Färgade stålskaft?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

Hej på er! Jag undrar om någon av er har nån erfarenhet eller info om färgade stålskaft. Jag är inte ute efter funktion utan det är bara rent styling-nörderi eftersom jag gillar färger :geek:

Jag tänker typ stålskaften i röd eller blå nyans, lite transparent liksom. Bild Tänk er mizunos T-20 blå wedge. Den färgen på skaften.
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
Drrich
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2018, 00:53

Ja varför inte. För min egen del hade jag nog tröttnat på färgen efter ett tag. Svarta klubbhuvud med svart skaft har man ju sett, vilket ser rätt snyggg ut.
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

Jag funderar på om det finns något tillvägagångssätt för att färga/lackera skaften. Eller helt enkelt maskera skaften med färgad transparent plasttejp? Kräver förmodligen en väldans precision och lite väl pilligt kanske?
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Drrich skrev: 14 okt 2021, 21:47 Ja varför inte. För min egen del hade jag nog tröttnat på färgen efter ett tag. Svarta klubbhuvud med svart skaft har man ju sett, vilket ser rätt snyggg ut.
jag har en helsvart putter, svinsnygg, och det verkar hålla ganska bra! Puttar jag bättre, troligtvis inte...

På järnklubbor undrar man ju hur bra det håller i längden?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Hade nog skaffat en gammal billig golfklubba och testat med sprayfärg. Googla bara Transparant Sprayfärg Metall, ganska dyra men kan bli coolt. Dock hade jag nog använt någon form av klarlack eller liknande efteråt för att få det så slitstarkt som möjligt. Tror dock att det bara att ett par rundor sen är en del avskrapat efter att dragits upp och ner frpn bagen x antal gånger.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

robin.palmkvist skrev: 15 okt 2021, 10:54 Hade nog skaffat en gammal billig golfklubba och testat med sprayfärg. Googla bara Transparant Sprayfärg Metall, ganska dyra men kan bli coolt. Dock hade jag nog använt någon form av klarlack eller liknande efteråt för att få det så slitstarkt som möjligt. Tror dock att det bara att ett par rundor sen är en del avskrapat efter att dragits upp och ner frpn bagen x antal gånger.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Tack för tipset! Tåls att prova :) Hittade dessa https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli ... -sprayfarg
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Mr.Mavrik skrev:
robin.palmkvist skrev: 15 okt 2021, 10:54 Hade nog skaffat en gammal billig golfklubba och testat med sprayfärg. Googla bara Transparant Sprayfärg Metall, ganska dyra men kan bli coolt. Dock hade jag nog använt någon form av klarlack eller liknande efteråt för att få det så slitstarkt som möjligt. Tror dock att det bara att ett par rundor sen är en del avskrapat efter att dragits upp och ner frpn bagen x antal gånger.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Tack för tipset! Tåls att prova :) Hittade dessa https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli ... -sprayfarg
Precis dem jag hittade bär jag googla.
Värt att prova på någon gammal klubba först ifall det inte blir bra.

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Hmm… Jag har jobbat som lackerare av främst industri/enkomponentsfärg och spraylack är ju snäppet under. Jag är ledsen, men det håller inte.

Tvåkomponents med härdare… möjligt, men nötningen är ganska stor på ett skaft som åker upp/ner och skakas runt i en bag.

Det finns ny ”nano-coating” som lovar guld. Ingen erfarenhet av det. Gammal hederlig pulverlack sitter ju på klubbhuvud. Det håller troligen bättre.

Jag har lackat grafitskaft med vanlig sprayfärg (avsedd för plast) och det håller sisådär. Den har mjukgörare i sig men jag tror inte det är vägen att gå med stålskaft.

Vill man vara säker så kom det något som kallas ”skins” för några år sedan. Ren foliering med dagens ord. Funkar bra. Vi äldre kan tänka ”krympslang” så hamnar vi i samma område. Plast alltså.. ;)

Egon
Mr.Mavrik
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 sep 2021, 08:51

Egon skrev: 15 okt 2021, 19:22 Hmm… Jag har jobbat som lackerare av främst industri/enkomponentsfärg och spraylack är ju snäppet under. Jag är ledsen, men det håller inte.

Tvåkomponents med härdare… möjligt, men nötningen är ganska stor på ett skaft som åker upp/ner och skakas runt i en bag.

Det finns ny ”nano-coating” som lovar guld. Ingen erfarenhet av det. Gammal hederlig pulverlack sitter ju på klubbhuvud. Det håller troligen bättre.

Jag har lackat grafitskaft med vanlig sprayfärg (avsedd för plast) och det håller sisådär. Den har mjukgörare i sig men jag tror inte det är vägen att gå med stålskaft.

Vill man vara säker så kom det något som kallas ”skins” för några år sedan. Ren foliering med dagens ord. Funkar bra. Vi äldre kan tänka ”krympslang” så hamnar vi i samma område. Plast alltså.. ;)

Egon
Precis, foliering! Var lite i dom banorna jag tänkte med transparent tejp. Ska söka runt lite på det där skins som du nämnde och se vad jag kan hitta :)
Driver: Callaway razr x black
J3: Ben hogan edge forged GS, apex
J5-P: Callaway mavrik, grafit regular
Wedgar: Callaway Jaws md5 60°, Callaway Jaws full toe 56° ,Open series 52°
Putter: Taylor made redline daytona
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mr.Mavrik skrev: 15 okt 2021, 19:36
Egon skrev: 15 okt 2021, 19:22 Hmm… Jag har jobbat som lackerare av främst industri/enkomponentsfärg och spraylack är ju snäppet under. Jag är ledsen, men det håller inte.

Tvåkomponents med härdare… möjligt, men nötningen är ganska stor på ett skaft som åker upp/ner och skakas runt i en bag.

Det finns ny ”nano-coating” som lovar guld. Ingen erfarenhet av det. Gammal hederlig pulverlack sitter ju på klubbhuvud. Det håller troligen bättre.

Jag har lackat grafitskaft med vanlig sprayfärg (avsedd för plast) och det håller sisådär. Den har mjukgörare i sig men jag tror inte det är vägen att gå med stålskaft.

Vill man vara säker så kom det något som kallas ”skins” för några år sedan. Ren foliering med dagens ord. Funkar bra. Vi äldre kan tänka ”krympslang” så hamnar vi i samma område. Plast alltså.. ;)

Egon
Precis, foliering! Var lite i dom banorna jag tänkte med transparent tejp. Ska söka runt lite på det där skins som du nämnde och se vad jag kan hitta :)
Not. att 9g ökning på skaftvikt = 1 svingviktspunkt.
För att kompensera 1 swp i svingviktsförändring (om det behövs) addera 5g under greppet.
Totalvikten ökar ofelbart.

Egon
Skriv svar