Vilken boll bör jag köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Wiland
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 apr 2021, 07:32

Hej, började spela i somras och sänkt mig till 25 i hcp, slår långt med drivern och med järnslagen, har rätt snabb sving vad jag fattat det som. Jag har provat tour soft och tycker om den väldigt mycket, men hur är titlesit trufeel igenfört med tour soft? Liten billigare variant med då jag ändå har en tendens att slå bort en boll då och då. Är ute efter en boll som även tål lite stryk, att man inte slår en boll 5 gånger i bunkern och sen är det massa märken på den.

Har ni något bra tips på boll? Vill lägga helst runt 300 kronor kanske kan gå upp till 400 Max per dussin just nu men helst 300.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Wiland skrev: 17 aug 2021, 21:19 Hej, började spela i somras och sänkt mig till 25 i hcp, slår långt med drivern och med järnslagen, har rätt snabb sving vad jag fattat det som. Jag har provat tour soft och tycker om den väldigt mycket, men hur är titlesit trufeel igenfört med tour soft? Liten billigare variant med då jag ändå har en tendens att slå bort en boll då och då. Är ute efter en boll som även tål lite stryk, att man inte slår en boll 5 gånger i bunkern och sen är det massa märken på den.

Har ni något bra tips på boll? Vill lägga helst runt 300 kronor kanske kan gå upp till 400 Max per dussin just nu men helst 300. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jäkligt individuellt vilken/vilka bollar man gillar, men jag har en golfkompis som spelar på True Feel och han har låga singel i hcp, dock ingen hardhitter.
En boll jag själv gillar som ligger på 299:- nu hos Dormy är Callaways SR2, den har några år på nacken men funkar hur bra som helst.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Köp en tourboll, det är det som kommer ge dig mest tillbaka.
Se länken ovan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Detta är en riktigt bra boll för pengarna. Till och med jag får stopp på green med den:

https://www.dormy.com/varumarken/wilson ... 8006113fik
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Wilson staff modell ligger på 330 kr dussinet om du köper 3 betala för 2 på dormy Bild
Då får du en riktig tourboll med bästa egenskaperna samt att slår du hårt passar en 4dels boll bättre för dig än de mjukare.du kommer få ut mer bollhastighet samt mer stopp på greenerna.

Callaway SR 2 på dormy är oxå väldigt populär samt srixon zstar när de reas ut.

Lycka tillBild

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

WilsonKent skrev:Wilson staff modell ligger på 330 kr dussinet om du köper 3 betala för 2 på dormy Bild
Då får du en riktig tourboll med bästa egenskaperna samt att slår du hårt passar en 4dels boll bättre för dig än de mjukare.du kommer få ut mer bollhastighet samt mer stopp på greenerna.

Callaway SR 2 på dormy är oxå väldigt populär samt srixon zstar när de reas ut.

Lycka tillBild

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app
Dormy har i stort sett alltid 4 för 3 på Srixons bollar. Så om du köper 4 dussin så kostar z-star 396kr/dussin. Dock måste man köpa 4 dussin åt gången :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

@robin.palmkvist Ja fan det stämmer ju,har väl även taylormade med 4 för 3?
Tidigare hade de gamla zstar för 299 men det kanske bara finns på outleten i Ängelholm nu för tiden.

Vill man köpa bra bollar till bra pris är ju out of bounds riktigt bra alternativ med Bild


Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Ja out-of-bounds brukar jag köpa. Köper alltid deras a-klass men då kostar ett dussin pro v1 ca 399kr, och det blir ju samma pris som om jag tar sprillans nya z-star på dormy Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

robin.palmkvist skrev: 31 aug 2021, 05:27 Ja out-of-bounds brukar jag köpa. Köper alltid deras a-klass men då kostar ett dussin pro v1 ca 399kr, och det blir ju samma pris som om jag tar sprillans nya z-star på dormy Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
För H-E…. Sluta göda dessa ockrare!!

Golfbollar tappar performance i olika grad om de utsätts för väder och vind (vatten o kyla) under längre tid.
Du har ingen koll på hur länge en ”a-klass” varit i vattnet eller i skogen.

Beg.boll marknaden låter nice men bollarna kommer inte enbart (alls!?) från Sverige utan de köps containervis från t.ex USA.

I USA och def. Asien finns det otaliga bollar som liknar en pro-V1 men inte är bättre än en Scsnna.
Inte gör att det är fel på en scanna men de kostar mindre än hälften splitt nya mot vad du betalar för ”jag-har-ingen-aning-om-vad-jag-köpt” bollarna som du tror är perfekta.

Du/Ni/Vi begår samma fel hela tiden när vi jämför priset på beg. vs nytt och helt sonika glömmer bort att beg. inte är tillnärmelsevis så fräscht som nytt. Det må vara en klubba, en boll eller vad som…
Tänk om tänk rätt!

Köp nytt som passar din plånbok dvs. bortslagningsfrekvens.. eller leta bollar själv.
Ska du köpa beg. så nyttja blocket, tradera eller vänner på klubben. Jag skulle gärna handla av en junis som letat upp mina o andras bortslagna bollar på hemmabanan.

Egon
Skriv svar