Garmin Approach R10

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 17 aug 2021, 11:45 Idag fick Dormy in den och en timme senare var den slutsåld. Jag är inte förvånad. För priset verkar den oslagbar.
Tycker det beror på vad man är ute efter. Om man nöjer sig med att siffrorna är lite off, att den inte mäter hela slaget osv så är det så klart en bra produkt.

Själv är jag för petig för att acceptera 500-1000 rpm fel i spinn, 4-5 mph fel i clubspeed osv.
Förstår liksom inte poängen med att slå tex en J7 och få 5-10 meter fel carry, det är ju i princip en hel klubba.

Ser fram emot @MaxP test! Då borde vi få en lite mer pedagogisk genomgång av skillnaderna :)
Användarens profilbild
Nedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 aug 2021, 21:08

JohanAdministratör skrev:Jag fick pressmeddelande igår från Garmin och jag ska få testa en R10 under några veckor så jag kan komma med en recension här sen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Spännande,

Ser jag fram emot att läsa och höra om på podden!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu har den kommit, men jag vet inte när jag kommer kunna testa den.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 31 aug 2021, 12:42 Nu har den kommit, men jag vet inte när jag kommer kunna testa den.
Nu förstår jag inte vad du menar? Det är väl bara att släppa allt och prioritera! Vi är typ 10 st som bara måste få veta hur bra/dålig den är! :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

De första 15 minuterna av den här videon summerar nog rätt bra vad man kan förvänta sig av R10:
https://www.youtube.com/watch?v=bFir_Aai6UM

Den som tror att de ska få korrekta siffror i klass med TM och GCQuad kommer att bli besvikna.
Personligen väntar jag nog tills Garmin jobbat lite mer på mjukvaran så att siffrorna stämmer bättre med verkligheten.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Intressant FB-grupp

https://www.facebook.com/groups/3384628 ... 873232703/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_3021.JPG
IMG_3021.JPG (251.01 KiB) Visad 2802 gånger
IMG_3024.JPG
IMG_3024.JPG (158.45 KiB) Visad 2802 gånger
IMG_3022.JPG
IMG_3022.JPG (241.1 KiB) Visad 2802 gånger
Nu har jag slagit de första bollarna med R10 och jag gillar den.

Nyckelordet är noggrannhet och då menar jag i uppsättningen av enheten. Ställer du den snett blir datan riktigt skev men får du till det är det ett väldigt bra hjälpmedel.

Du måste ha rätt förväntningar. Det är inte en Trackman eller Foresight a 250.000:- utan en enkel variant a 6900:- så förvänta dig mer fel och mindre precision.

Du får massor av data och häftigast är att du få både boll och klubbdata. Ibland när jag slår på rangen har jag svårt att tolka hur mycket inifrån eller utifrån jag svingar och om bladet är öppet eller stängt. Med R10 får du en fingervisning eftersom den mäter de punkterna men jag skulle inte ta de som absolut sanning på det sätt jag gör med Foresight eller Trackman.

Om du ska träna teknik och nöta bulk på rangen tycker jag absolut den är användbar. Jag tror dock det finns andra delar som ger lika bra resultat, tex mental övningar eller spelövningar. Det finns alltid en risk att ramla ned i spela golfsving om man lägger för mycket tid på svingmetrics.

Den var dock väldigt enkel att komma igång med vilket var bra. Enkelt gränssnitt så inget stök vid igångsättande.

Jag testade bara range mode och det finns fler modes som spelläge som jag tänkte testa längre fram.

Nästa gång jag testar den ska jag göra det på en Range med ProV1 så vi kan kika lite mer på spinn. Rangebollar av rasslig kvalitet ger ändå helt felaktiga spinnummer. Så om du tar den till din hemmarange med klassiskt dåliga rangebollar förvänta dig konstiga spinntal.

Jag tror den här apparaten kan vara väldigt bra för att få ett hum om sin teknik och för att få ett bra grepp dina längder och spridning.

Återkommer med mer allteftersom jag testar den vidare!

/ Johan


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

Spännande att se! Vore trevligt om nån av er som har denna, dokumenterar/filmar när ni kör virtuella banor på den :)
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tog med R10 till RUFF Vallentuna när vi hade vår MeetUp och vi var ett gäng som testade den och jag kan gå i god för att alla vara förvånansvärt imponerade.
Vi ett flertal slag var siffrorna riktigt nära Trackmans siffror, det kunde skilja mindre än o,5 grader på club to path som ett exempel. Spinnen var också helt ok nu när vi var inne och slog med riktiga bollar jämfört med när jag var ute på rangen och slog.
Ska göra en ännu djupare testning nästa gång jag får chansen.
Skriv svar