 03 sep 2021, 09:57
Sandstream skrev:
AndyK skrev: 02 sep 2021, 13:19Som du säger, Titleist har egna fabriker, likaså har Bridgestone och säker några tillverkare till.
Vice, Snell, etc, tillverkas många gånger i samma fabriker, men specifikationerna är ju olika, så det är ju olika bollar man får om man byter OEM-märke. Bara för att de tillverkas på ett ställe betyder det ju inte att det är samma produkt som kommer ut, men med olika loggor.
Nej, men som du kanske såg i videon jag postade tidigare i tråden hade MGS delat på 3 bollar som var identiska inuti och hade samma dimples varav en var Vice.

Refurbished suger, men jag hade velat se ett test med bollar som legat i vatten ett par veckor/månader och som säljs som A-klass.
Em en kompis vars företag har Prov1 som reklambollar så här fått en massa sprillans nya av honom, och när jag själv köper så här jag köpt out-of-bounds A-klass prov1.

Och jag kan inte känna eller se någonsin helst skillnad när jag spelar. Så jag är väldigt förvånad om det blir någon som helst påverkan på en golfboll om den legat i vatten.

Har den legat länge i vatten så kan det säkert hända, men de flesta säljare av begagnade bollar brukar ha ganska bra koll på om de legat länge eller ej (tydligen syns det på nyanserna på både text och färg på bollen Bild). Så om man köper D eller C klass så kanske man kan märka skillnad dock...

Sen hade det varit intressant att se riktig fakta på detta genom att "proffs" som har samma sving (nästan iaf) i varje slag där Trackman eller liknande mäter varje detalj av slaget.


Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Meh…
Alla företag som säljer beg.bollar köper in dessa från obskyra säljare i främst USA. Visst, det dyks i dammar i SE men den lilla procenten som plockas upp är försumbar i sammanhanget.

Bollar kopieras och ”refurbisheras” konstant.
En boll som blästras och målas om blir inte en v1 bara för att det står det på den.

Att olika bollar har samma design avs. dimples och kärna/or betyder inte att de presterar samma värden. PUR och Urethan kostar flis och billigare märken lägger i bästa fall in någorlunda kvalitativt material i sin tillverkning. Titleist m.fl OEM tullar def. inte på materialet och kvalitetskontrollen är rigorös. Titleist säljer miljontals bollar som ”practice” och det är bollar som inte passerat kvalitetskontrollen.
Har någon sett en Vice practice!? :roll:

Jag vill ogärna raljera men som singelhcp i över 15 år har jag aldrig sett behovet av en boll som överstiger ditt beg.pris. i nytt utförande.
Att jag köper nytt och premium beror mer på att jag har råd med dessa 3-6 dussin/år jag slår bort/sliter ut.

Egon
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

Egon skrev: 03 sep 2021, 21:07 Meh…
Alla företag som säljer beg.bollar köper in dessa från obskyra säljare i främst USA. Visst, det dyks i dammar i SE men den lilla procenten som plockas upp är försumbar i sammanhanget.

Bollar kopieras och ”refurbisheras” konstant.
En boll som blästras och målas om blir inte en v1 bara för att det står det på den.
Måste bara fråga då jag själv köpt beg bollar (Srixon Z-star) som jag inte kunde skilja från de nya jag också köper ibland.

Vet du att det är som du påstår? Låter som ganska mycket jobb att blästra, målas och tagga en boll så bra att iaf en vanlig medelgolfare inte märker något på flera rundor med dem.
Jag säger inte att du har fel men fasen vilket bra jobb de gör i så fall ☺️
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Sandstream skrev:
AndyK skrev: 02 sep 2021, 13:19Som du säger, Titleist har egna fabriker, likaså har Bridgestone och säker några tillverkare till.
Vice, Snell, etc, tillverkas många gånger i samma fabriker, men specifikationerna är ju olika, så det är ju olika bollar man får om man byter OEM-märke. Bara för att de tillverkas på ett ställe betyder det ju inte att det är samma produkt som kommer ut, men med olika loggor.
Nej, men som du kanske såg i videon jag postade tidigare i tråden hade MGS delat på 3 bollar som var identiska inuti och hade samma dimples varav en var Vice.

Refurbished suger, men jag hade velat se ett test med bollar som legat i vatten ett par veckor/månader och som säljs som A-klass.
Länken funkar inte, så jag kan inte kommentera innehållet.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AndyK skrev: 12 sep 2021, 09:03Länken funkar inte, så jag kan inte kommentera innehållet.
Funkar för mig!
https://www.youtube.com/watch?v=1hXcDmhf0vQ
Användarens profilbild
Stripegolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2021, 16:44

Vill inte jämföra oss, ett nystartat svenskt företag, med världens största golf varumärke och världens mest spelade boll men Stripe golfs bollar håller hög klass och väl värda att jämföra för den som vill spela på ett billigare alternativ. Kolla själv på www.stripegolf.se. Nere på 352kr / dussin vid köp av flera.
Model No.1 -> https://stripegolf.se/produkt/golf-ball-stripe-no1/
Model No.2 -> https://stripegolf.se/produkt/golfboll-modell-no-2/
Stripe golf - Golfbollar, golfhandskar och headcovers m.m. ⛳️ 🏌🏼‍♂️. Av golfare för golfare som vill ha högpresterande golfprodukter till låga priser.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ok, Rick Shiels hade en recension igår om Wilson Triad bollen som ska hjälpa en break 80. Men det måste vara de skummaste marknadsföringstexten jag sett.

Trippelbalanserad konstruktion? En boll är väl typ rund? Tar bort tunga punkter i bollen?

Högt MOI-tal? Va? Hur? Är detta inte något förlåtande putters har. Hur är det på en boll?

Är det den mest kreativa bollmarknadsföringen på mycket länge eller ligger det något vettigt alls bakom detta?
Hcp: ~12
Skriv svar