Råd om D-type eller inte?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Har idag regular SIM MAX D driver samt SIM MAX D FW3 idag. Klurar på att peta ner en FW7 i bagen för att få en stabil klubba som ger ca 175-185 m. Slår dessa rakt. Möjligen extremt lite vänster på FW3

Var förbi Dormy och slog en Taylormade M6 FW7 både som Vanlig och som D-type. Den fanns dock endast med seniorskaft. Fick extrem draw med D-type medans den vanliga levererade raka fina träffar med rätt längd. Vill dock helst köpa en FW med regularskaft och gärna SIM MAX FW7 så man får samma serie men det fanns inte att prova.

Min fråga:
Tror ni att jag slog M6:an rakare för att skaftet var mjukare?
Om jag ska köpa en SIM Serie med regularskaft så kanske jag trots allt ska ha D modellen? Eftersom de andra 2 som jag har är D modell. Eller ska man satsa på en vanlig SIM MAX? Hur skulle ni resonera?

/ Mattias


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag skulle åka till ett ställe där du kan testa olika skaft och huvuden. Om Dormy inte kan tillgodose det, leta runt lite :)
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Kanske får göra det. Borde ju finnas någonstans.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mattias3983 skrev:Kanske får göra det. Borde ju finnas någonstans.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det lilla som en D-version ger dig är inte ensam anledningen för en sån stor skillnad.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Blir svårt att hitta en Fw 7 med olika skaft. Tror tyvärr inte någon har det då de är limmade Bild
Jag tror som du säger att det lite mjukare skaftet kan göra sitt men samtidigt att mer loft tenderar ofta till att kunna gå lättare till vänster.
Jag tror du gör rätt i att köpa m6 om du inte hittar sim, de är såpass lika trots allt.
Gör ingenting att det inte har samma flex snarare kan va bra då du verkligen får bra höjd från fairway med mjukare skaft. Samt att std skaften brukar skilja väldigt lite mellan reglar och senior Bild

Behöver alltså inte köpa Fw 7 med D variantenBild
Hoppas du hittar någon du gillar oavsett.

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Känns som om TS kommit lite snett i sina funderingar. Visst, ett för mjukt skaft brukar fucka upp tempo och bollträff men det ligger nog inte där. Samma med ”D” eller standard. Den interna viktningen och face angle hjälper till att promota en draw … men den gör inte en bananslicare till en draware.

Det uppenbara för mig här är fysiska fakta avs. olika klubbor. Ju längre ett skaft blir desto flackare blir svingspåret. Det är därför man generellt ser raka järnslag som gradvis går över till fade/slice med längre järn/woods.

En fw7/9/11 är lite bastarder i ett set för de flesta spelare. Det finns orsaker till att man t.ex inte kan slå en t3 eller t5 bra och att då ta till en fw7/hybrid är att göra sig själv en björntjänst.

Hybrider hookas betydligt mer än j3:or och trä5:or. Det är ren fysik ber. skaftlängd/loft/effektiv lie. Någon frågade tidigare om man kan bocka woods/hybrider. Jag vet att man kan och det görs.. så jag spånar att det är det nya som kommer framöver. Jag gissar att det är 50/50 lie vs teknikfel som ger att hybrider hookas.

Egon
mattias3983
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2021, 07:49

Egon skrev:Känns som om TS kommit lite snett i sina funderingar. Visst, ett för mjukt skaft brukar fucka upp tempo och bollträff men det ligger nog inte där. Samma med ”D” eller standard. Den interna viktningen och face angle hjälper till att promota en draw … men den gör inte en bananslicare till en draware.

Det uppenbara för mig här är fysiska fakta avs. olika klubbor. Ju längre ett skaft blir desto flackare blir svingspåret. Det är därför man generellt ser raka järnslag som gradvis går över till fade/slice med längre järn/woods.

En fw7/9/11 är lite bastarder i ett set för de flesta spelare. Det finns orsaker till att man t.ex inte kan slå en t3 eller t5 bra och att då ta till en fw7/hybrid är att göra sig själv en björntjänst.

Hybrider hookas betydligt mer än j3:or och trä5:or. Det är ren fysik ber. skaftlängd/loft/effektiv lie. Någon frågade tidigare om man kan bocka woods/hybrider. Jag vet att man kan och det görs.. så jag spånar att det är det nya som kommer framöver. Jag gissar att det är 50/50 lie vs teknikfel som ger att hybrider hookas.

Egon
Har inga bananslice idag men vare sig driver, FW3 . Dock fanns kraftig slice den där när jag köpte min D. Har nog en bättre sving idag än då. Dock tror jag som du säger att skaftlängden och mitt svingspår så klart påverkar. Jag har helt klart svårare med de klubborna med längre skaft på fairway och träffarna där blir inte lika konsekventa. Så träning och lektioner är kanske medicinen Bild


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Skriv svar