Vilken boll bör jag köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Egon skrev: 03 sep 2021, 20:42
robin.palmkvist skrev: 31 aug 2021, 05:27 Ja out-of-bounds brukar jag köpa. Köper alltid deras a-klass men då kostar ett dussin pro v1 ca 399kr, och det blir ju samma pris som om jag tar sprillans nya z-star på dormy Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
För H-E…. Sluta göda dessa ockrare!!

Golfbollar tappar performance i olika grad om de utsätts för väder och vind (vatten o kyla) under längre tid.
Du har ingen koll på hur länge en ”a-klass” varit i vattnet eller i skogen.

Beg.boll marknaden låter nice men bollarna kommer inte enbart (alls!?) från Sverige utan de köps containervis från t.ex USA.

I USA och def. Asien finns det otaliga bollar som liknar en pro-V1 men inte är bättre än en Scsnna.
Inte gör att det är fel på en scanna men de kostar mindre än hälften splitt nya mot vad du betalar för ”jag-har-ingen-aning-om-vad-jag-köpt” bollarna som du tror är perfekta.

Du/Ni/Vi begår samma fel hela tiden när vi jämför priset på beg. vs nytt och helt sonika glömmer bort att beg. inte är tillnärmelsevis så fräscht som nytt. Det må vara en klubba, en boll eller vad som…
Tänk om tänk rätt!

Köp nytt som passar din plånbok dvs. bortslagningsfrekvens.. eller leta bollar själv.
Ska du köpa beg. så nyttja blocket, tradera eller vänner på klubben. Jag skulle gärna handla av en junis som letat upp mina o andras bortslagna bollar på hemmabanan.

Egon
Hur skulle du göra för att försäkra dig om att bollarna som en junis hittat i skogen på din hemmaklubb inte hittats strax efter att en klubbkamrat med ett 12-pack nyköpta pro-v1 a-klass från out-of-bounds.se drar ut ett antal drives i skogen?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

daniel.hermansson skrev: 04 sep 2021, 23:24
Egon skrev: 03 sep 2021, 20:42
robin.palmkvist skrev: 31 aug 2021, 05:27 Ja out-of-bounds brukar jag köpa. Köper alltid deras a-klass men då kostar ett dussin pro v1 ca 399kr, och det blir ju samma pris som om jag tar sprillans nya z-star på dormy Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
För H-E…. Sluta göda dessa ockrare!!

Golfbollar tappar performance i olika grad om de utsätts för väder och vind (vatten o kyla) under längre tid.
Du har ingen koll på hur länge en ”a-klass” varit i vattnet eller i skogen.

Beg.boll marknaden låter nice men bollarna kommer inte enbart (alls!?) från Sverige utan de köps containervis från t.ex USA.

I USA och def. Asien finns det otaliga bollar som liknar en pro-V1 men inte är bättre än en Scsnna.
Inte gör att det är fel på en scanna men de kostar mindre än hälften splitt nya mot vad du betalar för ”jag-har-ingen-aning-om-vad-jag-köpt” bollarna som du tror är perfekta.

Du/Ni/Vi begår samma fel hela tiden när vi jämför priset på beg. vs nytt och helt sonika glömmer bort att beg. inte är tillnärmelsevis så fräscht som nytt. Det må vara en klubba, en boll eller vad som…
Tänk om tänk rätt!

Köp nytt som passar din plånbok dvs. bortslagningsfrekvens.. eller leta bollar själv.
Ska du köpa beg. så nyttja blocket, tradera eller vänner på klubben. Jag skulle gärna handla av en junis som letat upp mina o andras bortslagna bollar på hemmabanan.

Egon
Hur skulle du göra för att försäkra dig om att bollarna som en junis hittat i skogen på din hemmaklubb inte hittats strax efter att en klubbkamrat med ett 12-pack nyköpta pro-v1 a-klass från out-of-bounds.se drar ut ett antal drives i skogen?
Inget alls, men en junis på golfklubben hade max fått 10-20 spänn för en boll.
Ni jämför nytt med begagnat och betalar sen nästintill fullpris för dessa bollar.
Det är så sjukt att jag självklart inte räknar med att ni ska fatta det

Den andra aspekten är det nästa sjuka i den här kommersen. Det är givet att det kostar att skeppa containers från USA. Det är dock billigare än att dyka i dammar och skrapa ihop en säljbar premiumboll/10 skräpbollar.

Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Kan bara hålla med om att websidorna som säljer begagnade bollar tar rent fel priser (även om jag tipsade om nj-golf), en begagnad Pro v1 i bra skick betalar jag inte mer än 15 kr/st för, vill dom ha mer så köper jag hellre nya.
Sen köper jag endast begagnade bollar via blocket eller liknande.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Frun köper begagnade bollar trots att jag avråder. Men hon kan inte motivera att köpa nya när hon kan slå bort ett dussin på en runda i värsta fall. Det blir knepigt för hon känner att hon behöver spela Pro V1 eller liknande för att bollarna ska stanna eftersom hon slår med mindre spinn än vad herrar gör (och då slår hon ändå högre och med mer spinn än alla andra damer jag spelat med). Tror hon kunde acceptera Tour soft nu iaf, men det skulle fortfarande vara begagnade till reapris. De fungerar fortfarande bättre än t.ex. nya Titleist Velocity för henne. De slutar ju aldrig någonsin rulla efter de landat på green....
Hcp: ~12
Gurra5
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2018, 14:25

Hakar på den här tråden, spelat på Callaways SR2 senaste två säsongerna men börjar fundera på att byta. Ibland känner jag att den är för mjuk, får inte riktigt längd tycker jag med låga järnen. Några tips om vad jag kan byta till? Hcp 9

Gunnar
-------------------------------------------
Driver: Ping G400 Max 10,5
Spoon: Ping G30
Hybrid: Ping G430 Alta
Järn: Ping i500
Wedge: Titleist 50-56-60
Putter: Ben Hogan Bettinardi Big Ben
HCP: 8,6
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Gurra5 skrev:Hakar på den här tråden, spelat på Callaways SR2 senaste två säsongerna men börjar fundera på att byta. Ibland känner jag att den är för mjuk, får inte riktigt längd tycker jag med låga järnen. Några tips om vad jag kan byta till? Hcp 9

Gunnar
Jag började detta år att spela med RZN HS-Tour och RZN MS-Tour. Dessa ger lite högre bollbana än typ allt annat jag testat och hjälpt mig lite med de längre järnen!

Om det är psykiskt eller inte har jag ingen aning om men dem gör sitt jobb för min del Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar