Boll istället för Pro V1

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:32Fick svar från out-of-bounds att de berodde en del på svinghastigheten om jag skulle ha z-star eller XV modellen. Så blev vänliga z-star jag testar :)
Tror du kommer att gilla dem :)

Det jag läst är att XV rekommenderas om svinghastigheten är > 115 Mph.
Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det.

Generellt när det gäller bollar på den nivån så är känslan vid puttning det viktigaste för mig. De är så pass bra från tee och runt green att jag inte märker någon skillnad där.
Jag hoppas det.

Out-of-bounds rekommenderade TM PENTA TP5. Så ska testa den, z-star och vanliga TP5 så får se vilken av dem jag gillar bäst.
Gillar ju mjuk känsla runt green och vid puttning så känns som z-star kan vara den rätta :)

Hur upplever du att slitaget är på Z-star? Likvärdig som en pro v1? För det är där jag har blivit lite besviken på en del andra bollar jag testat innan. Ett slag frpn bunkern så är de nästan förbrukade...

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:45Hur upplever du att slitaget är på Z-star? Likvärdig som en pro v1? För det är där jag har blivit lite besviken på en del andra bollar jag testat innan. Ett slag frpn bunkern så är de nästan förbrukade...
Lite pinsamt att erkänna men det är sällan jag spelar 18 hål med samma boll :lol:

Men när det går bra fortsätter jag att spela på samma boll och byter bara om jag träffat någon väg eller ett träd och det blivit skador i bollen.
Skulle våga påstå att slitaget är minst lika bra som Pro V1.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:45Hur upplever du att slitaget är på Z-star? Likvärdig som en pro v1? För det är där jag har blivit lite besviken på en del andra bollar jag testat innan. Ett slag frpn bunkern så är de nästan förbrukade...
Lite pinsamt att erkänna men det är sällan jag spelar 18 hål med samma boll Bild

Men när det går bra fortsätter jag att spela på samma boll och byter bara om jag träffat någon väg eller ett träd och det blivit skador i bollen.
Skulle våga påstå att slitaget är minst lika bra som Pro V1.
Haha, Ja 18 hål med samma boll är inte så ofta det händer Bild

Men har testat bridgstone e6 och e7 och vice och nån annan för något år sedan och tyckte jag de fick märken väldigt snabbt efter bara något bunkerslag eller slag med Wedgen. Väldigt tråkigt och det är som sagt där pro v1 vinner över de flesta bollar jag testat.
Men ska bli kul att testa z-star nu, många som pratar väldigt gott om Srixons bollar!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:56
Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:45Hur upplever du att slitaget är på Z-star? Likvärdig som en pro v1? För det är där jag har blivit lite besviken på en del andra bollar jag testat innan. Ett slag frpn bunkern så är de nästan förbrukade...
Lite pinsamt att erkänna men det är sällan jag spelar 18 hål med samma boll Bild

Men när det går bra fortsätter jag att spela på samma boll och byter bara om jag träffat någon väg eller ett träd och det blivit skador i bollen.
Skulle våga påstå att slitaget är minst lika bra som Pro V1.
Haha, Ja 18 hål med samma boll är inte så ofta det händer Bild

Men har testat bridgstone e6 och e7 och vice och nån annan för något år sedan och tyckte jag de fick märken väldigt snabbt efter bara något bunkerslag eller slag med Wedgen. Väldigt tråkigt och det är som sagt där pro v1 vinner över de flesta bollar jag testat.
Men ska bli kul att testa z-star nu, många som pratar väldigt gott om Srixons bollar!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Jag köpte z-star nyligen (NIB) och har väl några kvar i bagen. ;) De slits väldigt fort.
Pro-V1 funkar alltid men även Tour Speed var pos. avs. slitage.
Jag är tillbaka på tp5 2019-20 nu. Totalt dussin bollar i år är 4 och då kan jag kosta på mig nytt och premium, tycker jag.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 12 aug 2021, 12:08
robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:56
Sandstream skrev:Lite pinsamt att erkänna men det är sällan jag spelar 18 hål med samma boll Bild

Men när det går bra fortsätter jag att spela på samma boll och byter bara om jag träffat någon väg eller ett träd och det blivit skador i bollen.
Skulle våga påstå att slitaget är minst lika bra som Pro V1.
Haha, Ja 18 hål med samma boll är inte så ofta det händer Bild

Men har testat bridgstone e6 och e7 och vice och nån annan för något år sedan och tyckte jag de fick märken väldigt snabbt efter bara något bunkerslag eller slag med Wedgen. Väldigt tråkigt och det är som sagt där pro v1 vinner över de flesta bollar jag testat.
Men ska bli kul att testa z-star nu, många som pratar väldigt gott om Srixons bollar!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Jag köpte z-star nyligen (NIB) och har väl några kvar i bagen. ;) De slits väldigt fort.
Pro-V1 funkar alltid men även Tour Speed var pos. avs. slitage.
Jag är tillbaka på tp5 2019-20 nu. Totalt dussin bollar i år är 4 och då kan jag kosta på mig nytt och premium, tycker jag.

Egon
I år har jag fått skrota två stycken pro V1:or som inte höll för fortsatt spel. Har aldrig hänt förut. Den ena var helt uppriven efter ett bunkerslag. Den andra gången måste det blivit något fel i tillverkingsprocessen för jag har aldrig sett en Prov1:a flyga så konstigt. Som om kärnan inte var i mitten av bollen. Trodde såklart det var jag i 12 hål men när spelkamraten också konstaterade det som jag tyckt några hål så provade jag en annan boll och den konstiga flykten var borta. Kanske har jag bara spelat lite längre på samma boll i år så jag märkt detta eller så börjar bollförrådet bli gammalt. Aldrig förut har jag slutat spela en proV1:a som jag inte slagit bort.
Hcp: ~12
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Kan bara tipsa om TM’s Tour Response. Samma ytterskal om TP och ProV1.

399dussinet.

Känner absolut ingen skillnad mot ProV1
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:45
Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 aug 2021, 10:32Fick svar från out-of-bounds att de berodde en del på svinghastigheten om jag skulle ha z-star eller XV modellen. Så blev vänliga z-star jag testar :)
Tror du kommer att gilla dem :)

Det jag läst är att XV rekommenderas om svinghastigheten är > 115 Mph.
Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det.

Generellt när det gäller bollar på den nivån så är känslan vid puttning det viktigaste för mig. De är så pass bra från tee och runt green att jag inte märker någon skillnad där.
Jag hoppas det.

Out-of-bounds rekommenderade TM PENTA TP5. Så ska testa den, z-star och vanliga TP5 så får se vilken av dem jag gillar bäst.
Gillar ju mjuk känsla runt green och vid puttning så känns som z-star kan vara den rätta :)

Hur upplever du att slitaget är på Z-star? Likvärdig som en pro v1? För det är där jag har blivit lite besviken på en del andra bollar jag testat innan. Ett slag frpn bunkern så är de nästan förbrukade...

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Om du gillar mjuk känsla vid puttning och runt green borde du testa Callaways Chrome Soft, tycker själv den är bra och stämmer bra på den beskrivningen.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FreF skrev: 12 aug 2021, 19:52 Kan bara tipsa om TM’s Tour Response. Samma ytterskal om TP och ProV1.

399dussinet.

Känner absolut ingen skillnad mot ProV1
Jag vet inte om det är relevant för er men jag köper aldrig florida (läs Niklas inlägg ovan så förstår ni varför) eller årets modell av bollar.
Dormy (Ängelholm iaf.) säljer nästan alltid fjolårets modell till 399:- som högst. Tp5, z-star och V1. Tour response och föregående modell project a brukar ligga under 300:-.

Devis: Köper man en ny boll i förpackning så vet man till 100% att man får vad man köpt.
Köper man florida så kan man lika väl beställa V1 på AliExpress/Wish och vara nöjd. Dvs. man vet inte vad man får men det står V1 på dem.

Jag har få ett rör med gamla V1 som träningsbollar. Det är varierande kvalitet men minst svart pil. Några är uppenbart stenhårda och ospinniga.

Egon
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Jag är såld på Bridgestone Tour B XS.
Känns i stort sett identisk med ProV1, men med lite mer spinn med järnen. Sen är den 50 kr billigare, men går att få 3 för 4 och då blir de ännu mycket billigare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

AndyK skrev: 15 aug 2021, 19:36 Jag är såld på Bridgestone Tour B XS.
Känns i stort sett identisk med ProV1, men med lite mer spinn med järnen. Sen är den 50 kr billigare, men går att få 3 för 4 och då blir de ännu mycket billigare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är precis vad vi letar efter. Mycket bra tips tack!
Hcp: ~12
Skriv svar